Gå til innhold
Arkivverket

FT 1910 Hva har skjedd med hjemvendte norsk-amerikanere


Asgeir Østli
 Del

Recommended Posts

For FT 1910 finnes det informasjon om hjemvendte norsk-amerikanere. Tidligere var denne informasjonen tilgjengelig i den digitaliserte utgaven, men nå finner jeg den kun for Kristiania.

Har sjekket flere kommuner i Hedmark uten hell. Har dere noen forklaring på hvorfor det har blitt slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men jeg finner fortsatt ikke opplysninger om hjemvendte for personer bosatt i (f.eks. Nord-Odal / Nordre Odalen) i 1910.

Jeg har tidligere registrert 49 hjemvendte personer i denne kommunen, men nå finner jeg ingen. Kunne du sjekke Nord-Odal for meg og eventuelt forklare meg hva jeg gjør feil?

Søk på f.eks. "utflyttingsår fra Norge=18*" returnerer ingen treff i Nord-Odal, noe jeg er sikker på at skjedde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asgeir !

 

Eg kan sjå 3 stk som har FØDESTAD:   Amer*  i 0418, Nord Odal i FT 1910. Alle 3 er jenter.

Født 1907, 1898 og 1900.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det virker iallfall å søke etter "utflyttingsår fra Norge=18*|19*" i Løten (og også en rekke andre kommuner jeg har prøvd):

 

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=18*|19*&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&area[]=1103&sort=do

 

Men det er ingen treff i Nord- eller Sør-Odal på det tilsvarende søket: 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=18*|19*&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&area[]=1106&area[]=1107&sort=do

 

Men når jeg undersøker grunnlagsdataene, så skal det faktisk være 47 stykker. Jeg ser at de to første i denne husstanden er hjemvente: 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036402000032

 

Men det kan man IKKE se. Koblingen til opplysningen om hjemvente amerikanere mangler. Her er det en feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tone Merete!

Da var det ikke meg det var noe feil med denne gangen 🙂

Håper "noen" kan rette denne feilen, kan jo ikke være sikker på at den kun slår ut for Odalskommunene. På forhånd takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og da har jeg gleden av å melde at dette er blir ordnet! Informasjonen om norsk-amerikanerne er tilbake også der de har vært savnet.

  • Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.