Gå til innhold
Arkivverket

Maren eller Alette Gabrielsdatter, Kvalfors og Laksforsen i Vefsn

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

På 17.3.2020 den 14.23, Baard Vidar Pettersen skrev:

Må bare spørre om denne. Jeg antar du mener Særbind 8b,

Nei, akkurat denne gongen meiner eg det eg skriv. Særbind 7b. Nummereringssystemet til Vefsn bygdebok er eit studium for seg sjølv. Sjå her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Vefsn_bygdebok

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Nei, akkurat denne gongen meiner eg det eg skriv. Særbind 7b. Nummereringssystemet til Vefsn bygdebok er eit studium for seg sjølv. Sjå her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Vefsn_bygdebok

Aha! Jeg mente jeg hadde sjekket dette bindet, men ser nå at det var 7a jeg sjekket. Beklager. Igjen. 

Grunnen til at jeg ville sjekke opp var rettingene, var for å se om det var gjort noen rettinger på nabogården ifbm en gren av samme slekt som endte opp hos Nils Pedersen (Person) på Grøva. Der hadde dere i bind VIIIa i realiteten foreslått søsken 2 (Ingebrigt) og 7 (Ane) som gift med hverandre. I rettinga som du har hjulpet meg fram til nå, står det at dere har "gitt Niels Person eit barn for mykje, nr. 7 er svigerdotter - gift med nr. 2". Men i kjøpebrevet det henvises til i VIIIa er det vitterlig oppgitt en Ane Nilsdatter som selger av en part av Grøva:

https://media.digitalarkivet.no/view/28718/66

Anders Nielsen Grefve fremlagde it Kiøbe
bref paa it pund og 6 merker Jord hand af sine
sødschinde og med arfvinger kiøbt hafver i same
gaard, som dennem efter deris sl: forælder
arfverlig var tilfaldin. Selgerne ware
Joseph Nielsen grefve, Niels Nielsen Eiter,,
aaeholmen, samt. Randj og Ane Nielsdøter
war under alle deris hender og bomercker, og 
til Witterlighed underschrefvet, af Jacob Dass
og Just Jenss: war dat: d 6 Aug: 1694.
hvilchet er lest og paaschrefven.

Min tolking.

Altså mener jeg at det virkelig var et syvende barn Ane i søskenflokken, men at hun ikke var gift i Marka. Jeg vet ikke om dette er noe du har fått ytterligere opplysinger på etter at rettinga ble gjort i VIIb?

Det finnes et alternativ, som jeg ikke har lagt ned mye arbeid i ennå - Ane Nielsdatter i Andåsen som dør i 1696, gift med Håkon/Hogen Nilsen, og som tidligere har vært gift med en Pål.

https://media.digitalarkivet.no/view/24832/335

Datteren er gift til Sandnes i Alstahaug, som har en kjent forbindelse med Grøva. Ingebrigt Nilsen er også en av de som har lånt ekteparet penger, men der er listen ganske lang, så det behøver ikke å bety noe. Ane må i så fall også være blant de eldste i søskenflokken, men nevnes sist av søstrene i kjøpebrevet. Så enn så lenge er det en svak teori. Andre kandidater har jeg imidlertid ikke funnet. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt observert. Vi har ikkje fått kommentarer på dette i ettertid.

I det eldste manuskriptet eg har arkivert, står det:

ca 1642-1689
Nils Person  (ca 1617-?).  Han brukte 1 pund 12 mark, eller ein tredel av jorda på Grøva, frå tidleg på 1640-talet. Frå 1680 overlet han halvparten av dette til sonen Josef.

Barn:
1. Per ( ca 1646-?)
2. Ingebrikt (ca 1649-ca 1690). Kanskje brukar på Eiteråholmen i 1680-åra.
3. Josef (ca 1651-?), neste brukar.
4. Nils (ca 1652-?). Gift med Brynhild Nilsdtr, frå 1690 brukar på Eiteråholmen.
5. Anders (ca 1658-?), seinare brukar.
6. Randi (?-d. etter 1742). Rimelegvis gift 1. gong med Gabriel Mortenson, brukar på Aufles, f. ca 1656. Gift 2. gong med Anders Person (1683-1742) frå Drevland, sidan brukar på Aufles.
7. Anne

Så har eg altså fått opplysningar som knyter Ane Nilsdtr og Ingebrikt Nilsson i Nermarka til denne garden, og rota det til. Då eg retta opp, fall det sjuande barnet ut. Er det dette som kallast å kaste barnet ut med badevatnet?

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider