Jump to content
Arkivverket

Jahn Teigens aner

Recommended Posts

Aslak Smedal

Hei

Sanger og komponist Jahn Teigen. Foreldre: Frisør Arne Teigen (1911–93) og Esther Jahnsen (1918–)

Hvor var hans foreldre født og hvem var deres aner? 

Torodd Kinn

Ifølgje ei MyHeritage-side var Arne Teigen f. 1911 i Tønsberg med foreldre Håkon Hjalmar Hansen Teigen (f. 1876) og Petra Marie f. Als (f. 1885).

Same stad: Esther Jansen var f. 1918, Hvasser i Vestfold.

Are S. Gustavsen

En Geni-side hevder vi skal til Teigen under Horgen i Slagen: https://www.geni.com/people/Haakon-Hjalmar-Teigen/6000000019320993707

Dette må selvsagt dobbelsjekkes, gitt mangel på primærkilder i Geni-løsningen.

Om riktig, så skal Teigen skal etter alt å dømme identifiseres med bnr. 13 Teigen, under gården Horgen (Slagen, gnr 97).

http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/97.html

Og skal farslinjen følges, så må vi nok til Tveiten i Sem per 1838. Men Teigen-navnet synes uansett å ha sitt opphav i Slagen.

Er det noen andre som kan av- eller bekrefte dette?

Mvh Are

Jon Erik Berg-Hansen

Jeg kommer nok ikke til å engasjere meg her - men det er vel ingen grunn til å tro at det Are viser til er feil?

Br.13 Teigen

Hans Olsen, 1875-1890, skomaker. F. 1838 på Tveiten i Sem, d. 1911; :g. m. Karen Torgersdatter, f. 1847, d. 1881. Barn: 1. Oluf Teodor, f. 1869. 2. Kristen, f. 1871. 3. Håkon Hjalmar, f. 1876. Ca. 1890 blev bruket solgt ved auksjon for kr. 1725 til osv.

Edited by Jon Erik Berg-Hansen
Stian Myrabø Løkeberg

Spennende! Jeg ser nå at min farfar faktisk er femmening med Jahn Teigen. De deler felles tipptippoldeforeldre, nemlig Elias Reiersen (1769-1840) og hans hustru Mari Henriksdatter på Søndre Undrum i Sem.

Edited by Stian Myrabø Løkeberg
  • 2 months later...
Are S. Gustavsen
På 11.3.2020 den 13.09, Aslak Smedal skrev:

Hei

Sanger og komponist Jahn Teigen. Foreldre: Frisør Arne Teigen (1911–93) og Esther Jahnsen (1918–)

Aslak Smedal et al,

Lettere inspirert av blant annet denne debattråden, så har undertegnede "begått" en aldri så liten artikkel om Jahn Teigen. Den er å finne her: https://www.genealogi.no/gen-1-2020/

Trådstarter og andre interesserte som eventuelt ikke er medlem av Norsk Slektshistorisk Forening, vil kunne anskaffe artikkelen enklest ved å melde seg inn her: https://www.genealogi.no/meld-deg-inn/

Enkeltutgaver vil også kunne bestilles (så lenge lageret rekker) ved å henvende seg til foreningen per e-post: kontor@genealogi.no

Mvh Are

• Thanks 1
Are S. Gustavsen
På 11.3.2020 den 13.09, Aslak Smedal skrev:

Hei

Aslak Smedal,

Idet jeg ser du har fått med deg aktiviteten her i mars, samt undertegndes innlegg forrige uke, så lurer jeg på om du mener du har fått tilstrekkelig svar på det du spurte om.

Har du kanskje hatt anledning til å lese artikkelen også?

Tilbakemeldinger fra trådstarter er alltid ønskelig, selv om det kan gå litt tid.

Mvh Are

Aslak Smedal

Hei Are

Har i grunnen fått svar på det jeg lurte på. 

Hilsen Aslak