Gå til innhold
Arkivverket

Jahn Teigens aner


Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Sanger og komponist Jahn Teigen. Foreldre: Frisør Arne Teigen (1911–93) og Esther Jahnsen (1918–)

 

Hvor var hans foreldre født og hvem var deres aner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølgje ei MyHeritage-side var Arne Teigen f. 1911 i Tønsberg med foreldre Håkon Hjalmar Hansen Teigen (f. 1876) og Petra Marie f. Als (f. 1885).

Same stad: Esther Jansen var f. 1918, Hvasser i Vestfold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Geni-side hevder vi skal til Teigen under Horgen i Slagen: https://www.geni.com/people/Haakon-Hjalmar-Teigen/6000000019320993707

 

Dette må selvsagt dobbelsjekkes, gitt mangel på primærkilder i Geni-løsningen.

 

Om riktig, så skal Teigen skal etter alt å dømme identifiseres med bnr. 13 Teigen, under gården Horgen (Slagen, gnr 97).

http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/97.html

 

Og skal farslinjen følges, så må vi nok til Tveiten i Sem per 1838. Men Teigen-navnet synes uansett å ha sitt opphav i Slagen.

 

Er det noen andre som kan av- eller bekrefte dette?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å engasjere meg her - men det er vel ingen grunn til å tro at det Are viser til er feil?

 

Br.13 Teigen

 Hans Olsen, 1875-1890, skomaker. F. 1838 på Tveiten i Sem, d. 1911; :g. m. Karen Torgersdatter, f. 1847, d. 1881. Barn: 1. Oluf Teodor, f. 1869. 2. Kristen, f. 1871. 3. Håkon Hjalmar, f. 1876. Ca. 1890 blev bruket solgt ved auksjon for kr. 1725 til osv.

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg ser nå at min farfar faktisk er femmening med Jahn Teigen. De deler felles tipptippoldeforeldre, nemlig Elias Reiersen (1769-1840) og hans hustru Mari Henriksdatter på Søndre Undrum i Sem.

Endret av Stian Myrabø Løkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 11.3.2020 den 13.09, Aslak Smedal skrev:

Hei

 

Sanger og komponist Jahn Teigen. Foreldre: Frisør Arne Teigen (1911–93) og Esther Jahnsen (1918–)

 

Hvor var hans foreldre født og hvem var deres aner? 

 

Aslak Smedal et al,

 

Lettere inspirert av blant annet denne debattråden, så har undertegnede "begått" en aldri så liten artikkel om Jahn Teigen. Den er å finne her: https://www.genealogi.no/gen-1-2020/

 

Trådstarter og andre interesserte som eventuelt ikke er medlem av Norsk Slektshistorisk Forening, vil kunne anskaffe artikkelen enklest ved å melde seg inn her: https://www.genealogi.no/meld-deg-inn/

 

Enkeltutgaver vil også kunne bestilles (så lenge lageret rekker) ved å henvende seg til foreningen per e-post: kontor@genealogi.no

 

Mvh Are

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 13.09, Aslak Smedal skrev:

Hei

 

Sanger og komponist Jahn Teigen. Foreldre: Frisør Arne Teigen (1911–93) og Esther Jahnsen (1918–)

 

Hvor var hans foreldre født og hvem var deres aner? 

 

Aslak Smedal,

 

Idet jeg ser du har fått med deg aktiviteten her i mars, samt undertegndes innlegg forrige uke, så lurer jeg på om du mener du har fått tilstrekkelig svar på det du spurte om.

 

Har du kanskje hatt anledning til å lese artikkelen også?

 

Tilbakemeldinger fra trådstarter er alltid ønskelig, selv om det kan gå litt tid.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.