Gå til innhold
Arkivverket

Enok-slekta i Øvre Salangen


Ellen Marie Winther
 Del

Recommended Posts

Vi leter etter mer informasjon om "Enok-slekta" fra Øvre-Salangen. 

 

Mer konkret, så leter vi etter forfedrene til Andreas Enoksen, født 1826, som oppført i boka Lauvangr: Lavangens beskrivelse, E. Fredriksen 1931, s. 168: "Fosterbarn, to søsken fra Løvdal: Andreas Enoksen 16 år og Walborg 12 år. De tilhørte Enok-slekten i Øvre-Salangen".

 

Jeg ser på kartet og får opp Løvdal, grend i Gratangen, men dette er vel ikke samme som "Øvre-Salangen"? Trodde Salangen blir litt nord for Lavangen og ikke sør... https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=11&lat=7632474.29&lon=594650.99&markerLat=7632474.285670383&markerLon=594650.9931346514&panel=searchOptionsPanel&sok=løvdal Så jeg blir usikker også på hvor jeg skal lete geografisk og i folketellinger... 

 

Fins det søkbare folketellinger så langt bak at jeg klarer å finne slekt bakover fra Andreas? Er det noen som fra toppen av hodet forstår hvilken slekt det er snakk om? 

 

Fredriksen nevner Andreas Enoksen nok ganger til at vi sammen med folketellinger har klart å finne de som kom etter ham og fram til idag. Men så stopper det opp for oss, bakover, og vi innser vi må be om hjelp for å nøste videre.

Øvrig informasjon om Andreas: han gifter seg med samiske Elen Andersdatter (f. 1828/1833) og er far til bl.a. Lars Olai Andreassen. Har ikke linker til folketellingene vi fant dette i nå, men kan lete opp om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan vi. Men siden Fredriksen blandet inn Øvre-Salangen så har jeg aldri gått inn i ministerialbok for Ibestad for fødselsåret. Det slo meg ikke. Men det kan jeg jo gjøre! Takk for tips 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, øverst på venstre side

 

Troms fylke, Ibestad i Ibestad, Klokkerbok nr. 2 (1821-1833), Fødte og døpte 1830, Side 292-293
Permanent bilde-ID: kb20070604660038
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070604660038
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070604660038.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellen Marie Winther skrev:

Walborg 12 år.

 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHLB-RYM

 

Name: Valborg Corneliusen
Event Type: Christening
Event Date: 12 May 1833
Event Place: Ibestad, Troms, Norway
Event Place (Original): Ibestad, Troms, Norway
Gender: Female
Father's Name: Cornelius Eliasen
Mother's Name: Grethe Stephensdr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellen Marie Winther skrev:

Fosterbarn, to søsken fra Løvdal: Andreas Enoksen 16 år og Walborg 12 år

 

Da var de halvsøsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Enoksen-folkene kan spores tilbake til Storelven, senere kalt Elvenes, i Øvre Salangen. I følge gode, gamle Salangen bygdebok (Prestbakmo, 1951) bosatte en Torberg Andersen og hans hustru Synnøve seg der rundt 1750, h.h.v. 53 og 50 år gamle. En av Torberg Andersens sønner heter Enok,  og  under folketellingen i 1801 oppgir Enok å være 56 år gammel, dvs at han er født i 1745. Prestbakmo skriver at da Enok Torbergsen  tar ut lysning til ekteskap med Elisabeth Pedersdatter forteller han at han er  født på Rollnes (på Rolløya utenfor Harstad) og at Elisabeth er født i Salangsfjorden. Enok og Elisabeth hadde sønnen Andreas Enoksen f. 1776, gift med Ingeborg Esaiasdtr fra Laberg i Salangen. Denne Andreas døde i Finnmark i 1814 og ble begravd i Vardø. Andreas Enoksen og Ingeborg Esaiasdatter hadde ifølge bygdeboka to barn; blant dem Enok Andreassen, som bodde på Løvdal i Gratangen. Se #6 Så langt forhistorien til  den såkalte Enok-slekta i Gratangen/Lavangen slik bygdebokforfatteren framstiller den. 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anita Aamo skrev:

Enok Andreassen, som bodde på Løvdal i Gratangen

 

Men er det sannsynlig at Enok Andreassen som nevnt her, er blitt til Andreas Enoksen (1826)? Har sett ofte at etternavn er bytta, men da oftest mellom farsnavnet og patronymet, hvis man kan si det slik. (f.eks Andreas Enoksens barnebarn Andreas Normann er født som Andreassen, likt etternavn som sin far Lars Olai Andreassen, men senere er det skiftet til Larsen). 

Ja, Fredriksens bok nevner flere Enok-er i Hesjevik. Og han nevner Enok Torbergsen. Så da kan jeg gå ut fra at vår forfar er av den slekta? At de har forflytta seg fra Storelven/Elvenes til Hesjevik og Lavangen senere. Men skal gjøre litt mer research fra folketellinger og dåpsbøker senere.  Her er forøvrig link til Fredriksens bok, ligger som e-bok fra Nasjonalbiblioteket https://www.nb.no/nbsok/nb/ec0c22bc11eab57861a3130d0825a5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg øyensynlig om samme slekta, og noen av disse har åpenbart forflyttet seg til Lavangen og Gratangen. Enkelte av etterkommerne til familien på Elvenes har til og med havnet på Senja via Lavangen/Gratangen og senere Bjarkøy og blitt forfedrene til min morfar. Valter Hauglid har utgitt en slektsbok om Torberg Andersens etterkommere, og denne ligger digitalisert på nettet og kan kanskje være verdt å studere nærmere. For øvrig så jeg for meg dette scenarioet, men tok meg ikke tid til å sjekke originalkildene en sen nattetime:

 

https://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I52229&tree=IEA

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/97cb5a373afacae95ef8bb52e1deef3c?lang=no

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Marie, hvis du sammenligner det som Anita Aamo har lagt inn om Enoch slekten fra øvre Salangen bygdebok og det som Sven Hjortland har lagt inn, så stemmer det jo overens uten at de må ha endret navn.

 

Det er jo ikke dermed sagt at det er bekreftet at dette er far til sønn hele veien, men det er jo ingen grunn til at de skal ha endret navn for å få dette til å stemme. Og det virker jo som om det er de samme folkene,

 

Enok Torbergsen, født ca 1745 på Rollnes

Andreas Enoksen, f ca 1776

Enoch Andreasen, f 1804 i Ibestad

Andreas Enochsen, f 6 Nov 1829 i Ibestad, som er den du leter etter og halvbror til Valborg Corneliusdatter.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det både Anita og du Per, sier, som jeg ikke helt catcha i går - er at Enok Andreassen som Anita nevner er far til vår slektning. (?) Da har jeg tunga rett i munnen - tror jeg. Vi (samboer og jeg) er begge nye på dette, takk for tålmodigheten 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.