Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'troms'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 19 results

  1. Dåp på høyre side av Niels Hendrick ca midt på siden. Født 2. eller 7. juli døpt 5.august 1798. Det er bosted bak navnet til far jeg sliter med, Kresten Knusen ( Christen Knudsen). Fadderne er Jacob Knudsen Langnes, Alexander Jørgensen ibid, Christopher Johannesen Hugebotten, Marthe Mortensd. Tromsen. På forhånd takk! Troms fylke, Tromsø i Tromsø, Ministerialbok nr. 5 (1796-1808), Fødte og døpte 1798, Side 21 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606650231
  2. Min morfar Halvdan Antonius Olsen, f. 1926, seilte ifølge en årbokartikkel i Øyfolk fra 1994 som sjømann på motorskøyten "Palmen",som var eid av Peder Kristian Hansen fra Hønseby, f. 1919, i sluttfasen av den andre verdenskrig i Nord-Norge. De skal blant annet ha blitt rekvivert av okkupasjonsmakten til å frakte saker for tyskerne, og å lete etter sjøminer som hadde slitt seg. Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan jeg kan gå fram for å finne noe mer om "Palmen", og tiden min morfar seilte på den skuta. Finnes det noen arkiver eller lignende noensteds når det gjelder slikt?
  3. Ine Elise Hole Berg

    Leter etter min slekt fra Kautokeino

    Mitt navn er Ine Hole Berg, og jeg er på lett etter min slekt fra Finnmark, nærmere bestemt Kauto-området. Jeg er etterkommer av Elen Marie Hansine Andreassen (født Olsen) f. 1889 som kom fra Sørfjorden i Ullsfjord. Hennes mor, da min tippoldemor, het Ragnhild (tror fullt navn på henne er Ragnhild Martine Larsdatter, f. 1853/54) og Ragnhilds mann het Ole Andreas Olsen (f. 1850). Under bosted på dem begge står det Olderbakken. Min tipp tipp tippoldefar het Nils Johansen Nilsen og giftet seg med ei fra Arnøya ved navn Gunhild Martha. Han var selv mest sannsynlig fra Kautokeino. Det spekuleres i familien om hun var sjøsame, men jeg har ikke funnet dokumenter eller noe i arkivene som tilsvarer at dette er sant. Datteren til Nils Johansen Nilsen het Berret (usikker på full navn). Hun er min tipp tipp oldemor og kom fra Kautokeino. Mer info enn dette har jeg dessverre ikke. Dette er opplysningen som jeg har fått fra min tante, og hun har informert meg om at det kommer en slektsbok fra Kautokeino. På eget initiativ har jeg søkt i kirkebøker fra Lyngen-området, men har ikke fått mange svar. Bak enkelte navn i arkivet står det "LP", noe jeg ikke helt finner ut hva betyr. Har det samme betydning som "L", da lappisk? Om det er noen der ute som sitter på informasjon som kan være nyttig eller som kjenner igjen navnene, ta veldig gjerne kontakt. Jeg ønsker å finne vårt opphav og finne ut mer om slekten på faren min sin side. Jeg ønsker også å finne ut om slekten vår fortsatt holder til i Kautokeino, eller hva som eventuelt skjedde med dem. Håper noen kan hjelpe og bidra med informasjon til en litt lost ung "slektsgransker". Vedlagt ligger bilde min tipp tipp oldemoren min Berret (datter av Nils Johansen Nilsen) og min tippoldemor Elen Marie Hansine (iført lys kjole).
  4. Jeg har ingen andre opplysninger om henne enn det som fremgår ved sønnens dåp https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001407089 Hun oppgis å komme fra Tromsø, midl. bosatt på Fleskmo og dåpen er registrert i Lenvik. Sønnen har jeg god oversikt over (d. 1919 i Tromsø, bodde lenge på Senja). Far til barnet er handelsmann Fredrik Konrad Hansen på Målsnes (1818-1873). Ham har jeg godt dokumentert, men trenger hjelp til alle hans 6 leiermål. Her er de jeg har funnet som sannsynlige (mangler isåfall (minst) en): 1840 Trondenes https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000039364833 (død før dåpsbekr.) Fredrik Hansen handelsbet. i Tromsø 1845 Min https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001407089 1846 Hans 5. leiermål Tromsø (feil i transkribering) https://www.digitalarkivet.no/kb20050302020468 ungk. kjøbm. Fredrik Hansen, Tromsø 1847 https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000039300501 Fredrik Hansen, Tromsø 1858 Lenvik Hans 6. leiermål! https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012211430 Fredrik Hansen i Tromsø Som dere ser går det ikke helt opp, med ett leiermål mellom det 5. og 6. Det skal finnes en rettssak etter det siste (kanskje flere før det?) som jeg gjerne vil ha hjelp til å finne og tyde. Ble det flere leiermål etter det? Han gifta seg i 1867.
  5. Jeg har lest motstridende opplysninger om hva som skjedde etter Fredrik Konrad Hansens (1818-1873) 6. leiermål. Ble det rettssak? Kom han unna med det eller ble han dømt? Hvordan var systemet for dette? Er det håp om å finne originale kilder på dette? Kan det ha blitt rettssaker også etter nr. 4 og 5 (prestene holdt tellinga over flere prestegjeld)? Noen nevner at han skal ha blitt "dømt til Finnmarken". Hva innebar det? Han bodde på Målsnes i Troms, daværende Lenvik prestegjeld. Noen av leiermålene var i Tromsø.
  6. Hvor ble det av Johanna Fredrikka Johansdatter født 1857, er ikke nevnt i folketellingen 1865, Kan ikke finne henne over døde mellom 1857-65. Noen som kan hjelpe?
  7. Lisa Kirstina Højsager Norman 1757?-1806 ble gift med Frederich Holst i Evenes 24. desember 1792. Jeg forsøker å finne ut hvor hun kom fra. Ved forlovelsen står det at hun har med en attest fra Hans Brun. Det er flere Hans Brun på tidspunktet. (Orkdal, Gildeskål blant annet). Høysager er på 1700-tallet et navn med utgangspunkt i Trøndelag. Norman er mer vanlig. Har sett på kirkebøkene, men finner ingen Lisa Kirstina i den aktuelle perioden. Forlovelse 1792 https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630416 Dødsfall 1806 https://www.digitalarkivet.no/pg00000002142156 Jeg vil
  8. En kollega av meg har en grein av slekta hun ikke kommer videre på, og ba meg om hjelp. Jeg sliter litt selv, siden dette gjelder en samisk/kvensk slektsgrein og det har jeg ingen erfaring med. Jeg er heller ikke kjent i området slekta forekommer. Jeg legger ut det vi vet her, og så håper jeg noen av dere kan hjelpe oss videre. Det hun ønsker å vite er altså forfedrene og søsken til Isak Mathisen som gifter seg på Skjervøy i Troms i 1867. Det er også et spørsmål om han er av samisk eller kvensk avstamning. Isak gifter seg nederst på siden her med Caroline Margrethe Mikalsdatter Elvevold: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/75 Far oppgitt til Mathis Henrik Samuelsen og Isak født i Vadsø ca. 1841. (Caroline og hennes slekt har min kollega full koll på.) Isak og Caroline får et barn Marie Sofie i 1870: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/22 Johan Mikael døpes 1872: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/29 Isak dør 1873, 32 år gammel: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/100 Isak i folketellingen 1865 på Potka: https://media.digitalarkivet.no/view/38399/60 Bor sammen med sin mor Sofie Persdatter. 51 år. Står det at hun er fraskilt?? Begge er oppført i registeret for kvener. Isak skal altså være født ca. 1840-41 i Vadsø av Mathis Henrik Samuelsen og Sofie Persdatter. Men kirkebøkene for Vadsø i denne perioden mangler. Jeg finner en Mathis Henrik Samuelsen og en Eva Sophia Pedersdatter som foreldre i Talvik i Finnmark i 1837. https://media.digitalarkivet.no/view/288/10 (#153 Mathias Joachim). Disse ser imidlertid ut til å være "fin" som vel betyr samisk? Ser flere andre i kirkeboka er notert som "qvæn". Er det mulig å komme videre?
  9. 3. april 1828 blir Christian Greger født på Hunstad, Kveøya i Troms. Han blir døpt 5. juni samme år. Hans foreldre er innført som Peder Andreas Olsen og Martha Lavina Pedersdatter, husmannsfolk Han var nr 4 i barneflokken som i alt ble 7 stk. Det ser ut som om bare tre levde opp. I 1844 blir han konfirmert, samme sted. Så er det nok at han reiser hjemmefra, og her er mangler jeg en periode fram til han gifter seg i Haugesund/Skåre 16. mars 1856 med Susanne Svendsdatter fra Stavanger. Disse flytter så til Bergen og Fana der han tilbringer resten av sitt liv. Jeg har nok det meste av hans historie fra da av. Saken er at denne Christian Greger kom seg opp til det øvre sosiale laget i Bergen. Han kjøpte og drev skjenkesteder/restauranter og satt etter hvert med en god formue når han dør i Fana 14. mars 1875. Hans kone fortsetter driften av restaurantene ved hjelp av forpaktere og tjenestefolk. Det hadde vært spennende å få vite noe mer om hvordan han klarte denne klassereisen. Ganske imponerende, tenker jeg. Jeg blir veldig glad om noen kan hjelpe meg her. mvh Bente Borgen
  10. Hei, konfirmasjon 1773 i Lenvik, Hillesøy i Troms. Samuel Rasmussen 19 år, fra Stønnesbotten. Kan jeg få hjelp til å tyde resten av det som står om hans konfirmasjon? Det er på høyre side, som den første av to konfirmanter fra Stønnesbotten under markeringen av året 1773 og han er den sjette av konfirmantene det året. På forhånd takk! Troms fylke, Lenvik, Hillesøy i Lenvik, Ministerialbok nr. 1 (1753-1783), Konfirmerte 1761-1774, Side 233-234 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606610245
  11. hei. Noen som kan hjelpe med innhold av siden inneholdende Ester Marie Pedersen f. 20/5-1907. Døpt Lenvik, Troms. https://forum.arkivverket.no/topic/255826-tyding-av-faddere-ester-maria-no-17/ Hylleplass kan være utdatert. Hun bodde i Finnsnes, Lenvik, Troms Husstandno 56 GNO 45 BNO 6, Tellingskrets 06 ved folketellingen 1920. Blir det mye blading får jeg heller bestille boka for lån. mvh Fant lenke her: https://www.digitalarkivet.no/pf01036960003464
  12. Ellen Marie Winther

    Enok-slekta i Øvre Salangen

    Vi leter etter mer informasjon om "Enok-slekta" fra Øvre-Salangen. Mer konkret, så leter vi etter forfedrene til Andreas Enoksen, født 1826, som oppført i boka Lauvangr: Lavangens beskrivelse, E. Fredriksen 1931, s. 168: "Fosterbarn, to søsken fra Løvdal: Andreas Enoksen 16 år og Walborg 12 år. De tilhørte Enok-slekten i Øvre-Salangen". Jeg ser på kartet og får opp Løvdal, grend i Gratangen, men dette er vel ikke samme som "Øvre-Salangen"? Trodde Salangen blir litt nord for Lavangen og ikke sør... https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=11&lat=7632474.29&lon=594650.99&markerLat=7632474.285670383&markerLon=594650.9931346514&panel=searchOptionsPanel&sok=løvdal Så jeg blir usikker også på hvor jeg skal lete geografisk og i folketellinger... Fins det søkbare folketellinger så langt bak at jeg klarer å finne slekt bakover fra Andreas? Er det noen som fra toppen av hodet forstår hvilken slekt det er snakk om? Fredriksen nevner Andreas Enoksen nok ganger til at vi sammen med folketellinger har klart å finne de som kom etter ham og fram til idag. Men så stopper det opp for oss, bakover, og vi innser vi må be om hjelp for å nøste videre. Øvrig informasjon om Andreas: han gifter seg med samiske Elen Andersdatter (f. 1828/1833) og er far til bl.a. Lars Olai Andreassen. Har ikke linker til folketellingene vi fant dette i nå, men kan lete opp om nødvendig.
  13. Carl Eriksen/Carl Rasch dukker opp i denne tråden som far til Marie Kristine Carlsdtr: https://forum.arkivverket.no/topic/234096-marie-kristine-carlsdtr-f-ca-1834-meiland-og-jens-jonsen-f-ca-1828-sørkjosen-skjervøy-troms/?do=findComment&comment=1999468 Er det noen som kjenner til Carl og slekta hans, eller noen som har lyst til å hjelpe meg med å leite etter info? På forhånd takk for hjelp.
  14. Er det noen som har kunnskap om samene/finnene i Kvæfjord? Mine aner som jeg vet er Sjur Sivert nevnt over,hans far Ole Pedersen 1749-1811 ,Våtvoll Kvæfjord, hans far Peder Gullichsen 1724...født i Tysfjord ,død Våtvoll Kvæfjord, hans far Gullich Sr. Gullichsen 1680-1748 Vårset Ballangen -død Sommerset Tysfjord. Jeg vet lite om de to sistnevnte , men fra Sivert og ned mot mine oldeforeldre/besteforeldre er det sameslekt. To av Sjur Sivert og hans kone Ane Maria Joensdatter s to sønner giftet seg med aner både fra min mormors slekt og min morfars slekt ,slik at de ble "felles" svigerforeldre på begge sider. Jeg ville så gjerne vite litt mer om disse menneskene og deres liv og hvor de kom fra opprinnelig .Min mor har ikke sagt noe om dem ,så jeg ante ikke at de fantes. Håper noen av dere sitter på litt kunnskap om dette . Takker på forhånd.
  15. Hei Jeg er på sporet etter en mulig forbrytelse eller skandale på Skjervøy i Troms rett før 1900, og klarer ikke å orientere meg i kildene. Er det noen som kan hjelp med tips? Det samme gjelder et skifte etter Carl Lund, f. 1833 (1831) i Trondheim og død på Nordreisa 23. nov 1905. Jeg finner ikke så nye skifter i det området, så noe må jeg gjøre feil. Veldig glad for hjelp så jeg kan komme videre. Hilsen Åse Markussen
  16. Hvilke mulighet er der til å finne/dokumentere dåpen til Walter trolig født 08.09.1943 og trolig i Troms/Helgøy? Mor var piken Kitty Antona Antonsen og far ukjent.. Kirkebøkene er så vidt jeg ser sperret for innsyn. Tips mottas med takk.
  17. Hei! Håper på hjelp til å finne ut om Antonetta Karoline Maria Eilertsdatter f. 22.01.1877 er samme dame da med en endring i navnet: Antonette Eilertsen som gjenfinnes som varetektsfengslet i folketelling for Tromsø i 1900? Hvor finner jeg informasjon om hvorfor hun ble fengslet (finner ikke retts-informasjon for år 1900 - Troms) dersom det er samme? Her er noen linker: https://media.digitalarkivet.no/view/6718/35095/30 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037549001340 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036948002006 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037546004039 https://media.digitalarkivet.no/view/63288/62833/24 På forhånd takk :-) Mvh Grethe
  18. Denne meldingi kom nettopp inn i postkassa mi frå Amerika, og dette trur eg er noko som fleire av «ekspertane» våre kan hjelpa finna ei løysing på? «Greetings! I have recently started my Norwegian genealogy research. I've spent many, many years researching my Swedish heritage, but recently found, through DNA testing, that my father's Norwegian stepfather was his biological father. I have found the grandfather and great grandparents in the transcribed 1875 Norwegian Census at digitalarkivet.no, but I'm not having any luck finding the corresponding digitized page. I'm not sure what I'm doing wrong and I'm hoping someone would be kind enough to steer me in the right direction. My great grandfather and his family are in the transcribed section at https://urldefense.proofpoint.com/v2/url?u=https-3A__www.digitalarkivet.no_en_census_person_pf01052449004876&d=DwICaQ&c=kKqjBR9KKWaWpMhASkPbOg&r=wKgXGfJAsND_fyEr0dXdmBAoxb3zAFC1NuSC_p5Q23A&m=qUiSKFeSenN-B_0bHmnnfVuOn_CK2AWlcTX4vzPiJ90&s=UqISLlAK8wB_PQx5HtOcvLP3wVMRSMFbjrR8wOy81BM&e= Looking at the information at the right side of the page, this is for a rural residence, 0034 Stangnes (plads). I followed the content page link and on page 31 found Stangnes - 1V-178. Is this "Tellingskrets 4"? I followed that link and searched the pages in Taellingskreds No. 4, all the lists, from page 99 in the census book to page 203, but don't find this family. I hope someone can help - or direct me to a place where I can find instructions for searching. Thank You!»
  19. Stundom kjem ein borti einskildlagnadar som det berre synest heilt uråd å hanskas med, og følgjande sak er eit godt døme på nettopp det: Mari Nilsdotter frå Bøen under Berge i Luster (1789-1821) busette seg på husmannsplassen Sage under garden Fuhr i Luster. Ho fekk tre born: ** Nils Aamundson, døypt i Luster 21.8.1814 - barnefaren Aamund Einerson (1790-1836) flytte sidan til Bergen og vart gift der, men Nils voks opp i Luster og levde framleis her i 1832. Då forsvinn alle spor!! ** Anders Thomasson, fødd i Luster 31.3.1818 - barnefaren Thomas Findson (1792-1829) hadde gift seg med Mari i 1817, so Anders var «ektefødd». Anders levde framleis i Luster i 1843, for då laut han stå til rette som far i ei farskapssak! Men deretter forsvinn alle spor ogso etter han! ** Ingeborg Thomasdotter, fødd i Luster 10.12.1820, fullsøster av Anders, gifte seg i Luster i 1841 med Østen Ellefson, døypt i Luster 13.11.1814, og dei var husmannsfolk i Langeteigen under Dalsøyri i Luster til dei i 1854 utvandra til Amerika. Dei budde første åri i Dane Co., WI men flytte 1861 til Fillmore Co., MN der dei framleis levde i 1900. Dei hadde då vore gifte i 59 år, og seks av dei sju borni deira var avlidne. Kvar dei då hamna til sist, er førebels uklart... Men utfordringi i dette emnet gjeld i første rekke dei to halvbrørne Nils Aamundson og Anders Thomasson. Kvar i all verdi kan dei ha gjort av seg? Dei KAN sjølvsagt ha hamna i Amerika, men eg trur meir på at dei er flytte tilo ein annan landsdel, kan henda til Nord-Noreg? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om lagnadane deira!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.