Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'finnmark'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 15 results

  1. Min morfar Halvdan Antonius Olsen, f. 1926, seilte ifølge en årbokartikkel i Øyfolk fra 1994 som sjømann på motorskøyten "Palmen",som var eid av Peder Kristian Hansen fra Hønseby, f. 1919, i sluttfasen av den andre verdenskrig i Nord-Norge. De skal blant annet ha blitt rekvivert av okkupasjonsmakten til å frakte saker for tyskerne, og å lete etter sjøminer som hadde slitt seg. Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan jeg kan gå fram for å finne noe mer om "Palmen", og tiden min morfar seilte på den skuta. Finnes det noen arkiver eller lignende noensteds når det gjelder slikt?
  2. Ine Elise Hole Berg

    Leter etter min slekt fra Kautokeino

    Mitt navn er Ine Hole Berg, og jeg er på lett etter min slekt fra Finnmark, nærmere bestemt Kauto-området. Jeg er etterkommer av Elen Marie Hansine Andreassen (født Olsen) f. 1889 som kom fra Sørfjorden i Ullsfjord. Hennes mor, da min tippoldemor, het Ragnhild (tror fullt navn på henne er Ragnhild Martine Larsdatter, f. 1853/54) og Ragnhilds mann het Ole Andreas Olsen (f. 1850). Under bosted på dem begge står det Olderbakken. Min tipp tipp tippoldefar het Nils Johansen Nilsen og giftet seg med ei fra Arnøya ved navn Gunhild Martha. Han var selv mest sannsynlig fra Kautokeino. Det spekuleres i familien om hun var sjøsame, men jeg har ikke funnet dokumenter eller noe i arkivene som tilsvarer at dette er sant. Datteren til Nils Johansen Nilsen het Berret (usikker på full navn). Hun er min tipp tipp oldemor og kom fra Kautokeino. Mer info enn dette har jeg dessverre ikke. Dette er opplysningen som jeg har fått fra min tante, og hun har informert meg om at det kommer en slektsbok fra Kautokeino. På eget initiativ har jeg søkt i kirkebøker fra Lyngen-området, men har ikke fått mange svar. Bak enkelte navn i arkivet står det "LP", noe jeg ikke helt finner ut hva betyr. Har det samme betydning som "L", da lappisk? Om det er noen der ute som sitter på informasjon som kan være nyttig eller som kjenner igjen navnene, ta veldig gjerne kontakt. Jeg ønsker å finne vårt opphav og finne ut mer om slekten på faren min sin side. Jeg ønsker også å finne ut om slekten vår fortsatt holder til i Kautokeino, eller hva som eventuelt skjedde med dem. Håper noen kan hjelpe og bidra med informasjon til en litt lost ung "slektsgransker". Vedlagt ligger bilde min tipp tipp oldemoren min Berret (datter av Nils Johansen Nilsen) og min tippoldemor Elen Marie Hansine (iført lys kjole).
  3. Jeg er på leting etter forfedrene til en av mine oldemødre, og har funnet et forfedrepar jeg ikke kommer videre bak i tid fra. De heter Ane Hansdatter, født ca. 1756 og Knud Olsen, født ca. 1761. De var aktive i Talvik i 1801, og er foreldrene til min tipptipptippoldemor Ane Marte Knudsdatter, f. ca. 1791. Det jeg lurer på, er hvor kom Ane og Knud og deres forfedre fra? Hvordan går man egentlig fram for å finne ut av folk såpass langt tilbake i tid?
  4. Min fars oldemor, Gunhild, vet vi i vår familie svært lite om. Vi har visst at hun var samisk, og fra indre Finnmark, men ingenting om hennes foreldre eller annen slekt. Følgende har jeg funnet ut: Gunhild Olsdatter var i 1865 fosterbarn hos gårdbrukerne Nils Nilsen og Guri Olsdatter i Langfjorden i Talvik. Av tellingen lærer vi at hun er født rundt 1848 i Kautokeino. Den 3.8.1876 gifter Gunhild seg i Hammerfest med min fars oldefar, fisker Anders Pedersen. I ministerialboken sies det at hun er født i 1847 i Talvik, men vi vet at fødestedet her er feil. Faren til Gunhild opplyses å være "Ole", så her antar jeg Gunhild ikke visste hva det fulle navnet til faren sin var. Tellingen fra 1885 bekrefter at Gunhild var født i Kautokeino, og at hun var samisk. Nå oppgis fødeåret hennes som 1849. I tellingen fra 1900 påstås det at Gunhild er født i 1848 i Alten, mens tellingen fra 1910 påstår at Gunhild var født 14.8.1847 i Hammerfest, og at hun var av norsk opphav. I tellingen fra 1920 har fødselsdatoen til Gunhild blir 15.8.1847, og fødestedet blitt Langfjorden i Talvik. Til sist, etter hennes død i 1931 er Burfjord i Kvænangen ført opp som fødested. Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med, er å finne ut hvem foreldrene til min fars oldemor Gunhild var? Jeg har forsøkt å be om dødsfallsprotokollen hennes, men den gikk som så mye annet tapt under tyskernes nedbrenning av Finnmark i 1944-45. Det hadde vært supert å kunne finne ut av denne for oss i min slekt ukjente familiegrenen.
  5. Hei alle sammen, Jeg trenger hjelp til å finne ut hvor ble det av Marit Gaup, født 1893 i Kautokeino. Vi vet av hun var født i Kautokeino, at hun ble hjemmedøpt 14. januar 1894, og at hun i 1901 havnet på Rotsundelv lappiske barnehjem, hvor hun i 1909 ble konfirmert. Hun ble på Rotsundelv i det minste ut 1910, men etter det mister vi oversikt over hvor hun ble av. Vi har ikke klart å finne noen videre spor etter henne, ei heller noe gravsted. Jeg tenker hun kan ha giftet seg, og skiftet etternavn, men jeg har også forsøkt å lsøke etter "Marit" med hennes omtrentlige fødselsår, uten hell. Noen som kan ha noen idé om steder å finne mer informasjon? Jeg forsøker for tiden å finne fram til årsberetninger fra barnehjemmet hvor hun bodde (beretninger fra 1910 har jeg funnet, og den gav datoen for når Marit kom til Rotsundelv), men skulle gjerne hatt tips om andre steder å få mer info. Kan det tenkes at hun har emigrert? Flere kilder sier at Marit Gaup var født i desember 1894, men det er en umulighet da moren hennes, Inger Mienna døde 30. mars 1894. Søskenflokken ble spredt noen år etter at Inger døde. Vi skal ha slektstreff til neste år i Gaup-familien, så derfor intensiverer jeg søkenen etter svar på dette familiemysteriet. Mvh Kristian Gaup Skancke
  6. Min oldemor Karine Margrethe Berg, f. Løkke, var lærer i Finnmark, i en periode da fornorskningspolitikken ser ut til å ha vært på sitt verste. Omtrent halve Honningsvåg hadde vel nær samisk slekt, inkludert oldemor (hun var barn av Berith Kristoffersdatter, barnebarn av Kristen Pedersdatter), men ut i fra det jeg har sett i avisarkiver så ser det ikke ut til å ha ledet til særlig sympati for samisk kultur eller samepolitikk. Hun må ha undervist barn med samisk som morsmål, og som lærerspire fra ung alder i et samfunn der det ble snakket noe samisk, forsto hun antagelig en del selv om hun ikke brukte det selv. Men var hun en av dem som tok lett på Wexelsen-plakaten, eller var hun en av de verre? Det er mye trist, men også mye spennende med skolehistorien i Finnmark på denne tiden. Jeg fant ut at Per Larsen, læreren i Honningsvåg som "gikk i kufte og snakket dårlig norsk" i følge en avisartikkel på sekstitallet, må vel ha vært selveste Peder Larsen Utsi, en av initiativtakerne til den første samiske avisen, Muittalægje. Vet dere hvor en må gå for å lete i søknader til Finnefondet? Oldemor mottok helt sikkert støtte fra dem, det gjorde vel i praksis alle lærere i Finnmark. Men slik jeg forstår det, måtte de fortsatt skrive personlige søknader på den tiden hun underviste. Jeg har sett en og annen scannet kopi på nettet, så de må være tilgjengelig i ett eller annet arkiv et sted? Jeg er også interessert i materiale om henne fra lærerseminaret i Tromsø. Hun gikk bare ettårskurset, så hun er ikke med i bøkene som har blitt skrevet om det, med unntak av "Norske Skolefolk" der hun har en liten artikkel. I den artikkelen sto det at hun hadde mottatt stipend for å gå på amtsskole. Jeg lurer også på hvilken amtsskole det ville ha vært på den tiden, og om det er mulig å finne ut noe mer om hennes tid der. Er det noen som er gode på Finnmarks skolehistorie her?
  7. Dette er ei oppfølgjing av tema: https://forum.arkivverket.no/topic/171947-jans-olson-og-else-sophie-hansdotter-brox-vigde-i-gamvik-1859-fødselsdatoen-hennar-og-dødsfalli-deira/?tab=comments#comment-1470627 der eg no i manuskriptet mitt berre manglar ein einaste detalj: * Dato og stad for dødsfallet til Jens Olsen? Eg attgjev frå manuskriptet mitt: ~~~~~~~~~~~~~ Jens Olson {Krogen/Sagen}, f. {i Hafslo} 19.7.1830, Jens Olsen flytte i ung alder til Finnmark og gifte seg i Gamvik, Tana 13.8.1859 med Else Sophie Hansdotter Brox frå Gamvik. Ho var dotter av gardbrukar og fiskar Hans Petter Broxson i Gamvik, kjend som Hans Petter Brox, opphavleg frå Gammelheim i Tranøy, og kona Gurine Evensdotter frå Gamvik og f. i Gamvik 9.5.1839. Jens var sjølveigar og fiskar, og han og Else budde i Gamvik, men flytte i 1890-åri inn hjå dotteri Josefine på Olpersanæs i Gamvik der Else d. 21.11.1912. Jens Olsen d. ¤¤¤¤¤ (dato og stad for dødsfallet hans? – e. 1910!) Dei fekk ti born i lag: a. Anne Elisabeth Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 15.8.1861, d. i Gamvik 25.10.1862. b. Hans Petter Brox Jensson Olsen, f. i Gamvik 1.10.1863, d. i Gamvik 16.6.1866. c. Josefine Juliane Lovise Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 5.1.1866, d. som enkje i Gamvik 1.11.1933. Josefine gifte seg i Gamvik 14.8.1887 med Johan Ødegaard Hansson Svendsen frå Rørvik i Bodø, f. i Bodø 5.3.1855. Han d. som fiskar i Gamvik 28.11.1918. Johan var fiskar og seglmakar, og han og Josefine busette seg på Olpersanæs i Gamvik. Dei fekk seks born i lag. d. Jens Martin Olai Jensson Olsen, f. i Gamvik 10.4.1869, d. i Gamvik 24.1.1870. e. Jensine Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 24.1.1871, d. i Gamvik 29.1.1871. f. Gerhard Martin Hilbert Jensson Olsen, f. i Gamvik 12.10.1872, d. i Gamvik 27.7.1875. g. Anne Sophie Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 30.3.1875, d. i Gamvik 24.7.1875. h. Oline Kristine Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 2.9.1876, d. som enkje i Gamvik 6.2.1953. Oline gifte seg i Gamvik 7.9.1899 med Hartvig Olai Hansson Nilsen frå Gamvik, f. i Gamvik 1.8.1871. Han d. som fiskar i Gamvik 20.3.1944. Hartvig var fiskar, og han og Oline budde i Gamvik. Dei fekk seks born i lag. i. Vilhelmine Kristiane Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 27.2.1879, d. i Gamvik 21.5.1880. j. Hilda Marie Jensdotter Olsen, f. i Gamvik 12.6.1881, d. som enkje i Gamvik 24.6.1957. Ho gifte seg i Gamvik 20.5.1900 med Johan Martin Hansson Nilsen frå Gamvik, f. i Gamvik 3.4.1878. Han d. som kyrkjetenar i Gamvik 5.12.1916. Johan var fiskar og sidan kyrkjetenar, og han og Hilda budde òg i Gamvik. Dei fekk fem born i lag. ~~~~~~~~~~~~~ Eg har vore på leiting etter dette dødsfallet fleire gongar, og ogso det lokale prestekontoret i Gamvik leitte for mange år sidan etter dette dødsfallet, men utan resultat! For ordens skyld; her er huslyden i FT1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036986004093 Eg ville sett stor pris på om nokon greier å avsløra dødsfallet og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  8. En kollega av meg har en grein av slekta hun ikke kommer videre på, og ba meg om hjelp. Jeg sliter litt selv, siden dette gjelder en samisk/kvensk slektsgrein og det har jeg ingen erfaring med. Jeg er heller ikke kjent i området slekta forekommer. Jeg legger ut det vi vet her, og så håper jeg noen av dere kan hjelpe oss videre. Det hun ønsker å vite er altså forfedrene og søsken til Isak Mathisen som gifter seg på Skjervøy i Troms i 1867. Det er også et spørsmål om han er av samisk eller kvensk avstamning. Isak gifter seg nederst på siden her med Caroline Margrethe Mikalsdatter Elvevold: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/75 Far oppgitt til Mathis Henrik Samuelsen og Isak født i Vadsø ca. 1841. (Caroline og hennes slekt har min kollega full koll på.) Isak og Caroline får et barn Marie Sofie i 1870: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/22 Johan Mikael døpes 1872: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/29 Isak dør 1873, 32 år gammel: https://media.digitalarkivet.no/view/9986/100 Isak i folketellingen 1865 på Potka: https://media.digitalarkivet.no/view/38399/60 Bor sammen med sin mor Sofie Persdatter. 51 år. Står det at hun er fraskilt?? Begge er oppført i registeret for kvener. Isak skal altså være født ca. 1840-41 i Vadsø av Mathis Henrik Samuelsen og Sofie Persdatter. Men kirkebøkene for Vadsø i denne perioden mangler. Jeg finner en Mathis Henrik Samuelsen og en Eva Sophia Pedersdatter som foreldre i Talvik i Finnmark i 1837. https://media.digitalarkivet.no/view/288/10 (#153 Mathias Joachim). Disse ser imidlertid ut til å være "fin" som vel betyr samisk? Ser flere andre i kirkeboka er notert som "qvæn". Er det mulig å komme videre?
  9. Informasjon fra Familysearch om Ole og Marith: https://www.familysearch.org/tree/person/details/LJBG-RHR Forlovelse og giftermål 1754: SATØ, Talvik sokneprestkontor, H/Ha/L0004kirke: Ministerialbok nr. 4, 1752-1772, s. 81 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630242 Dåp av sønnen Ole: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000012003786 Samme dåp, kopi av kirkeboka (helt nederst på høyre side): SATØ, Kautokeino sokneprestembete, H/Ha/L0001.kirke: Ministerialbok nr. 1, 1723-1776, s. 70-71 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070611630593 Marith enke i Folketellingen i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058508000254 Mariths begravelse: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002119915 I dette gamle temaet på Brukerforum får vi ikke info om Ole og Marith, men info om at Bolt er et etternavn som blandt annet er brukt av samiske slekter: https://forum.arkivverket.no/topic/157748-72399-kirsten-hansdtr-ca-1779-bosted-sandøybotten-sørøy-finnmark-foreldre/ Bøkene "Slekter i Indre Finnmark-de eldste generasjoner" av Alf Strømstad og Kritian Fors kan muligens hjelpe. Kanskje noen som leser dette har dem og kan gjøre oppslag? https://www.slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=85485 Når det gjelder geografi i dette området så føler jeg meg ikke helt på trygg grunn. Joda, jeg har sett på kartet, men det er ikke alltid det hjelper. Så sjansen er stor for at jeg har funnet feil personer. Det hadde vært hyggelig om noen kan hjelpe meg å nøste opp i dette. Det kan jo også hende det er noen som kjenner til dette paret og familiene deres og som har lyst til å dele informasjon.
  10. Når du leser videre, håper jeg du også flirer litt og ser for deg: Meg med blyant, papir, viskelær, flere vinduer åpen på pc, med flere faner. Tegner opp linje, hopper mellom sider/faner, visker ut, skriver/tegner på nytt. Søker opp nye sider i kirkebok, søker på nb.no i lokalhistorier. Det har jeg gjort nu i noen dager. Slektforskning skal ikke alltid være lett, men en utfordring med humor 😉 Å følge slekt bakover byr på utfordring når det ved: -vielse, ikke er før opp far eller fødested, står f.eks .....ptgj. -dåp, ikke mors navn og det står lenger frem: intro. nordmands kone eller kven-/fin-/lap-kone. -konfirmasjon, bare navn og oppholdsted, dvs det er fødested eller de er i tjeneste der. Alder varier +/- xx år i ulike skrifter, selv om personen er født og oppvokst i samme kirkesogn. På ett sted eller gård er det som oftes flere hushold og de er ikke alle i slekt, selv om navn er like + att noen ikke alltid bor på samme sted gjennom livet. Enkemann Anders Johannesen f. 1824, fra Tappeluft i Langfjord g.m. piken Magdalene Thomasdatter f. 6 Mars 1846, Laavan, Skjervøy, den 5 Des 1865. https://www.digitalarkivet.no/kb20050309020606 (rettet fødseldato etter feiltasting) Folketelling 1865 Talvik https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038405001466 Deres første datter Engel-Marie (min tip-oldemor) blir født 18 Okt. 1866 https://www.digitalarkivet.no/kb20070108340418 Hennes helsøsken er: Tomas Andre f 1868, Edevin Everin f 1870, Torsten Georg f 1872, Einar Jens Nikolai f 1874, Aksel Melek f 1877, James Sigurd Henry f 1881, Joakim Kornelius f 1885 og Nils Peder Borck f 1890. Barn fra Anders første ektenskap 1847, med Eva Iskasdatter f ca 1821: Else Katrine f 1848, Johan f 1850, Isak f 1853, Klara Marie f 1856, Eveline f 1860 og Aleth Kristine f 1858. Anders født ca 1824. Far Johannes Andersen f ca 1796 , mor Elen Johannesdatter. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630629 Nu begynner utfordringen, hjelpe meg 😓😄 Googler begge, for å se om noen har samme de samme i slekt, det er nu jeg blir i stor tvil om hva som er rette Johannes og Elen. Er skeptisk til geni.com og myheritage.com. Sett etter nye/eldre innlegg på disnorge.no og her + åpne private slektsider. Noen mener Elen (Strande) f. 6 Sept 1802 ble gift 1829, med en Ivan Procopin Andre att Elen f. 6 Sept 1802 g.m. Johannes Andersen, er døpt/feilskrivd i kirkebok, som Eli, eller att begge navn ble brukt. Begynner å bla i kirkebøker for Talvik. Leter etter Johannes f 1794-98, far Anders. Finner 2 Johannes, som er født 1796 og 1797. Finner konfirmasjoner på Johannes og Elen + vielse. Etter å undersøkt Urbanus- og Strande- familiene, tror jeg de hadde god kontroll på alder. Far til Berith Urbanusdtr., var fogd/lensmann i Loppa og hennes mor stammer fra preste-slekt på Nordmøre. Faren til Elen Johannesdtr. Strande, kom fra Østre-Gausdal rundt 1799. Hennes fars yngre bror Peder og kone kom samtidig, han var lensmann i Alta. Har derfor vanskelig med å tro att det er deres datter Elen, som ble gift med Ivan i 1829, 7 års feil i alder. Har bladd mye i kirkebøkene fra Talvik og sett en del korrigeringer. Mener det er lite trolig att det er feil på navn, utan att det er rettet. Det er klart jeg kan ha feil om alt, så inntill videre lar jeg det stoppe med att Anders Johannesens far, er Johannes Andersen (uten data). Den store fordringen nu, blir å finne frem så mye fakta, som mulig om personene. Da går det kanskje, å finne ut av hvem er foreldre til hvem og hvilken Johannes og Elen, er «mine». Til info. Jeg behøver ikke noen opplysninger om Magdalena og hennes aner eller etterkommere, det er godt dokumentert frem til hun går bort. Det jeg ser ettter er hvem som er rette foreldre og aner til Anders. Ukas "utblåsning" 😃 Linker til det jeg har funnet, for de som vil ha en utfordring, eller bare er nyskjerrig 😉 Johannes f 25 Okt 1796. Far Anders Pedersen, mor Berith Urbanusdatter. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630359 Deres vielse, 1785 i Loppa. Han fra Talvik, hun fra Loppa. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608610312 Folketelling 1801, samme foreldre https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058507000240 Johannes f 29 Juni 1797. Far Anders Helgesen, mor Marie Jonsdatter. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630360 Deres vielse, 1796 begge Elvebakken https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630386 Folketelling 1801 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058507001454 Konfirmasjons 1814 Johannes 18 år, Tappeluft og 1815 Johannes 18 år, Elvebakken https://www.digitalarkivet.no/kb10811404140214 Elen, det jeg finner: 1810 Elvebakken, far Johannes Johannisen https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630456 1802 Strande, far Johannes Jonssøn https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630428 1803 barn Eli. Elvebakken, far Johannes Mathisen https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630429 Konfirmasjon Elen Elvebakken, 17 år f ca 1802 https://www.digitalarkivet.no/kb10811404140218 Alten, 18 år f ca 1802 https://www.digitalarkivet.no/kb10811404140219 1822, 16 år f ca 1806 https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640114 1823 Alten, 16 år f ca 1807 https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640115 1823, uten alder https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640117 Vielse. Alle i 1:e. 1835, Elen 30 år, f ca 1805. Med Ole Larsen. Begges oppholdsted, Ragnsund? https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640107 1829, Elen 20 år, f ca 1809. Med Ivan Procopin. Begges oppholdsted, Strande, Kaafjord. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640095 1827, Johannes 31 år f ca 1796, Tappeluft. Med Kirsten Pedersen, Elvebakken. https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640091 1823, Elen 20 år f ca 1803, Elvebakken og Johannes 27 år f ca 1796, Tappeluft https://www.digitalarkivet.no/kb20070608640086 1842 nr.52, Elen død/begravelse https://www.digitalarkivet.no/kb20050303030669
  11. Hei. Jeg vil gjerne ta knekken på et lite "virus" som kan synes å ha spredt seg fra Bygdebok for Hasvik til Geni. Se https://www.geni.com/discussions/192452 På side 114 i Bygdebok for Hasvik finner en denne familien https://www.nb.no/items/7ee96ee7a40e58cb44b86113a5b2c88d?page=117 Jf. FT 1801, Loppa prestegjeld, s. 385a. Brukslenke: https://www.digitalarkivet.no/ft20090807330046 Dette er altså riktig. Men så, på side 280, kommer bygdebokforfatteren med dette. https://www.nb.no/items/7ee96ee7a40e58cb44b86113a5b2c88d?page=283 Jeg tror Niels Olsen var sønn av lensmannen Ole Isaksen, omtalt på side 238. https://www.nb.no/items/7ee96ee7a40e58cb44b86113a5b2c88d?page=241 Navnet Øllegård kommer ganske sikkert fra Øllegård Isaksdatter, som var mor til lensmann Isak Olsen i Hammerfest, Niels Olsens farfar. Hundre prosent sikker er jeg dog ikke. Er det noen som vil hjelpe meg med å rette opp i dette?
  12. Hei Lurer på om noen klarer å tyde 2 sider fra denne rettsprotokollen fra 28 November 1649. Det gjelder John Cunningham sin godkjenning av at Christine er hans rettmessige datter. Trenger i grove trekk utdrag av det viktigste, om det står noe om slektningers navn osv. Og selvfølgelig om morens navn er nevnt her? https://media.digitalarkivet.no/view/28723/8 Det starter midt på side 7a https://media.digitalarkivet.no/view/28723/9 og tror det fortsetter her på side 7b
  13. I flg. denne boken skal Christine Cunningham være født utenfor ekteskap og så blitt godtatt av sin far som rettmessig datter i 1649. Slekten Heiberg p40,41: "Christine var en uekte datter, der var lyst i kull og kjonn av faren 1649 28 nov., men dog ikke adlet. Finnes dette dokumentet i noe arkiv? Hennes far John Cunningham var lensherre over Finnmark fylke og Christine var født og vokste opp i Bergen så langt jeg har hørt.
  14. I "Danmark-Norges Len og Lensmænd 1596-1660" av Kr. Erslev står en Hans Olafsen til Gyllingsgård oppført som lensherre i Vardøhus len i perioden 1597–1601. Ved søk i Google finner jeg ingen utfyllende opplysninger hverken om ham eller gården Gyllingsgård. Er det noen som kjenner til hvem han var, hvilken slekt han tilhørte, og eventuelt hvor Gyllingsgård befant seg?
  15. Noen som vet om det finnes et skifte etter denne mannen? Han er født i Finnmark i 1689, har noen plasser sett at det står 1698. I boken Vestlandske personalia for det 18 århundre er han nevnt som kaptein for det Gloppenske compagni i 1720. Han er også nevnt som kommandant på Stavern i 1743. Han dør i Stavern 22 november i 1743. Finnes det egne plasser hvor man kan søke etter militære familier event. skifter eller vil ha komme med i skifter for Stavern?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.