Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'fosterbarn'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 4 results

  1. Jeg har lett etter opphavet hennes i mange år. Bygdeboka for Sortland vet ikke hvor hun kom fra. Hun vokste opp på Grønning hos familien Palmesen, men var ikke der i FT1801 (kan være født seinere). Jeg har ikke funnet noen gode kandidater til foreldre blant Palmesens slekt. Hun gifter seg med Peder Andreas Mortensen fra Vik i 1825: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 888/L1237: Ministerialbok nr. 888A05 /1, 1820-1836, s. 380-381 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106650162 De var husmenn i Varvika før de bosatte seg på Grytten i Eidsfjorden. Ved vielsen er hennes fødselsår 1801, men når hun dør i er det 1797. Begravelsen: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000007121953 SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 888/L1263: Klokkerbok nr. 888C02 /1, 1820-1850, s. 226-227 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071107610199 Barnas fadre (jeg er ikke helt ferdig med å identifisere alle, men det er ingen åpenbare kandidater til hennes biologiske slekt): Oline 1824: Palme Palmesen Grønning - fosterfar Ole Mikkelsen Strømfjord - antakelig han som bygdeboka bd3 omtaler s613, f. Varvika, flytta til Grønning (se fadder i -28) Jonette Maria Peersdatter Grømming - fostermor Berith Andersdatter Viig Ingerborre Ane Peersdatter Sellaater (Sellåter) - Langt unna. I 1801 finner vi to fosterbarn der; Malena Olsdatter (17) og Hans Olsen (5). Kan de være Pernillas søsken? Ingen av dem dukker opp som fadre. Karen Margrethe 1826: Peter Jacobsen Varvig Anders Knudsen ibid. Pernille Hansdatter ibid. Christiane Peersdatter ibid. Ingerborre Ane Knudsdatter ibid. Hanna (Karen i kb) Marie 1828: Ole Michelsen Grønning - f. Varvik, se -24 Christen Jacobsen Varvig Mallene Hansdatter Stokmarknes Berith Andersdatter Fleinnes Maren Andersdatter Stokmarknes Peder Cornelius 1830: Johannes Johnsen Kjerringvig Cornelius Hansen Varvig Jens Henriksen Fleinnes Maren Pedersdatter Kjørringvig Berith Andersdatter Fleinnæs Henrietta 1832: Jens Olsen Moen Melchior Jacobsen ibid Ingeborre Andersdatter Grønning Ingeborre Knudsdatter Stokmarken Anne Mette Kjelsdatter Strømfjord - finner henne ikke der i bb Palme 1835: Hans Carlsen Grundfør Peter Andersen ibid. Anders Christensen Grøtting - finner ham ikke i bb Pernille Palmesdatter Grønning - fostersøster Ellen Mortensdatter Kiørstad - søster til P.A. Pernille 1837: Jens Henrichsen Cornelius Peersen Ingeborg Andersdatter Ellen Mortensdatter - søster til Peder Andreas Pernille Palmesdatter - fostersøster Så langt fakta. Spekulasjoner og teorier følger. Jeg setter stor pris på om noen vil hjelpe meg å knekke denne nøtta!
  2. Min fars oldemor, Gunhild, vet vi i vår familie svært lite om. Vi har visst at hun var samisk, og fra indre Finnmark, men ingenting om hennes foreldre eller annen slekt. Følgende har jeg funnet ut: Gunhild Olsdatter var i 1865 fosterbarn hos gårdbrukerne Nils Nilsen og Guri Olsdatter i Langfjorden i Talvik. Av tellingen lærer vi at hun er født rundt 1848 i Kautokeino. Den 3.8.1876 gifter Gunhild seg i Hammerfest med min fars oldefar, fisker Anders Pedersen. I ministerialboken sies det at hun er født i 1847 i Talvik, men vi vet at fødestedet her er feil. Faren til Gunhild opplyses å være "Ole", så her antar jeg Gunhild ikke visste hva det fulle navnet til faren sin var. Tellingen fra 1885 bekrefter at Gunhild var født i Kautokeino, og at hun var samisk. Nå oppgis fødeåret hennes som 1849. I tellingen fra 1900 påstås det at Gunhild er født i 1848 i Alten, mens tellingen fra 1910 påstår at Gunhild var født 14.8.1847 i Hammerfest, og at hun var av norsk opphav. I tellingen fra 1920 har fødselsdatoen til Gunhild blir 15.8.1847, og fødestedet blitt Langfjorden i Talvik. Til sist, etter hennes død i 1931 er Burfjord i Kvænangen ført opp som fødested. Det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med, er å finne ut hvem foreldrene til min fars oldemor Gunhild var? Jeg har forsøkt å be om dødsfallsprotokollen hennes, men den gikk som så mye annet tapt under tyskernes nedbrenning av Finnmark i 1944-45. Det hadde vært supert å kunne finne ut av denne for oss i min slekt ukjente familiegrenen.
  3. Unni Bente Andersen

    Finne biologiske tippoldeforeldre.

    Leter etter biologiske foreldre til min oldemor. Hun het Kaspara Martinsen født i Drammen 7 mai 1874. Kun funnet ut at morens/fostermorens navn var Andrine Maria Pedersen Sørum født 3 mai 1841. Hun var født på Frogner i Lier men bodde i Drammen. Kaspara står et sted oppført som uekte barn og et annet sted som fosterbarn. Ingen far funnet. Er ganske «fersk» i dette faget så tar gjerne imot tips om hvor det kanskje går an å finne ut av dette.
  4. Marta Maria Håland (varianter kan være Martha og Haaland) ble født i Stavanger 15. mars 1886 av foreldrene Marta Bjørnsdotter og Mads Ommundsen (slakter i Stavanger). Kort tid etter fødselen ble hun flyttet til Sand i Ryfylke til fosterforeldre. Etter sigende ble hun døpt i Stavanger domkirke for hun ble flyttet til Sand. Jeg har sjekket kirkebøker i Stavanger og på Sand men greier ikke å finne spor etter henne. Hva kan jeg gjøre mer enn dette? Er det spesielle forhold når det gjelder barn som blir plassert i foster? Jeg kommer ikke videre. Fosterforeldrene på Sand var Halvor Bjørnsen Rørvig og Marta Karina Larsdatter Hamra
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.