Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'dåp'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

  1. Hei! Jeg trenger hjelp til å tyde en dåpsinnførsel fra 1794 i ei kirkebok fra Sør-Aurdal. Her er innførselen; første øverst til venstre: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603910588 Det jeg kan få til med litt godvilje er det følgende, men det mangler mye her (og ikke er jeg brått sikker på det er riktig heller): "(?) confirment d? Ole Anders. Bangs.? og ? Ingeborg Olsd. p.13 (?) Giertrud. Fadder Ole Ame(?) Bang, Tidemand ?, ? Olsd. Sørflaten, R..ild Olsd. Lundene, Mari(?) Olsd. ?." Innførselen er vel en fortsettelse av innførslene for Aurdal 5 oktober fra forrige side om jeg forstår det riktig.
  2. Hei, jeg prøver å finne ut mest mulig om denne uektefødte Jørgen Martin Erikchsen. Han er barn av en Erich Knudsen og en Marte Jørgensdatter, og skal være døpt i Domkirken, Bergen 3. februar 1802. Men er akkurat nå ute etter hva mer som står her nederst til høyre:
  3. Hei. Jeg fant en datter til Ole Halvorsen og Elen Joensdatter som som ble født 12.november og ble hjemmedøpt 14.november 1814. Fra før av kjenner jeg til at foreldrene hadde to barn Hans på 8 og John på 2 1/2 med seg når de flyttet til Aker Kristiania 1823 og fikk flere barn senere. Jeg har forsøkt å finne flere barn før de flyttet men har nok oversett noe. Det er helt nederst til høyre på side 55, med løpenr 7. Ser ut som det står arbeidsmann på Ole Halvorsen og noe mer. Bosted er nok tydet litt feil, Erabrig, men det ser ut som de oppholder seg i Glemmen. Både arbeids tittel og navn på faddere ( og forlovere ) og bosted er alltid interessant for det kan fortelle om hvor de er i livet på det tidspunktet. Av faddere leser jeg Inger Nilsen Glemming pigen Martha Olsd., Michel Evensen og Even Olsen? Mvh. Wenche J.Falck. Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 54-55 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010566
  4. Hei, Setter veldig pris på tydning av denne teksten i forbindelse med dåp! For meg står det "samene gifte", noen som har et bedre forslag? Foreldrene var ikke samiske, kom fra Surnadal og Brønnøyområdet. De giftet seg året etter denne datteren ble født. Jeg lurer også på hva "opgave til moderen/faderen" betyr i forbindelse med dåp? På forhånd tusen takk!
  5. Hei. Det gjelder en dåp i 1784 i en kronologisk liste av barnet Hans som er min tippoldefar og giftet seg så sent som i 1846. Dåpen står nestnederst på det som må være side 39 da neste side til høyre er nummerert med 40. Det er lett å se navnet Ribor Sparboe med sin uægte søn , og navnet Hans, og kan se at navnet Anders er med. Dette er veldig vanskelig å tyde men hvis det går å få litt mer ut av hva som står der enn jeg klarer, er jeg takknemlig. Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Hb/L0001klokker: Klokkerbok nr. 1, 1779-1794, s. 40 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601650344 Vielsen mlm mine tippoldeforeldre Hans Andersen og Ovidia Marie Sørensdatter 30.oktober 1846. Side 195,196 til venstre . Løpenr. 22. Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1841-1852, s. 196 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227710196 Vielsen kan jeg tyde forsåvidt men det fremkommer at alder på Hans ikke rimer med data fra når han ble født og døpt. Mvh. Wenche Johanne Falck.
  6. Ekteksap inngått mellom Ole Olsøn Holme og Cicilia Akselsdtr i 1776 finnesher: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521660100 Samtidig er et barn ved navn Axel med foreldre Ole Christensen Holme og Sisilia Akselsdatter døpt her: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521660064 I tillegg er det i Tysnes bygdebok 1 1986, side 298 oppgitt en Ole Olson, S. Holma gift med Sisilia Akseldtr og har en sønn Aksel f. 1781. https://www.nb.no/items/9cae9f871313295152f2960aa51d7f90?page=301&searchText=akseline Spørsmålet mitt er følgende: Kan oppførsel av far i kirkeboken ved Axels dåp være en feiltakelse gjort av presten? Ville en slik feilinnskriving være uvanlig på denne tiden? Kan ikke se at barnet er innført som uekte. Kan heller ikke finne et ekteskap mellom Ole Christensen og Sisilia Akseldtr.
  7. Det er min oldemors niese Olga Johanne f. 1.januar og ble døpt 19. august i 1888 i Hadsel. Foreldrene er ungkar Johan Nikolai Johnsen og pige Petra Jensine Olsdatter. Det ser ut som han døde før dåpen og det siste vi finner om Petra er i f.t 1891. Jeg har fått veldig god hjelp på slekt og data av Steinar Olsen med å finne ut av om søstrene til min oldemor Hendras videre skjebne etter folketellingene i 1875. Det er på side 134 på løprnr. 67. Det er det som står om barnets far inkl anmerkninger på siden helt til høyre og navn på faddere som jeg gjerne tar i mot hjelp til å få tydet. Olga Johanne er hos sin farfar på Hennes I Hadsel under f.t. i 1891 og i 1910 i Sjøgata. 3 i Tromsø jos familien Edvard Falck som var en yngre bror av min oldefar Johan Christian Falck og var gift med Hendra Elise, en yngre søster til barnets mor Petra Jensine Olsdatter, begge døtre av Ole Andreas Jokumsen Schultz og Berethe Kirstine Andersdatter. Olga ble gift i Tromsø og fikk 4 barn Jeg har hørt en del om min oldefars bror Edvard og hans sønn Einar men ingenting om Olga Johanne. Er veldig takknemlig for hjelp til tyding! Lenke: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1244: Ministerialbok nr. 888A10, 1880-1890, s. 134 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050316010380 Mvh. Wenche J.Falck.
  8. Det står noen anmerkninger under navnet til min oldemor Christine Marie dåp den 6.juli 1879. Nr er 39. Synes det står noe vedrørende nr. 39 og en del annet som jeg gjerne vil få vite, hvis det er mulig å få tydet. Ellers ser det ut som det er kun tre faddere og det kan se ut som faderen er en av dem. Hun var foreldrenes fjerde barn. Foreldre: Johan Christian Johnsen. og Ingeborg Sofie Iversdatter. Gryllefjord. 1851- 1844- 1874 er alder på foreldrene og året de ble gift. Hun står nest øverst på siden. På forhånd tusen takk! Lenke: Mefjord/Berg sokneprestkontor, SATØ/S-1318/G/Ga/Gaa/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1872-1879, s. 43 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061212620424
  9. Nr. 162 døpte kvindkjøn: https://media.digitalarkivet.no/view/917/41 Heter moren Ane Serine Joensdatter? Eller? Og hva står etter foreldrenes navn?
  10. Vera-Lill H. Pettersen

    Hvem var disse fadderne?

    Hei! Ved dåpen til en av mine forfedre i Verdal, Ulrik, kom jeg over noen interessante faddere. Lurer på om noen kan hjelpe meg og svar på noen spørsmål jeg ikke finner svar på? Dåpsbarnet heter Ulrik. 1)Johan Maria Wolmars, 2)Birrit Daniel Peersensdatter (?) 3)Helle Sophia Fuus eller Huus (?), 4)Captain Lieutnant Wolmar, 5)Johan Hermand Wolmar, 6)Tord Prestgård Dåp nr. 3, venstre side: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/723/L0230: Ministerialbok nr. 723A01, 1705-1747, s. 39 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925700365 Nr. 4 og 5 hvem er de? Nr.6 er barnets farfar, så han har jeg rimelig kontroll på. Nr. 1 er vel kone til nr. 5, eller tar jeg feil? Nr. 2 og 3 har jeg lett etter i Verdalsboka, men finner ingen som jeg mener kan passe, så jeg lurer jo på om de har noen sammenheng med nr. 4 og 5...? Barnet far, Ole Tordsen Håkesvuku / Prestgård, må kanskje ha vært soldat, siden han har disse fadderne til sin sønn... det har jeg ikke klart å finne ut av... Hva kunne være årsaken til at her var 6 faddere? 🙂 Vera-Lill
  11. Kan jeg få hjelp til å tyde alt vedrørende dåpen til barnet Syver, f. 14. mai og dpt. 5. juni 1836, hvis jeg leser det rett. Står som nr. 176 til venstre. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 267 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010657 Takk for all god hjelp!
  12. Døpt barn 14.nov.1844, Carl August f. 11.? nov. Foreldre er Hans Olsen og Anne Cathrine født Samuelsdatter? I Det er vanskelig å tyde hva som står etter navnet til Hans Olsen, dvs. yrket, takknemlig for hjelp. nr 48 s.605 til venstre SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1837-1845, s. 605-606 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020833 Mvh. Wenche J. Falch.
  13. Hei. Søker hjelp til og finne Live Svendsdatter. Det jeg har av informasjon. Død/begravelse, vielse/ekteskap, og konfirmasjon. Live døde på Vestre Helland, Våle i Vestfold. Begravet 2. feb, 1800. 71 år gammel https://media.digitalarkivet.no/view/8157/40278/11 Hun giftet seg med Jacob Pedersen, Vestre Helland, 30. okt 1749 https://media.digitalarkivet.no/view/8155/40271/8 Jeg tror det er min Live som ble konfirmert i Undrumsdal kirke, 2. s.e. Trinitatis. 10. mars 1744. Men dette må jo være feil. Konfirmert 5 år etter vielse??? https://media.digitalarkivet.no/view/16757/51974/6 Jacob Pedersen er født på Vestre Helland, 19. juli 1722. Se bygdebok Våle i Vestfold bind nr. 1 side 133. jeg har brukt mye tid på Live. To navn har "poppet" opp; Svend Svendsen, Og Svend fra Idd, Østfold. Men videre søk har ikke ført til neoe resultat. Håp på en løsning MVH Bjørn
  14. Hvis noen kan hjelpe meg med å tyde borgerlig stilling for far til Ole Olsen, som også heter Ole Olsen, vil jeg være takknemlig. https://media.digitalarkivet.no/view/8506/84857/48 Wenche Søgaard
  15. Hei! SAO, Halden prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1792-1812, s. 228-229 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010050011 s. 228 nr. 40 Ved ovennevnte dåpsinnførsel til Carl Christian Wold, den 22. april 1800 på Fredrikshald, er det 3 navn jeg lurer på, dvs. hvem de er og hvor de kommer fra. Det er moren som heter Johanne Margrethe Wold (Vold) og fadderne Laurentze og Anne Maria Wold. Muligens er disse i slekt, men finner ikke hvor de er født. Takknemlig for hjelp. Mvh Anne Marie
  16. Noen som kan tyde all informasjon i dåps- og navnekolonne? Se nr. 22 Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925700100
  17. Her er noe som går over min forstand, og - bokstavelig talt - langt inn i prestens: om noen kan sette meg på sporet ville det bli satt stor pris på. Dette er saken: En pike, Ingebor Maria. Hun ble hjemmedøpt, det skjedde 3 november 1805. Det gjort en tilføyelse i kirkeboken: «Ved Kongel. Reskribt af 11te Octbr. er bemeldte Hr. Sorenskriver Weideman frietaget for at lade ovenmeldte sin Datters Hiemmedaab confirmere i Kirken». Ingebor Maria var datter av Ditlefine Marie Qvist og hennes ektemann, Eidsvoldsmannen Lars eller Lauritz_Weidemann. Og så til spørsmålet jeg ikke har klart å komme til bunns i: hva er fortellingen om denne beslutning og dette fritaket? Hva var lovgrunnlaget? Med ønsker om en utmerket dag og, når den endelig kommer, en enda bedre helg! Tore Svenning SAH, Toten prestekontor, Ministerialbok nr. 7, 1794-1809, s. 361 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603750025
  18. https://media.digitalarkivet.no/view/355/54 Nederst. Født 20/1, døpt 3/3 - Hans Christian Trenger hjelp til å tyde alt annet, foreldre/faddere etc. Takknemlig for hjelp, føler meg nesten blind med denne skriften ;-) Vh Petter Lohrmann
  19. Det dreier seg om tyding av tekst i forbindelse med dåpen til Dorte Sofia 9. nov 1800. Hennes far er Søren Pedersen. Stedsnavnet rett etter navnet har noe med Sundbye..... , men siste del av dette stedsnavnet forstår jeg ikke. De to nederste linjene på denne siden greier jeg heller ikke å tyde. Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/8133/40211/17 Hilsen Vegar
  20. Takk for hjelp til tyding av de fire fadderne her. Det gjelder Ole Wilhelm som er nr 28. Andre oppslagsside med foreldrenes og faddernes navn er forskjøvet litt lenger ned i forhold til barnets navn. Jeg leser muligens: 1. Maria .... 2. ... 3. Wilhelm..... 4. Wilhelm Holmsen https://www.digitalarkivet.no/kb20061109010464 På forhånd takk! Hilsen Yvonne
  21. Hans Martin Fagerli

    Hjemmedåp

    Min far ble døpt i 1916. På Orkanger i Sør-Trøndelag. Dette er nettopp blitt registrert digitalt, og jeg fant for kort tid siden innførselen. Jeg ble overrasket av at to av dåpsvitnene ble omtalt som "søster". Det var helt ukjente mennesker for meg. Min farsfamilie er imidlertid "mangfoldig", og jeg søkte da på den ene, Signe Stenersen, og fikk flere treff på henne, og så da at hun ikke var en kjødelig søster, men en hjemmedøper, og at hun faktisk hadde hatt denne oppgaven i mange år. Det hadde vært interessant om noen i dette forumet kunne si noe mer om dette "yrket", f.eks. i hvilke situasjoner slike ble brukt, og ikke minst hvorfor presten ikke utførte denne handlingen. Det jeg vet fra min egen far er at både farmor og farfar var smittet av tub på denne tiden - farfar døde faktisk bare et par måneder innen far ble født. Min far kunne fortelle at de begge stelte fars oldemor, og at begge ble smittet av henne. Pussig å tenke på i disse koronatider hvor smitteverntiltakene er formidable. Farmor ble faktisk 63 år selv om sykdommen meldte seg gang på gang utover i livet. Jeg har for øvrig sett en del om hjemmedåp på nettet, men regner med at noen i dette møtet kanskje har noe å legge til?
  22. Hei! Jeg prøver å finne min formors dåp. Hun het Lorentse Paulsdatter og giftet seg med Johan Arnt Krane i Bodø i 1811. I følge kilder ble hun født i Trondheim i 1796. I folketellingen i 1801 er hun registrert i Trondheim: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434006443 men i 1796 finner jeg bare tvillingsøsteren hennes døpt (og jeg har lett mange år bakover, og noen fremover, uten hell). Søsteren er nr 54: https://media.digitalarkivet.no/view/16345/50803/102 Er det noen som har en mulig forklaring på hvorfor jeg ikke finner dåpen til Lorentse? Therese.
  23. Jeg har litt problemer med å tyde fars navn her på nr 64. Barnet er i seinere kilder innført som Tjøl Jørgensen, men jeg vet ikke om jeg kan tolke fars navn som Jørgen... Er det noen som kan hjelpe meg? https://media.digitalarkivet.no/view/15880/49193/48
  24. Hei, jeg trenger hjelp til ordet etter farens navn i dåpen til Johannes, 19.juni 1779. Det kan være hans, altså Peder Colbiornsens yrke/stilling eller bosted. Så vidt jeg kan se så starter det med Voh.. eller Vok.. men er usikker. (En senere tilføyelse er Roverud.) https://media.digitalarkivet.no/view/7686/14 Sølvi L.
  25. Jeg trenger hjelp til tyding av Albert Franz Hindenburgs mors navn, dvs det første ordet som står foran Wilhelmine Buchholz. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9392-8R9X-GD?i=167&wc=MKH2-HZS%3A171336501&cc=1874205 side 168 nr. 119. Mvh Christel Rasmussen
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.