Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'navn'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 16 results

  1. Kan jeg få hjelp til å tyde navn på faddere i dåpen til Carl August, nr 48 til venstre. Litt forvirrende at det står et tall til ved siden av som er 25. Foreldrene er; Hans Olsen og Anne Cathrine f. Samuelsdatter. Carl August ser er født 11. November og døpt 14. November i 1844. Navnet til den første i rekken av faddere klarer jeg ikke å tyde men synes begynnelsen av fornavnet ser ut som Lars men fortsettelsen av fornavnet ser ut til å være lengre. På et par av de følgende faddere ser ut som en av dem er Julie Marie Andersdatter står det faderen på en av fadderne? Og en Jacoba med etternavn som er vanskelig å tyde, er etternavnet Jinge? Takk på forhånd! 😊 Mvh. Wenche J.Falck. Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1837-1845, s. 605-606 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020833
  2. Noen som kan tyde all informasjon i dåps- og navnekolonne? Se nr. 22 Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925700100
  3. Reidar Strømsøe

    FT 1801 * ved navn eller ei

    Noen som kan fortelle meg hva en * ved navn i folketelling 1801 betyr og hva det vil si at noen navn ikke har det. Eks. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058333003503
  4. Kan se ut som alle faddernes navn har forflyttet seg til kolonne "Stilling/Stand" https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011861146 Ser ut som det gjelder hele lista: https://www.digitalarkivet.no/search/76/16304?page=1&forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=fadder&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= Mvh 🙂
  5. Problem med å finne barnets navn i oppføringen. Kan noen hjelpe med hvor det vanligvis er plassert i innføringen? Hurigkobling https://www.digitalarkivet.no/kb20070925690070
  6. I mine bestrebelser rundt slektsgranskning, har jeg benyttet gamle menneskers husk og notater, gards- og slektshistorie-bøker, digitalarkivets søkbare kilder, og nå etter hvert også skannede originaler. Jeg oppdager en god del uoverensstemmelser i disse kildene, uoverensstemmelser jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere, utover min tillit til den ene eller andre kilden. Nå sist kom jeg over et eksempel på dårlig transkribering for Ministerialbok for Borgund prestegjeld 1891-1906 Referansene er pd00000000761466 og kb20050414010286: Iver Olaf: pd00000000761466 kb20050414010286 (side 99, nr. 24) ------------------------ ------------------------ - dåpsdag: mangler, 11 april - fars fødselsår: 1877, 1871 - mors navn: Severine Olsd. Iverine Olsd. - mors fødselsår: mangler 1875 - faddere: mangler 'ei liste med navn' Dette er en blanding av mangler og direkte feil, og spørsmålet er todelt: 1: er det egentlig noen som er interessert i at slike uoverensstemmelser blir rapportert. 2: Hva kan man forvente av en transkribering, f. eks. når det gjelder utelatelser
  7. Dåp av Helene, foreldre er Friedrich Jonsen og Boel Helgesdatter, Forstaden. Det er gårdsnavn bak to faddere jeg er ute etter, Syver Jonsen og Jørgen Jonsen. Dåp nr. 2, nestøverst på venstre side. Veldig vanskelig å lese det som står bak navnene på de to! SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1771-1803, s. 2 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010260 Mvh. Wenche J. Falch.
  8. https://media.digitalarkivet.no/view/8/159 Trenger hjelp til å tyde Rad 4 på høyre side, vielse nr 3 i 1820 - 4 Mars. Vielsen mellom Anders Olsen & Larine Hansdatter Takknemlig for hjelp! Vh Petter Lohrmann
  9. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134 Dåp av barnet Anne-Helene på høyre side, under Quindekjøn, side nr. 265. Anne Helene som nr. 166, med foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter. Jeg er interessert i navn på faddere i hennes dåp, født 10. juli og døpt 5. september i 1824. En søster, Maren, f. 17/10-1826, døpt 31/12-1826, nr, 18, nede på venstre side, side 533, SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272 En søster Mathea. født 26 sept , døpt 28 nov 1831 i Aker. Nr. 2 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 73 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010463
  10. Hei, jeg håper jeg kan få litt hjelp til å tyde navn på faddere i denne dåpen til min tipp tippoldefar John Olsen, dpt. den 25 nov. 1820. Jeg vet hvem foreldrene er, ellers ville jeg hatt store vanskeligheter med å tyde navnene deres, også. Han ble døpt i Fredrikstad, og ikke i Glemmen kirke der foreldrene både ble gift og hans eldre bror ble døpt. Takk for all tidligere hjelp til tyding, og all annen hjelp jeg har mottatt , dere er helt enestående! Her er lenken, og takk for påminnelsen ! SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 120-121 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030548 Mvh. Wenche.
  11. Noen som kan hjelpe meg med å tyde hva moren til Anne Thorine(nr 3) heter? Og evt hvor de bor? Klarer å lese at faren heter: gårdmann Jens Aanonsen. https://media.digitalarkivet.no/view/812/5034/1
  12. Kenneth Rosenkrantz Ottesen

    H. J. Ottesen far til Hans Martin Ottesen

    Hei Jeg prøver for tiden å sette sammen noen løse tråder i farslinja. Ifølge Digitalarkivet ser det ut til at H. J. Ottesen er far til Gottvald Julius Ottesen født i 1830 i Kristiania. Så da ble jeg nysgjerrig på hva de initialene kan stå for?
  13. Hei, Håper at noen kan tyde teksten ved denne dåpen. Det er for mange ord innimellom som jeg ikke klarer å lese. Kilde: SAH, Sør-Aurdal prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1849-1876, s. 17 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070207620398 Barnet er IVER 69. v. side ____________ Halvor Iversen ______________ Ragnild Andersd. h. side Fadd. Marit Narvesd Guldberg, Ingri Christophersd ___________ osv ???
  14. Kan noen tyde hva som står nederst på venstre side i boka? Det er en forlovelseserklæring inngått den 29.november 1783, hvor personene som er med utenom det forlovede paret Ingebricht Ivarsen og Dalette Kirsebom kan ha hatt noe å si for at barnet som ble født utenfor ekteskap ikke ble oppført som uekte ved dåpen den 30.nov. 1783. Det er også noe som står bak navnet Ingebricht Ivarsen som gjerne vil ha hjelp til å tyde! Bergen Domkirke. SAB, Domkirken Sokneprestembete, Forlovererklæringer nr. II.5.1, 1767-1792, s. 109 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060621100110 Den ene underskriften ser ut til å være av Mathias Mathiassen og den andre Sundt, det siste er vel et kjent navn i Bergen med gater og det første som kan ha lignet et kjøpesenter i Bergen, oppkalt etter seg. Jeg lurer på om Mathias Mathiassen er den samme som skipper og kjøpmann Mathias Mathiassen Huun , Bergen, f. 19.febr. 1736, d. 26. sept. 1807, Bergen. Mvh. Wenche J. Falck B.
  15. Ragnhild Marie Solvoll

    Militære ruller 1818

    Kan noen tyde det fjerde fornavnet på bildet? På forhånd takk. Hilsen Ragnhild Solvoll
  16. Har en gren på slektstreet som ender i Vossatraktene, med Kristen Olsson Fliseram og Magdeli Dovnaldsdatter, viet på Voss i 1721. De var foreldre til Aase Christensdatter Hage som ble gift med Atle Larsen Armodt Vetle-Hirt i 1627, og som senere flyttet til Hellen ved Bergen. Deres historie er spennende nok, men det var denne Magdeli eller Madli som er utfordringen min. Hun skal være født ca 1700, men det er ganske så begrenset med kildemateriale omkring henne og hvor/hvem hun kom fra. En ledetråd er at hun er datter av Dognald Knutsson Grindeland, ca 1642-1706 - men heller ikke dette er enkelt å dokumentere. Og da blir jeg sittende og filosofere: Hvordan havnet Dognal/Dovnal/Dofnal-navnet i Vossatraktene i utgangspunktet? Noen som vil være med på en idedugnad?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.