Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'faddere'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 7 results

  1. Kan jeg få hjelp til å tyde navn på faddere i dåpen til Carl August, nr 48 til venstre. Litt forvirrende at det står et tall til ved siden av som er 25. Foreldrene er; Hans Olsen og Anne Cathrine f. Samuelsdatter. Carl August ser er født 11. November og døpt 14. November i 1844. Navnet til den første i rekken av faddere klarer jeg ikke å tyde men synes begynnelsen av fornavnet ser ut som Lars men fortsettelsen av fornavnet ser ut til å være lengre. På et par av de følgende faddere ser ut som en av dem er Julie Marie Andersdatter står det faderen på en av fadderne? Og en Jacoba med etternavn som er vanskelig å tyde, er etternavnet Jinge? Takk på forhånd! 😊 Mvh. Wenche J.Falck. Oslo domkirke Kirkebøker, SAO/A-10752/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1837-1845, s. 605-606 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060217020833
  2. Kan se ut som alle faddernes navn har forflyttet seg til kolonne "Stilling/Stand" https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011861146 Ser ut som det gjelder hele lista: https://www.digitalarkivet.no/search/76/16304?page=1&forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=fadder&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader= Mvh 🙂
  3. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 264-265 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010134 Dåp av barnet Anne-Helene på høyre side, under Quindekjøn, side nr. 265. Anne Helene som nr. 166, med foreldre Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter. Jeg er interessert i navn på faddere i hennes dåp, født 10. juli og døpt 5. september i 1824. En søster, Maren, f. 17/10-1826, døpt 31/12-1826, nr, 18, nede på venstre side, side 533, SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1819-1828, s. 532-533 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010272 En søster Mathea. født 26 sept , døpt 28 nov 1831 i Aker. Nr. 2 SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 73 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010463
  4. Hei, jeg håper jeg kan få litt hjelp til å tyde navn på faddere i denne dåpen til min tipp tippoldefar John Olsen, dpt. den 25 nov. 1820. Jeg vet hvem foreldrene er, ellers ville jeg hatt store vanskeligheter med å tyde navnene deres, også. Han ble døpt i Fredrikstad, og ikke i Glemmen kirke der foreldrene både ble gift og hans eldre bror ble døpt. Takk for all tidligere hjelp til tyding, og all annen hjelp jeg har mottatt , dere er helt enestående! Her er lenken, og takk for påminnelsen ! SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 120-121 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030548 Mvh. Wenche.
  5. Kaptein Nicolai Christopher Wind og Gidsken Dorothea Rosenvold uekte barn Nicolaus Christopher ble døpt 12.6.1761 i Værnes sokn i Stjørdal: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925610394 Ministerialbok nr. 709A05, 1755-1780, s. 65 Brukeslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20070925610394 (venstre side og nest nederst) Jeg tror jeg leser dette, men får ikke tolket alt: 12 juni Wernæs ? Hamond Klock O Jonsson Døbt Gidsken Dorothea Rosenvold og Capiain Winds uægte barn Nicolaus Christopher. T: Frue Lÿtzow Frue ?? Rebecca Hejdman Major Lÿtzow Capit Wessel Fendick Lehne
  6. Arne-Sten Christiansen

    Valg av faddere ved dåp uekte barn 1811

    Lurer på om det kan sies noe om hva som kan ha vært vanlig når det gjaldt valg av faddere når et barn er født utenfor ekteskap på tidlig 1800-tallet? Jeg sliter med å finne foreldrene til min tippoldefar Anders Pedersen. Jeg vet navnene, men det er så mange som heter det samme. Mora, Marthe Andersdatter, må ha reist fra Winger (Vinger) og inn til Aker/Christiania når hun ble gravid, trolig for å slippe unna skammen. Denne fødselen skjedde i 1811, og det var året før loven som ga straff for leiermål, ble avskaffet. Faren Peder Pedersen var i militæret som skiløper. Var det naturlig at noen av fadderne var fra hans side? Var det mest sannsynlig at fadderne var fra morens krets? Eller fra begges side? Jeg har begynt å lete i FT-1801 for om mulig å finne foreldrene der. Har tenkt at dersom en eller flere av fadderne dukker opp i husstanden til mor eller far, så kan det gi meg hjelp til å finne rett Marthe eller Peder. Her er innførselen ved dåpen til Anders: https://media.digitalarkivet.no/kb20061108010022 Fikk hjelp her i forumet for en del tid tilbake for å finne dette. Fadderne har ikke spesielle navn heller. Har laget overskriften så generell fordi det kan være at dette er noe flere har interesse av utenom mitt konkrete behov. Jeg gjør oppmerksom på at jeg har inne en annen tråd knyttet til samme sak: Samt at jeg har søkt hjelp i forumet for tyding av skannede kilder også tilknyttet denne konkrete saken: Den første tråden jeg la ut om dette for noen år siden gikk på å finne årsaken til at nevnte Anders siden kalte seg Anders Berg. Jeg tenkte da at en av foreldrene kunne komme fra en gård som het Berg. Det er selvsagt fremdeles mulig, men det var først ved ekteskapsinngåelse at dette etternavnet dukket opp, og jeg har nå en annen teori om hva som var årsaken til at han tok dette navnet. Her er tråden fra den gang:
  7. Trenger hjelp til tyding av samtlige faddere til #157 Anton. Desverre også noe uklar/svak skrift. SAST, Høyland sokneprestkontor, 30BA/L0010: Ministerialbok nr. A 9.1, 1857-1877, s. 81 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051209020996
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.