Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags '1784'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 5 results

  1. Hei Det gjelder en merknad helt til høyre for brudeparet med løpenummer 9 under kirkeåret 1784 som ble viet 1. Februar 1784. Løpenummer 9. Ungkar og skreddersvenn Ingebricht Ivarsen og Dalette Kirsebom pigen ble viet 1. Februar 1784. ( under vielsen av brudgommen Jacob Erichsen med løpenummer 8 som ble viet samme dag) Jeg har forsøkt å finne noe mer om Ingebricht Iversen etter dåpen av sønnen Iver/ Ivar og foreldrenes vielse men det stopper helt her. Dalette har jeg funnet i folketellingene 1801 og 1815 og under gravlagte i Bergen 1822. Likedan med sønnen Iver som i folketellingen 1801 er å finne i Renså Ibestad. Iver ble gift på Ibestad med Pernille Olsdatter, mrd foreldre Ole Pedersen Vik og Else Marie Pohlmeyer født i Bergen. Ingebricht og Dalette ble forlovet noen dager etter at barnet Iver ble født. Kan det være det som står der? Nr. 9: Vielse 1.februar mellom ungkar og skreddersvenn Ingebricht Ivarsen og pige Dalette Kirsebom. Bergen, Hordaland fylke, Domkirken, Strusshamn (Askøy) i Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Viede 1780-1782, Side 100-101 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306660597 Mvh.Wenche J.Falck.
  2. Hei. Det gjelder en dåp i 1784 i en kronologisk liste av barnet Hans som er min tippoldefar og giftet seg så sent som i 1846. Dåpen står nestnederst på det som må være side 39 da neste side til høyre er nummerert med 40. Det er lett å se navnet Ribor Sparboe med sin uægte søn , og navnet Hans, og kan se at navnet Anders er med. Dette er veldig vanskelig å tyde men hvis det går å få litt mer ut av hva som står der enn jeg klarer, er jeg takknemlig. Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Hb/L0001klokker: Klokkerbok nr. 1, 1779-1794, s. 40 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601650344 Vielsen mlm mine tippoldeforeldre Hans Andersen og Ovidia Marie Sørensdatter 30.oktober 1846. Side 195,196 til venstre . Løpenr. 22. Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1841-1852, s. 196 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227710196 Vielsen kan jeg tyde forsåvidt men det fremkommer at alder på Hans ikke rimer med data fra når han ble født og døpt. Mvh. Wenche Johanne Falck.
  3. Leter etter dåpsopplysninger for en Nils Pedersen. viser til link under. I høyre kolonne tredje avsnitt ser jeg navnet Nils som er dåpsbarn. Jeg syns å lese at faren er Peder Tuvengen. Kan noen hjelpe meg med resten? Er det en dato under året 1784 helt ytterst til høyre? https://www.digitalarkivet.no/kb20070603390905
  4. Noen som er istand til å tyde vedlegg? Tyder det meste men er usikker på mors navn. Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925690128
  5. Jeg forsøker å finne fødte og døpte med fornavn Ole med fedre som heter Halvor i mine anstrengelser med å finne opphavet til min tipp tipp tippoldefar Ole Halvorsen, Jeg har gått gjennom fødte og dpt. fra 1778 til og med 1785, i ministerialbøker fra Aker prestekontor. Av de døpte med navnet Ole er det ingen tilfeller der det klart fremgår at fars navn er Halvor, men ellers ikke så vanskelig å tyde andre fedre sine fornavn. Jeg har kommet fram til at det er fire tilfeller der det kanskje kan tydes som Halvor og hadde vært veldig fint å få det enten bekreftet eller avkreftet! Har lagt til lenker på helt nederst på denne siden. Det er tre i 1780, en i 1782, og under sterk tvil en i 1784,så det er ikke så mange kandidater! Jeg har foreløpig tre kilder som kan vise noe om alder, og evt. året som min ane Ole Halvorsen ble født. Den første skjer ved utflytting fra Fredrikstad til Kristiania/ Aker, i juni 1823, hvor han er oppgitt å være 40 år ved innflytting står det at han er 39 , så kanskje ble han født omkring 1783. Det stemmer med alderen som er registrert da han døde på høsten i 1844 60 år gammel , slik det står i ministerialboka fra Aker prestekontor. Han ble viet til Elen Johnsdatter i 1814 , født i 1791, to barn var født og døpt i Glemmen/ Glemming og Fredrikstad, senere tre andre, som ble døpt i Aker. Det var naturlig først å prøve å finne han i Fredrikstad eller Tune og andre steder i Østfold i 1801 tellingen, men det har vist seg å ikke være så lett å finne noen som passer. De to sterkeste kandidatene falt bort, da det viste seg at de ble gift med andre, og døde tidlig. Det er også en musketer Ole Halvorsen fra det nordenfjeldske infanteri men han var 21, samt to andre yngre personer i 15-16 års alderen fra Østfold, men det er også alt. Dersom en person befinner seg i Fredrikstad en gang mellom 1801 og 1814, men kommer fra et annet sted, hva er årsakene til at han befinner seg der, og hva slags spor skal en gå etter? Et er kanskje det nordenfjeldske infanteriregiment, men hva med soldatene fra det regimentet, kom de fra stedene som det nordenfjelske infanteriregimentet omfattet; for eksempel steder som Follo, Buskerud, Ringerike og Telemark? Andre årsaker kan kanskje ha vært forbindelser ved bekjentskaper, eller slektskap. Ole Halvorsen og Elen oppholdt seg de første årene de var gift i Glemmen og Fredrikstad. Jeg har sett litt på navn på forlovere ved Ole Halvorsen og Elen Johnsdtr. sin vielse, samt faddere til de to eldste barna sin dåp. Det er bl.a en Niels Bersøe som var byggmester og handelsmann og var med i Haugianerbevegelsen, som var en av to forlovere i vielsen, og fadder da den eldste sønnen Hans ble døpt . I 1778 og 1779 er det ingen Ole- barn med Halvor- fedre i ministr. b. fra Aker prestekontor, men finner tre fedre i 1780 med navn som kanskje kan være Halvor, det er vanskelig å tyde. Jeg fant en i 1782 og en i 1784. De tre første er året 1780. 1: Side 202, til høyre, Ole omtrent i midten av de døpte, ( rett over dpt. barn Jacob) med foreldre (Halvor?) Ols. og Dorthe Olsdtr., Grønland, står det juni den 28.? Året er 1780, lenke: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1765-1785, s. 202 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010061 2: side 203, til venstre, den tredje nedenifra, far med etternavn Olsen, mor Marthe Johannesdatter? Er mnd. juli? året er 1780. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1765-1785, s. 203 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010062 3: Til venstre, Ole, den syvende oven i fra og nedover, foreldre (Halvor?) Ols. og og Kari med etternavn jeg ikke kan tyde,. i desember mnd. 1780. SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1765-1785, s. 206 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010065 Ingen i 1781. 1782, februar mnd. side 213, kan farens navn muligens tydes som Halvor: Til venstre, det fjerde barnet som blir døpt etter markering av mnd. februar, med foreldre: ( Halvor?) Ols. og Berthe Berthelsen (? ) fra Møllergaten? SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1765-1785, s. 213 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010072 Ingen i 1783. 1784, til høyre, ganske langt nede på siden, dato 4.april?, Far Halvor? Andersen, mor Ragnil, kanskje Halvorsdtr, fra Norstran? 3. barn etter markering av april: SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0009: Ministerialbok nr. 9, 1765-1785, s. 225 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010088 Mvh. Wenche J. F.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.