Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'sør-trøndelag'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 6 results

  1. Jeg har "avdekket" min farsfamilie fra Meldal i Sør-Trøndelag, delvis på grunnlag av Digitalarkivet, Bygdebøkene fra Meldal og Løkken Verks historie (1654-1954). Området Fagerlia i Meldal er det første funnstedet for Løkken gruver, og den siste gruvesjakten ble bokstavelig talt boret ned gjennom min tippoldemors eiendom i Fagerlia. Min tippoldemor solgte den lille eiendommen for 6000 kr til Løkken Verk i 1910, men fikk lov til å bo i sin egen stue samme sted så lenge hun ville! Jeg sitter nå med to 3xtippoldeforeldre som jeg har blitt usikker på. Ikke på at de er det, men hvem som var deres foreldre. Det gjelder: 1. Berit Olsdatter Mjøen (1767-). Konfirmert 1783. Hvem var hennes foreldre? 2. Ole Olsen Fagerlimo (1770- ). Hvem var hans foreldre? Jeg har mine egne svar, men holder dem for meg selv inntil videre. For de av dere som er godt kjent med Meldal/Orkdalen vet sikkert at navnet Ole har en usedvanlig høy forekomst i disse områdene i eldre dager. Jeg har funnet familier hvor både far og to sønner het Ole. Skulle tro det var for å "plage" oss slektsgranskere. Ser bl.a. at Meldalsbøkene tidsvis gir opp: fant en familie med to sønner omtalt. Begge het Ole, ingen av de to hadde fødsels- eller dødsdato. Men far og mor klarte sikkert å holde dem fra hverandre...
  2. Lisa Kirstina Højsager Norman 1757?-1806 ble gift med Frederich Holst i Evenes 24. desember 1792. Jeg forsøker å finne ut hvor hun kom fra. Ved forlovelsen står det at hun har med en attest fra Hans Brun. Det er flere Hans Brun på tidspunktet. (Orkdal, Gildeskål blant annet). Høysager er på 1700-tallet et navn med utgangspunkt i Trøndelag. Norman er mer vanlig. Har sett på kirkebøkene, men finner ingen Lisa Kirstina i den aktuelle perioden. Forlovelse 1792 https://www.digitalarkivet.no/kb20071102630416 Dødsfall 1806 https://www.digitalarkivet.no/pg00000002142156 Jeg vil
  3. Arnt was born 20 Jan 1853 in Orkedalen Parish (now Orkdal Parish), Sør-Trøndelag, Norway, on the farm Jamtass, to unwed mother, Frederikke Arntsdr., maid. The father was named at the time of birth. Name: Arnt Gender: Male Christening Age: 0 Birth Date: 20 jan 1853 Christening Date: 20 feb 1853 Christening Place: Orkedal, Sor-Trondelag, Norway Father: Arnt Olsen Mother: Frederikke Arntsdr James Millard Jamtaas Kön:Man Född:12 Oktober 1897 MN, United States Död:07 Maj 1986 (88) Minneapolis, Minnesota, United States Begravningsort:Sunset Memorial Park, Minneapolis, United States Närstående: Husband of Esther Alfreda Philips Esther Alfreda Philips Kön:Kvinna Född:24 Augusti 1902 Minneapolis, Minnesota, United States Död:1975 (72-73) Begravningsort:Sunset memorial park, Minneapolis Närstående: Daughter of Frans Leonard Filipsson och Emma C Olsson Wife of Frank Millard Jamtaas Sister of Philip Parry Philips; Theresa Philips och Stanley Fred Philips Hennes Föräldrar: Jag vet bara om hennes fars släkt Frans Leonard Filipsson Kön:Man Född:16 November 1871 Wäntorp, Håby, Bohuslän, Sweden Död:United States Närstående: Son of Filip Gotthard Alexandersson och Matilda Petersdotter Husband of Emma C Olsson Father of Philip Parry Philips; Theresa Philips; Stanley Fred Philips och Esther Alfreda Philips Brother of Josef Pontus Alexandersson; Maria Josefina Alexandersson; Alma Gustava Rask; Gotthard Alexius Alexandersson och Alfrida Theresia Johansson
  4. JENNIFERVEDUL

    Bygdebøker fra Rissa.

    Hei. Jeg lurer på om det er noen som har bygdeboka fra Rissa som omhandler gnr. 15 ->. Jeg tror det er bind 4. Jeg klarer ikke å finne noe om gården Ytre Brødreskift på de bygdebøkene som er tilgjengelige på nett. Mvh Jennifer Vedul - fersk slektsgransker.
  5. Jeg er på jakt etter arkivet fra statens Fabrikkinspeksjon, senere Statens arbeidstilsyn. Det er spesielt inspektørene som holdt til i Sør-Trøndelag som er av interesse. Ifølge reglement fra 26. januar 1920, skulle innsendte teninger og beskrivelser over anlegg bero i fabrikkinspektørens arkiv. Den stedlige fabrikktilsyn skulle også sende årsberetning til fabrikkinspektøren. Fabrikkinspektørene sendte utførlige beretninger om deres virksomhet til Handels departementet. Fabrikkinspektørene skulle i tillegg føre journal, kopibok, protokoll ove anlegg i distriketet som hørte under fabrikktilsynsloven, bok over meddelte dispensasjoner og skjerpelser, liste over anmeldte fabrikkulykker og dagbok. Fra 1913 sorterte dette under sosialdepartementet, og fra 1948 hos kommunal-og arbeidsdepartementet Hvor kan jeg finne dette arkivet? Mvh Hans Jakob W. Farstad
  6. Hei! Er på leit etter informasjon rundt Peder Olsen Sterten og Gunhild Larsdatter, Stadsbygd. De ble gift 01 november 1750. Peder var først gift med Karen Olsdatter Sterten død mars 1750. Peder og Karen fikk sønnen Peder døpt 29 mars 1750. Peder og Gunhild fikk barna: Lars døpt 5. sep 1751 http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-5 Ole døpt 21. jan 1753 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-16 Peder døpt 1. nov 1754 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-28 Dordie døpt 23. okt 1757 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52 Christen døpt 28. sep 1760 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-72 Malena døpt 19. juni 1763 http://www.arkivverk...ny&idx_side=-94 også kjent som Mali, gift med Ole Olsen døpt 18 juni 1769, sønn av Ole Ellingsen og Margrethe Olsdatter. Malena og Ole dro nordover til Kvæfjord i Troms. Ser i denne debatten at det er noe diskusjon om Peder Olsen kan være sønn av Ole Joensen og Dorthe Nilsdatter, men uten at de kommer frem til noe. Som dere ser så har jeg ikke noe fødselsår eller dødsår på Peder og Gunhild, og finner dem heller ikke i folketellingen 1801. Gunhilds foreldre er også ukjent. MVH Beate
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.