Jump to content
Arkivverket

Falch i skifte på Nordnes, Helgeland 1726

Baard Vidar Pettersen

Recommended Posts

Baard Vidar Pettersen

En liten før-påskenøtt: 🙂

Jeg kom over en interessant liten gjenstand i et skifte etter Elias Kristoffersen Nordnes fra 1726:

https://media.digitalarkivet.no/view/24837/197

På andre side i skiftet (f. 194b) er det en flatskaftet sølvskje merket H:L:P:S:F og E:A:D:B: Kombinasjonen er såpass spesifikk at jeg ikke tror den kan stamme fra andre enn Herr Lauritz Pedersønn Falch og Ellen Andersdatter Belter. 

Er det noen som har lyst til å komme med en vidløftig teori på hvordan den har havnet på Nordnes? Er barna til Herr Lars kjent?

Elias var gift med Else Tomasdatter - skifte 1746: https://media.digitalarkivet.no/view/24845/19

Broren Peders skifte 1724 gir en søskeflokk på seks: https://media.digitalarkivet.no/view/24836/120

Faren Kristoffer finnes kun i skattelister, men han var bruker på Nes 1632 til han dør en gang mellom 1652 og 1661. Han var trolig sønn til Ole Pedersen som var første bruker av gården. 

Det er en del andre initialer i skiftet også, men ikke noen jeg greier å knytte til Falck'ene:

- E:C:S (Sannsynligvis Elias Christophersen)

- C:E:S (Sannsynligvis sønnen Christopher Eliasen, som dør en gang mellom 1701 og 1726)

- P:S:S

- E:F:D (E:T:D?)

- P:I:S og A:O:D  

Erik Lie

Jeg føler meg kallet til å svare deg, Baard Vidar, da dette er mitt spesialistområde Lauritz Falch var min 8xtippoldefar og barna er kjent sølvskjea er trolig kommet til de trakter via herr Lauritz' sønn Hans Larsen Falch (ca 1676-1741) borger av Trondheim og handelsmann på Seierstad på Jøa i Fosnes, Namdalen og på Viksjøen i Sømna han hadde en del døtre og en av disse var  Ellen Hansdatter Falch gift med borger Peder Pedersen Greger på Bardal i Rana.

Baard Vidar Pettersen
1 time siden, Erik Lie skrev:

Jeg føler meg kallet til å svare deg, Baard Vidar, da dette er mitt spesialistområde Lauritz Falch var min 8xtippoldefar og barna er kjent sølvskjea er trolig kommet til de trakter via herr Lauritz' sønn Hans Larsen Falch (ca 1676-1741) borger av Trondheim og handelsmann på Seierstad på Jøa i Fosnes, Namdalen og på Viksjøen i Sømna han hadde en del døtre og en av disse var  Ellen Hansdatter Falch gift med borger Peder Pedersen Greger på Bardal i Rana.

Takk, Erik. Jeg fablet en stund om at det kunne være noe slektskap - At Else Tomasdatter, som jeg ikke har opphavet til kunne være et barnebarn av Lauritz, men kronologien går heller ikke opp. Else bør være født senest 1670, helst litt før, og Lauritz har jeg notert født 1636, så det går ikke opp med en generasjon i mellom.

Da er det nok noe gjeld som er innkrevd. I boet er det også noen kramvarer og Elias drev med jektefart, så skjeen har vel vært betaling for gjeld, av noen som skyldte penger til Elias. Hadde Peder Pedersen kunnet rekke å komme i gjeld før 1726?

Erik Lie
12 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Da er det nok noe gjeld som er innkrevd. I boet er det også noen kramvarer og Elias drev med jektefart, så skjeen har vel vært betaling for gjeld, av noen som skyldte penger til Elias. Hadde Peder Pedersen kunnet rekke å komme i gjeld før 1726?

Akkurat dette siste har jeg ingen peiling på.

Edited by Erik Lie
  • Like 1