Gå til innhold
Arkivverket

HJELP TIL Å FINNE ANDRYTH NERLØS I GJENGJERDSMANNTALLET 1528 PÅ GARDEN NERLØS I SØNDRE LAND , VEST OPPLAND


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...nå er jeg fullstendig ute å kjøre her . I gjengjerdsmanntallet for 1528 skal min stamfar Andryth Nerløs på garden Nerløs i Søndre Land i vest oppland være oppført . Er det noen som kan hjelpe meg å finne siden i manntallet hvor han er oppført , og transkribere det som står skrevet ved ham .

 

Denne håndskriften er fullstendig gresk for meg , og jeg skjønner ingenting , jeg gjenkjenner noen bokstaver og da spesielt bokstav A , men jeg er like langt . Da dette er garden Nerløs i Søndre Land så må vel gjengjerdsmanntallet hvor man finner Andryth Nerløs være det for Gjengjerd av Opplandene og Båhus len , så da legger jeg ut link til der hvor det starter ; 

 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080922640470

 

Jeg vil gjerne på forhånd si tusen takk for hjelpen .....dette klarer jeg aldri selv . 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

her, nedst til høgre

https://www.digitalarkivet.no/rk20080922640482

 

Det står berre " Andryth Nerløs" , ikkje noko meir.

 

Helt fantastisk Ivar , tusen tusen hjertelig takk . Har du noen ide / forslag om hvorfor han er oppført uten noe ilignet beløp ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Denne håndskriften er fullstendig gresk for meg , og jeg skjønner ingenting , jeg gjenkjenner noen bokstaver og da spesielt bokstav A , men jeg er like langt . Da dette er garden Nerløs i Søndre Land så må vel gjengjerdsmanntallet hvor man finner Andryth Nerløs være det for Gjengjerd av Opplandene og Båhus len , så da legger jeg ut link til der hvor det starter ; 

 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080922640470

 

Som du kanskje har sett anmerket på sida som du her lenker til, er denne gjengjerden trykt i Norske Regnskaber og Jordebøger fra det 16de Aarhundrede (NRJ), bind IV, s. 141 ff, som du finner hos Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/84a1a9e61969ade7f53c2e62e01d358d?page=151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bjørn A Løkken skrev:

 

Helt fantastisk Ivar , tusen tusen hjertelig takk . Har du noen ide / forslag om hvorfor han er oppført uten noe ilignet beløp ? 

 

ja.... no har Kristian avslørt tjuvtrikset....

  https://www.nb.no/items/84a1a9e61969ade7f53c2e62e01d358d?page=171&searchText=jordebøger

(det er attpåtil register bak i boka).

 

Eg _veit_  ikkje kvifor han står utan skatt. Men ei mogeleg forklaring er at oppkrevjaren brukte ein kladd frå eit tidlegare år som førelegg,

førte inn namna derifrå - og så viste det seg at "Andryth" anten ikkje var betalingsdyktig, hadde reist sin veg, var daud, eller av andre

grunnar ikkje kunne betale. Det kan også tenkjast at oppkrevjaren stakk pengane i eiga lomme - eller gløymde å føre dei inn.

 

Dersom du veit at "Andryth" er ein slektning, må du vel vite ein god del meir om han frå andre kjelder? Her står det iallfall ingenting om slekt,

ikkje ein gong farsnamnet.

 

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg _veit_  ikkje kvifor han står utan skatt. Men ei mogeleg forklaring er at oppkrevjaren brukte ein kladd frå eit tidlegare år som førelegg,

førte inn namna derifrå - og så viste det seg at "Andryth" anten ikkje var betalingsdyktig, hadde reist sin veg, var daud, eller av andre

grunnar ikkje kunne betale. Det kan også tenkjast at oppkrevjaren stakk pengane i eiga lomme - eller gløymde å føre dei inn.

 

Dette med å skrive av eldre skattelister var nok mest vanlig for årvisse skatter. Gjengjerdene var derimot ikke årvisse (les mer i Norsk historisk leksikon), så dette kildekritiske poenget er nok mindre relevant her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Dette med å skrive av eldre skattelister var nok mest vanlig for årvisse skatter. Gjengjerdene var derimot ikke årvisse (les mer i Norsk historisk leksikon), så dette kildekritiske poenget er nok mindre relevant her.

 

Om ein tenkjer praktisk sett frå oppkrevjaren sin ståstad, ville det halde med ei liste over bøndene. Det kunne godt vere ein heilt annan skatt.

Sannsynlegvis hadde han teke vare på kladdane frå tidlegare år.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian og Ivar .....tusen hjertelig takk for god læring 😊 fin dag ønskes dere fra Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 11.34, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Om ein tenkjer praktisk sett frå oppkrevjaren sin ståstad, ville det halde med ei liste over bøndene. Det kunne godt vere ein heilt annan skatt.

Sannsynlegvis hadde han teke vare på kladdane frå tidlegare år.

 

 

 

Ivar et al,

 

Med hensyn til Gjengjerden 1528, så er det ting som tyder på, i det minste for Eiker, at den personen som førte den bevarte listen, ikke nødvendigvis var den samme som nedskrev navnene.

 

Altså at sannsynligvis er Gjengjerden ført inn etter annet forelegg (f.eks. av løse sedler). Dette det flere navn er svært forvrengte, noe som best kan forklares ved at den som førte listen inn, ikke selv opptok navnene ved selvstendig påhør, men forholdt seg trolig til et skriftlig forelegg, som da må være dels misforstått.

 

Skriften i 1528 er forresten ikke så vanskelig. Alt er en treningssak. Jeg synes noen ganger det er verre å forholde seg til kun store bokstaver, f.eks. i temaoverskrifter.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.