Gå til innhold
Arkivverket

Hov, Gimsøya

Johannessen Knut
 Del

Recommended Posts

Hei, Prøver å skrive ned Hov's eldre historie.

Prøver å få oversikt over hvem som har bodd (eid) på de forskjellige gårdene bakover i tid.

Mellom folketelling i 1801 og 1865 sliter jeg med å finne informasjon.

Unntaket er gårdsmatrikkel i 1838, der det er oppført 3 navn; Ole Olsens enke, Jacob Axelsens enke & Niels Sørensen (løpenr 109 Hof indre).

Sistnevnte kan være samme mann som også er registrert under løpenr. 57 Haukland nedre (Buksnæs prestegjeld) samme år, kanskje flyttet til Hov

i 1838? De to førstnevnte finner jeg ingen plass. Tar mer enn gjerne imot hjelp for denne perioden og også lengere tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, var inne på side 202-203 i Panteregisteret - men dette er ikke noe for en amatør!

Greier ikke å tyde att det gjelder Hov engang.

Hvis det er noen der ute som er god på å tyde håndskrift fra denne tiden så er jeg veldig

takknemlig for hjelp.

Mvh

Knut Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johannessen Knut skrev:

Hei igjen, var inne på side 202-203 i Panteregisteret - men dette er ikke noe for en amatør!

Hvis det er noen der ute som er god på å tyde håndskrift fra denne tiden så er jeg veldig

takknemlig for hjelp.

Mvh

Knut Johannessen

Det er et eget forum for Tyding av skannede kilder hvor du kan få hjelp til å tyde innførselen i panteboka. 🙂 

Husk å legge ved lenke til panteboka. 

Bilde av hvordan en kopierer lenken under:

92A62AE8-7FB3-4009-BC62-119DDA20AB9B.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger bare inn noen lenker til opplysningene i innlegget ditt.

Matrikkel 1838:

Antall treff i databasen for dette søket er: 3. Trykk på gårdsnavn for å se bruk registrert på gården.

Fylke
Prestegjeld
Matr.nr
Løpenr
Gårdsnavn
Bruksnavn
Eiers navn
Skyld i
ort og mark
Nordlands  Borge 080 108 Hof  Hof nedre Ole Olsens Enke 0-3 
Nordlands Borge 080 109 Hof  Hof indre Niels Sørensen 0-3
Nordlands Borge 080 110 Hof  Hof øvre Jacob Axelsens Enke 0-3 

Informasjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matrikkel 1886:

Antall treff i databasen for dette søket er: 10. Trykk på gårdsnavn for å se bruk registrert på gården.

Fylke
Herred
Sogn
Gårdsnr
Bruksnr
Gårdsnavn
Bruksnavn
Eiers navn
Skyld i
ort og mark
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 1 Hov  Volden Martinus Nilsen 1-1 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 2 Hov  Silsanden Søren Knudsen 1-1 
Nordland Gimsøy Gimsø Sogn 6 3 Hov  Klippenberg H. R. Astrup 0-0 
Nordland Gimsøy Gimsø Sogn 6 4 Hov  Viken H. R. Astrup 0-0 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 5 Hov  Hov H. R. Astrup 1-1 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 6 Hov  Fagerbakken Kristen Olsen 1-1 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 7 Hov  Øresund Hans Astrup 0-0 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 8 Hov  Østbakken Ole Johansen 1-1 
Nordland  Gimsøy Gimsø Sogn 6 9 Hov  Vestbakken Ole Johansen 1-1
Nordland  Gimsøy  Gimsø Sogn  6  10  Hov  Winthersborg  Olaus Winther  0-1 

Informasjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Johannessen Knut said:

Nei, det er krevjande å lese slikt. Det som gjeld Hov, går frå s. 203 til s. 205.

Øvst på s. 203 står det "Nr (No?) 56 How, Gimsøe Fierding"

Men eg slit med å tolke dette sjølv, så eg kan dessverre ikkje tilby meg å hjelpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å forstå at gårdpartene i 1838-matrikkelen neppe er lokaliserbare enheter, men antakelig ideelle parter av gården, og de besto i sin tur av en rekke teiger. Overgangen fra ideelle til lokaliserbare (arronderte) enheter skjedde ved utskiftinga, kanskje en gang mellom 1838 og 1886, da først blei det trukket grenser i marka. Utskiftingskartet viser dessuten de opprinnelige teigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp svart på spørsmål om Ole Olsen, så jeg tar ikke med info derfra.

I innrulleringsmanntallet 1806 for Gimsøy er også disse med: gårdbruker Nils Nilsen, 62 år, født på Helgeland, gift og har sønnen Jens Nilsen, 20 år, født på Hov.

Så er det gårdbbruker Jacob Axelsen, 29 år, født på Strømnes og hans dreng Rasmus Rasmussen, 14 år.

Neste gårdbruker Christen Andersen, 55 år, gift, født i Trondheim, har hold og hans sønn Christen Christensen, 22 år, født på Hov.

I manntall 1832 (fra Årbok for Vågan (Skolp) 2000, gjengitt av Håkon Brun) finnes (i tillegg til Ole Olsens mulige sønner): Hendrik Jakobsen, født 26 mai 1806, Peder Johansen, født 6 apr 1820, Christen Wichsberg Sund, født 17 nov 1823 og Jens Hasselberg Sund, født 23 aug 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen "Wichsberg" Sund kan være Christen Wulfsberg Lind som døde 7 mar 1845 på Sundklakk, 23 år. Jens Hasselberg Sund kan være Jens Hasselberg Lind. De var vel sønner av Marthinius Christensen Lind (f.ca. 1795) og Olava på Sundklakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I manntall 1832 har vi Christen Wichsberg Sund f. 17 nov 1823 og Jens Hasselberg Sund f. 23 aug 1826 oppført under Hov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Valgmanntallet 1814 har med disse tre bygselmennene fra Hov:

Jacob Axelsen, 40 år

Knud Lorentzen, 32 år

Ole Olsen, 50 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.