Gå til innhold
Arkivverket

Johan Albrecht Bechers familie og glassliperi, Bragernes etter 1807

Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg leter etter "alternative" kilder i Drammen i perioden 1807-1816 som bidra til å øke kunnskapen om norsk glassgravering i perioden etter at de tre støre var død (Køhler, Winter og Becher).

Glassliper Johan Albrecht Becker (Becher, Bækker) som kom til Nøstetangen og hans familie er ganske grundig omtalt av Anne Minken i denne posten;

Familiebedriften er drevet av hans sønn Emanuel i 1801 frem til Emanuel døde i 1804. I følge Ada Polak skal Johan Albrecht måttet gjenoppta yrket (Ref et brev til Christiania Glassmagasin), han står også oppført i fakturalister CG fram til 1807. I 1807 dør Johan Albrecht.

Dette handler mest om barnebarnene, Axel Knudsen Kaas (Først nevnt som glassliper i sølvskatten i september 1816) og Johan Albrecht Becher (Først nevnt som glassliper 15.november 1814, Gjøvik (Vardal), gifter seg Bragernes 31/5.1813, da oppført som skolelærer). Skal de ha fått opplæring av bestefaren må dette ha skjedd 1804-1807.

Er det noen som helst kilder som kan kaste lys over hva disse to drev med i perioden 1807-1814/16? Dvs kilder som opplyser om yrke...
Jeg har forsøkt Drammen Magistrat - Borgerruller, men ser ikke ut som hverken de eller bestefaren hadde borgerbrev.

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Albrecht Becher døde på Bragernes 29.03.1807. Er skiftene for Bragernes for denne perioden tapt? (Forsvant i brannen i 1817?)
Bladd meg gjennom SAKO/A-222, men finner ingenting for Bragernes for denne perioden.

mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men har nok funnet det meste på nb.no allerede 😉 Emanuel døde i 1804 og faren Johan Albrecht Becher måtte starte opp med yrket igjen.

Johan Albrecht Becher døde i mars 1807.
Har funnet proclama over skiftet i panteboka, men det virker som skifter i Bragernes har gått tapt?
https://media.digitalarkivet.no/view/15311/264

Jobber med å bla meg videre i panteboka for å se hva som skjedde med huset (Vet ikke om han eide det heller, leiter på måfå...).

Har et hull i gravørhistorien frem til barnebarnet dukker opp på Gjøvik i november 1814 og stebarnebarnet Axel Kaas er oppført som Glassliber under sølvskatten i september 1816.
De kan antagelig ikke ha vært trent i faget i 1804, hvis ikke hadde ikke bestefaren måttet starte opp igjen....

mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 🙂 Det har jeg ikke forsøkt... 🙂

Jeg har bladd litt frem og tilbake under SAKO i arkivportalen, men ikke funnet noe som er verdt å sjekke ut videre

mvh

Bård

Lenke til kommentar
Del på andre sider