Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'bragernes'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 4 results

  1. Jeg er på jakt etter dokumentasjon på opphavet til brødrene Hans og Nils Lauritzen i Oslo og på Bragernes. Hans var sagfogd på Bragernes der han døde ca. 1657. Konen ukjent. Broren Nils var rådmann i Oslo der han døde i 1675. Han var gift med Anne Eskildsdatter som sannsynligvis var født Griis. Begge brødrene tok etterhvert navnet Griis. Det er forståelig for Nils, men det virker ulogisk at sagfogden Hans uten videre skulle ta ta i bruk etternavnet til svigerinnen Anne. Saken har vært drøftet av Finne-Grønn i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift 1935 der det hevdes at rådmannen Nils Lauritzen selv var av slekten Griis. Som bevis for dette anføres funn av en gravsten med bokstavene N. L. G. i tomten etter et hus i Nedre Slottsgate i Oslo. Dette mener Finne-Grønn var et avgjørende bevis for at rådmannen selv var av Griis-slekt. Men kan det ikke like gjerne være at rådmannen tidlig hadde tatt i bruk konens etternavn, og at dette ble brukt på gravstenen? Kjenner noen til undersøkelser/data som kan kaste lys på disse forholdene? Flere steder på internet oppgis Rådmann i Oslo, Lauritz Ruus (1586?-1642) som far til Hans og Nils. Noen steder heter det at opphavet til Lauritz Ruus er ukjent, men andre kilder på internet oppgir at Hans Skriver på Ask utenfor Bergen var far til sistnevnte Lauritz. Hans Skriver var gift Ruus og virket som slottskriver og rådmann i Bergen i 1583. Finnes det dokumentasjon på eventuelt slektskapet mellom Hans Skriver i Bergen og Lauritz Ruus? Eller kan det være slik at det fantes en annen, ukjent Lauritz i Oslo i 1580-90 årene av Griis-slekt som var far til brødrene Hans og Nils på Bragernes og i Oss?
  2. Renate Hagen

    Hvem var Svend Helgesen Wahl?

    Malene Jensdatter Øren fra Modum ble gift med Svend Helgesen i 1776 (nederst, høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650656 De fikk følgende barn sammen Ingebor, 1776 Modum (høyre side, nr6 fra toppen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650535 Ane, 1778 Modum (venstre side, nr3 fra bunnen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650543 Jens, 1780 Modum (øverst på venstre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650553 Ole, 1782 Lier (nr52) https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660205 Helle, 1784 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640600 Hans, 1786 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640613 Det står noe om «lægd» under Hans sin dåp. Barnas dåp passer bra med det som står i Lier historie: Gårdshistorie B.1 s.311, om at Svend Helgesen tok pantelån på Hval i 1782. https://www.nb.no/items/df0966a3f4de6e57595e88ee9ef94190?page=325&searchText=«Svend helgesen» I 1801 er Malene enke og tilbake på Øren med 3 av barna, Anne, Jens og Helle. (Malene sine foreldre er kjent). https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274001874 Så hvem var denne Svend Helgesen? Hvor kom han fra? Hva drev han med? Modumbøkene nevner også 1 Svend Helgesen som kjøpte en del av Disen i 1777. https://www.nb.no/items/2fbbb71d8754f3af08a284aa739e4bd7?page=197&searchText=«Svend helgesen»
  3. Tove Tjøstheim Eek

    Niels Valentin Solberg

    Jeg henter fram en eldre etterlysning Gjester Skrevet September 20, 2006 Skomaker Niels Solberg gifter seg i Laurenti kirke Tønsberg 27 mai 1806 med Karen Andersdatter .Ved vigsel er begge oppgitt til å ha Tønsberg som bustad.De får barna ; 1) August Fredric f 6.05.1807 , han dør i 1808 ,2) Augusta Marie f 06.08. 1809 3)Caroline Dorthea f 24.03 1811 , 4) Nicoline Jeremine f 25.09 1816 . Alle barna er født mens familien har Tønsberg som bopel. Niels Solberg dør i 1834 i Bragernes , og jeg finner en Niels -Valentin Solberg i Bragernes ved 1801 tellingen -skomaker svend -alder oppgitt til 21 år . Videre er det i Bragernes i 1801 en Claus Solberg alder 53 år som er skomakermester og hans kone heter Maren Nilsdatter -alder 66 år.Hennes fars navn kan være en indikator på at de kan være Niels sine foreldre .Men er det dem. Og hvor kommer Karen Andersdatter fra ?Takknemlig for tips som kan hjelpe meg videre.Tove Med håp om fortolkning av barnas dåps faddere, Augusta Marie Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1797-1814, s. 100-101 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650293 Hilsen Tove
  4. Hei Jeg leter etter "alternative" kilder i Drammen i perioden 1807-1816 som bidra til å øke kunnskapen om norsk glassgravering i perioden etter at de tre støre var død (Køhler, Winter og Becher). Glassliper Johan Albrecht Becker (Becher, Bækker) som kom til Nøstetangen og hans familie er ganske grundig omtalt av Anne Minken i denne posten; Familiebedriften er drevet av hans sønn Emanuel i 1801 frem til Emanuel døde i 1804. I følge Ada Polak skal Johan Albrecht måttet gjenoppta yrket (Ref et brev til Christiania Glassmagasin), han står også oppført i fakturalister CG fram til 1807. I 1807 dør Johan Albrecht. Dette handler mest om barnebarnene, Axel Knudsen Kaas (Først nevnt som glassliper i sølvskatten i september 1816) og Johan Albrecht Becher (Først nevnt som glassliper 15.november 1814, Gjøvik (Vardal), gifter seg Bragernes 31/5.1813, da oppført som skolelærer). Skal de ha fått opplæring av bestefaren må dette ha skjedd 1804-1807. Er det noen som helst kilder som kan kaste lys over hva disse to drev med i perioden 1807-1814/16? Dvs kilder som opplyser om yrke... Jeg har forsøkt Drammen Magistrat - Borgerruller, men ser ikke ut som hverken de eller bestefaren hadde borgerbrev. mvh Bård Olsen
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.