Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'lier'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 12 results

  1. Renate Hagen

    Hvem var Svend Helgesen Wahl?

    Malene Jensdatter Øren fra Modum ble gift med Svend Helgesen i 1776 (nederst, høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650656 De fikk følgende barn sammen Ingebor, 1776 Modum (høyre side, nr6 fra toppen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650535 Ane, 1778 Modum (venstre side, nr3 fra bunnen) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650543 Jens, 1780 Modum (øverst på venstre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650553 Ole, 1782 Lier (nr52) https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660205 Helle, 1784 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640600 Hans, 1786 Bragernes (nr 2 på høyre side) https://www.digitalarkivet.no/kb20061215640613 Det står noe om «lægd» under Hans sin dåp. Barnas dåp passer bra med det som står i Lier historie: Gårdshistorie B.1 s.311, om at Svend Helgesen tok pantelån på Hval i 1782. https://www.nb.no/items/df0966a3f4de6e57595e88ee9ef94190?page=325&searchText=«Svend helgesen» I 1801 er Malene enke og tilbake på Øren med 3 av barna, Anne, Jens og Helle. (Malene sine foreldre er kjent). https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058274001874 Så hvem var denne Svend Helgesen? Hvor kom han fra? Hva drev han med? Modumbøkene nevner også 1 Svend Helgesen som kjøpte en del av Disen i 1777. https://www.nb.no/items/2fbbb71d8754f3af08a284aa739e4bd7?page=197&searchText=«Svend helgesen»
  2. Har en liten nøtt som jeg trenger hjelp med. Ingeborg Marie er døpt i Lier https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051114020111.jpg Familien ved folketelling i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038092001613 Familien ved folketelling i 1875 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052124002302 Jeg har sett gjennom kirkebøkene for Lier og jeg finner ikke henne igjen. Hva skjedde videre med henne? Noen kloke hoder som kan hjelpe?
  3. Jeg trenger hjelp med disse to. Her er familien ved folketelling 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038092001618 Christen er min direkte ane, så der har jeg grei oversikt over etterslekt. Hans søster likeså, men Otto og Anders har jeg ingen ting. Noen kloke hoder som kan hjelpe?
  4. Noen som kan hjelpe med fars navn her. Muligens Nils Nilsen? Hurtiglenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20061215610251 nr. 35
  5. I slektsboken "Slektene Sørsdal og Svang, Lier" er det oppført en sønn Christian Ludvig Larsen, f. 11.6.1856, d. 28.11.1923, sønn av Lars Mortensen Sørsdal og hustru Gunhild Kristine Andersdtr Sørsdal. Han er vanskelig å finne I DA. Der finnes flere personer under navn som Ludvig, Kristian Ludvig, Ludvig Kristian og lignende men ingen Christian Ludvig som barn på forannevnte fødselsdato. Derimot finner jeg et barn ved navn Carl Ludvig f. 11.6.1856 med ovennevnte foreldre i kirkeboken for Tranby sokn. Kan dette være samme person? Lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20051114020042 I 1923 finnes personen Kristian Ludvik Larsen Sørsdal oppført som død. Lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20051031021075 Er redd for å rote det til her, men igjen så er det bruk av forskjellige fornavn som forvirrer. Her er 4 andre tilslag i DA på navnet Christian Ludvig Larsen i Lier som jeg tror er nevnte Carl Ludvig i kirkeboken: 001 Kristian Ludvig Larsen - 0020 Hårberg - 009 Hårberg - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0626 Lier herred - Digitalarkivet 001 Kristian Ludvig Larsen - 0020 Hårberg - 009 Hårberg - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1891 for 0626 Lier herred - Digitalarkivet Ludvig Kristian Larsen - Ministerialbok for Lier prestegjeld, Frogner sokn 1883-1894 (0626P) - Digitalarkivet Ludvig Kristian Larsen - Ministerialbok for Lier prestegjeld, Tranby sokn 1883-1910 - Digitalarkivet Dersom noen kan bekrefte eller avkrefte min teori om at dette er samme person hadde jeg vært takknemlig. Legger ved et bilde fra slektsboken vedrørende ovennevnte person. Beklager om dette ble litt rotete, men spør meg gjerne så kan jeg utdype.
  6. Står det født 16 mai? Er det ikke dåpsdato som står til venstre i kirkeboken? Der står det vel 22 Jan. Se: https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660318 ut for nr.14. Er fødselsår i så fall 1791? Takknemlig for oppklaring.
  7. Etterlyser nærmere informasjon om Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og hans ektefelle. Informasjon finnes i Liers historie, Nedre Søndre Sørsdal (lier.kommune.no). Det fremgår her at han var gift med Marthe Marie Winge, f. ca. 1745 d. 1818. Samtidig eksisterer det i kirkebok 2.4.1757 et ekteskap inngått mellom Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og Maren Mortensdatter Sørsdal/Sørstal, https://www.digitalarkivet.no/kb20061214650584. Kan dette være samme personer? Jeg er veldig i tvil og ønsker om mulig å få dette bekreftet eller avkreftet. Hovedgrunn til min tvil er at det i Lier historie fra Nedre Søndre Sørsdal, gnr. 136 står at Marthe Marie Winge ble født ca. 1745, noe som gjør henne veldig ung i et ekteskap i 1757. Kan det være en annen Niels Andersen Sørsdal/Sørstal som er oppført i dette ekteskapet? Eventuelt, er hennes antatte fødselsdato noen år feil? Innspill mottas med takk.
  8. Eg har i mange år hatt denne utfordringi liggjande på teiknebordet moitt, men trur det må vera råd å finna ut av denne saki no: Eg fekk på 1980-talet opplyst om ektemaken til Ingrid Torstensdotter frå Barsnes i Sogndal (1845-1919) at han skulle heita: Nils Nilsson Hestmyr og skulle vera fødd i Lier 9.12.1846. I Amerika skreiv han seg Nels Anderson. Dei gifte seg i Swift Co., MN 12.3.1874, og Nels døydde i Swift Co., MN 25.5.1915. No finn eg i kyrkjeboki frå Lier følgjande fødsel: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002255992 Denne Nils Andersson er fødd 9.12.1846 av innerst Anders Nilsson og kona Anna Helene Davidsdotter i Vestre Mehren eiget i Lier. Kan nokon med lokal kunnskap i Lier stadfesta: * Har eg finne rett person? * Forklaring på namnet Hestmyr? * Utvandringsåret til Nils? * Kva bustad og yrkestitel hadde foreldri? * Kvar var faren fødd/oppvaksen? * Kvar var mori fødd/oppvaksi? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  9. Jeg er på jakt etter å finne ut mer om min oldefar Robert Dahl´s opphold på Bergfløtt arbeidskoloni hvor han døde i 1928 (dette var hans site oppholdssted) Jeg har spurt arkivverket og fått disse lenkene og sendt inn forepørsel om de hadde noen journal på ham fra den gang. Men de har ikke funnet noe. Her er linken fra tidligere tråd. Nå vet ikke jeg hvordan disse arkivene fungerer og om det er mulig å se arkivet selv og om jeg finner noe mer da. Noen som vet hvordan jeg kan lete mer for å finne andre arkiver som kunne hatt noe?
  10. Eg slit med å identifisera det norske opphavet til denne jenta: Josephine Lier/Lire, fødd i Noreg 13.12.1883, skal ha utvandra i 1905 og døydde i Clark Co., WA 1.5.1966: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:J5ZY-JJQ Her er ho med mann sin i FT1910: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GYY2-SJHK Her er ho med mann sin i FT1920: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33SQ-GRJP-3QZ Her er ho med mann sin i FT1930: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RCD-LPT Her er ho med son sin i FT1940: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89M1-94LY Her er so vigsli til sonen Charles som syner jentenamnet til mori, Josephine Lire: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89WC-C8T6 Josephine gifte seg med Arne Christopherson Søvde, fødd i Luster 31.10.1882. Vigsli fann stad i Duluth, MN 22.4.1907: ST. LOUIS T24-060 04/22/1907 SOVDE, ARENT C LIER, JOSEPHINE https://www.ancestry.com/interactive/60722/41742_314904-00385?pid=10831650&treeid=&personid=&rc=&usePUB=true&_phsrc=Nzx16671&_phstart=successSource Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  11. Dag Jarnøy

    Neperudjordet i Drammen

    Jeg har samlet masse underlag i primærkilder for å stadfeste når mine tippoldeforeldre bodde på plassen Neperudjordet under Hotvedt. Jeg legger her ut mitt arbeidsdokument slik at andre kan komme med tillegg eller innspill. Navnet Neperud kommer fra gården Neperud på Strømsøsiden (Øvre Eiker vei 6 i dag), Neperudjordet er i skråningen ovenfor Bragernes på andre siden av Drammenselva. Jeg har ikke funnet navnet Neperudjordet i primærkilder, kun i avis fra 1914 og 1920. Opplysninger om Hotvedt gård og Neperudjordet.docx
  12. Kan noen hjelpe meg med hva det står i forbindelse med begravelsen til Ole Eriksen Røds sønn Christen, begravet 14. desember 1767 i Lier. Hva hendte natten til den 10. desember? Døde han i skogen og ble funnet dagen etter? Jeg ser det nevnes flere navn Rød og Sørsdal, men jeg får ikke tak i sammenhengen. https://media.digitalarkivet.no/kb20061214660133
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.