Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'tønsberg'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 12 results

  1. Torbjørn Steen-Karlsen

    Foutech

    Folk med navnet Foutech. Hans Foutech, nevnt 1605-1661. Borgermester og Rådmann i Tønsberg. Kalles også Hans Rostocher. Søren Foutech. Begraver et barn 19. April 1679. Har undersøkt kirkebøker, Lassen og DelGobe samt Familysearch. Ingen. Noen som vet om andre kilder. Mvh. Torbjørn.
  2. Torbjørn Steen-Karlsen

    Zimmermann

    Murmester Johan Christopher Zimmerman og Birte Nicolaisdatter Døper 9/2 1752 Marthea Lovise i Vår Frues kirke Begraver 24/8 1756 sin dødfødte tvillingdatter. Vet noen noe mer om disse. Mvh. Torbjørn
  3. Tove Tjøstheim Eek

    Niels Valentin Solberg

    Jeg henter fram en eldre etterlysning Gjester Skrevet September 20, 2006 Skomaker Niels Solberg gifter seg i Laurenti kirke Tønsberg 27 mai 1806 med Karen Andersdatter .Ved vigsel er begge oppgitt til å ha Tønsberg som bustad.De får barna ; 1) August Fredric f 6.05.1807 , han dør i 1808 ,2) Augusta Marie f 06.08. 1809 3)Caroline Dorthea f 24.03 1811 , 4) Nicoline Jeremine f 25.09 1816 . Alle barna er født mens familien har Tønsberg som bopel. Niels Solberg dør i 1834 i Bragernes , og jeg finner en Niels -Valentin Solberg i Bragernes ved 1801 tellingen -skomaker svend -alder oppgitt til 21 år . Videre er det i Bragernes i 1801 en Claus Solberg alder 53 år som er skomakermester og hans kone heter Maren Nilsdatter -alder 66 år.Hennes fars navn kan være en indikator på at de kan være Niels sine foreldre .Men er det dem. Og hvor kommer Karen Andersdatter fra ?Takknemlig for tips som kan hjelpe meg videre.Tove Med håp om fortolkning av barnas dåps faddere, Augusta Marie Tønsberg kirkebøker, SAKO/A-330/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1797-1814, s. 100-101 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425650293 Hilsen Tove
  4. Hei, I dag har jeg også behov for hjelp til tyding av flere branntakster for matrikkel 64 i Tønsberg (dette kommer til å bli min "nye" bolig). Den første er fra 1805: https://www.digitalarkivet.no/as10781903274032 Og den neste fra 1817: https://www.digitalarkivet.no/as10781903274104 Og en fra 1807: https://www.digitalarkivet.no/as10781903280024 Her er det også en takst for 1817 (litt forvirret her da det ikke ser ut til å være samme som over): https://www.digitalarkivet.no/as10781903283018 Og her er taksten fra 1827 https://www.digitalarkivet.no/as10781903282015
  5. Hei, Jeg har skrevet flere innlegg om Kongegaten 2 i Tønsberg. Denne gangen lurer jeg på hvor gammel denne gården egentlig er? Matrikkel 64 var med i branntaksten for 1767 så den er i hvert fall så gammel. Har også sett matrikkel 64 i Skattemantallet for Tønsberg i 1764, men så klarer ikke jeg å spore den lengre tilbake. Jeg tror at den er eldre, men kan ikke selv klare å påvise dette. Når ble matrikkelsystemet opprettet og var det noen form for system i forhold til hvilken går som fikk et spesielt matrikkelnummer? Er det noen som kan hjelpe meg å spore denne gården lengre tilbake enn 1764?
  6. Hei Vi har gått til anskaffelse av et av Tønsbergs eldste hus, matrikkel 64 (senere 273), Kongegaten 2. Jeg forsøker å kartlegge husets beboere opp gjennom tidene og således skaffe meg oversikt over omtrent hvor gammelt huset er. Jeg har bl.a. funnet en Christen Nielsen Terndrup (Tendrup) som har hatt huset i en lang periode på slutten av 1700-tallet. Han er nevnt som eier i alle branntakstene fra 1767 til 1797. Han bor også i huset i 1801 sammen med sin 3. kone, en sønn og ett par tjenestefolk. Han skal ha vært skomaker og senere høker og vertshusholde og brann inspektørr. Trolig er Christen født rundt 1733 og død i 1807. Jeg vet imidlertid ingenting om opphavet til Christen, hvor han kom fra og når han kom til Tønsberg. Jeg vet heller ikke eksakt når han har kjøpt matrikkel 64. I henhold til et skattemanntall fra 1764 skal Birthe (enken etter Ole Hagen) visst nok ha bodd i matr. 64 i 1764, slik at da er det trolig at Christen har overtatt et sted mellom 1764 og 1767. Er det noen her inne som vet noe om denne Christen Nielsen Terndrup?
  7. Pigen Anne (eller Anna?) Jensdatter (eller Jonsdatter?), 26 år, giftet seg i Tønsberg 22/12-1822 med matros Christian Jørgensen (25) fra Sem. Kirkebok , Klokkerbok begge nr 3 til høyre. Hans far Jøren Christensen er forlover, på hennes side er det snedkermester Christian Værnes. Det tyder kanskje på at hennes familie ikke er i Tønsberg (?) I 1824 registreres hun i tilgangslistene i Slagen (nr. 77, høyre side) , Sem sogn rett vest for Tønsberg. Står her som 25 år, noe som tilsier født ca 1799. Mens hun oppgis til 26 år ved ekteskapsinngåelsen, noe som kan tyde på at hun er født 1796. Barn jeg har funnet i ekteskapet: Caroline Dorothea 24/1-1824, høyre side nr 8. Johan Christian 20/10-1828, øverst til høyre. Julius 20/12-1830, nr.3 ovenfra, venstre. Christen 10/5-1835, nr 4 ovenfra, venstre (min tip-oldefar) Anders 14/5-1838, nest nederst, venstre Jeg står fast med å finne veien bakover på Anne (eller er det Anna?). Hvor ble hun født, foreldre osv. Noen som kan sette meg på riktig spor?
  8. Kari F. Pedersen

    Elsebet Arentsd. von Kampen ca 1689

    Hvem var hennes foreldre? Var hun fra bergen? https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000056666
  9. Hei, Jeg ser etter mer informasjon Karl Alfred Andersen f.09-24. 1891 (pastor). Hadde han barn? Finnes det mer informasjon om foreldrene? https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000000806571
  10. Kari F. Pedersen

    Karl Alfred Andersen, Tønsberg

    Hei, Vi lurer på om Karl Alfred Andersen kan ha røtter fra Finnland? Hans foreldre immigrerte fra Sverige til Norge. Kan noen av hans søsken eller onkler, tanter ha immigrert til USA? https://www.geni.com/people/Karl-Andersen/6000000003525263682
  11. Dette emnet tek utgongspunkt i eitt av borni, Margrethe, nemnd i følgjande tema: https://forum.arkivverket.no/topic/219408-otto-hansson-ørbech-1659-1705-dels-oppvaksen-i-luster-sokneprest-til-ringebu-kartleggjing-av-huslyden-hans/ Me finn følgjande barnedåp i Vor Frue kyrkje Tønsberg 24.9.1729: https://media.digitalarkivet.no/view/8201/83 * Helena Marie, dotter av Svennik Hans Høyer og Margrethe Ørbech - denne Margrethe vart døypt på Ringebu 23.1.1696 som dotter av sokneprest Otto Hansson Ørbech og kona Maren Nicolaisdotter f. Orloff. Ifølgje skifte etter ei faster i Årdal i Sogn frå 1738 var Margrethe då gift og busett i Christiansands stift, men me trur det var denne Margretha Ørbech som vart gravlagd på Nøtterøy 25.6.1767, 70 år gamal: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000896005 So er det at me i Kristiansand finn følgjande barnedåpar av foreldri (commerceraad) Svennik Andreasson Højer og Helvig Olsdotter Lund, vigde i Kristiansand 27.10.1740: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000227530 * Else, døypt 22.8.1741: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001051972 * Andreas, døypt 5.11.1742: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001052481 * Ole, døypt 21.8.1745: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001053907 * Ole, døypt 24.10.1746: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001054528 * Christian, døypt 27.9.1749: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001056182 Er det to forskjellige Svennik Høyer/Højer «ute og går»? Kanskje dei er søskenbarn? Svennik Højer i Kristiansand synest vera son av ein Andreas Svennikson Højer!? Eg vonar nokon kan hjelpa meg «klara opp» i denne huslyden og takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  12. Jeg bruker google translate fra New York City. Jeg kan ikke finne ut hvordan du starter et nytt innlegg. Mens du prøver å finne ut av dette denne boksen dukket opp så jeg gir det et forsøk. Beklager hvis jeg er på feil sted. Jeg leter etter etterkommere av min oldemor Gida Nielsen født den 22. september 1868 (eller muligens 1871) fra Tønsberg Norge. Hun giftet seg med Andrew Thompsen (American navn jeg fortalt) fra Bergen. Hun emigrerte til USA med en adoptert sønn som heter Finn. Familie lore er at hun etterlot seg sin datter som ble oppdratt av sin mor. Jeg leter etter noen decendents til Gida. Jeg er hennes store granddaugher. min e-postadresse er elaineinnyc@gmail.com English: I am using google translate from New York City. I cannot figure out how to start a new post. While trying to figure this out this box popped up so I am giving it a try. Sorry if I am in the wrong place. I am looking for decendants of my great grandmother Gida Nielsen born on September 22 1868 (or possibly 1871) from Tonsberg Norway. She married Andrew Thompsen (American name I am told) from Bergen. She immigrated to the USA with an adopted son named Finn. Family lore is that she left behind her daughter who was raised by her mother. I am looking for any decendents to Gida. I am her great granddaugher. my email address is elaineinnyc@gmail.com
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.