Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Noe av skriften forsvinner i den loddrette streken, men det KAN stå Vekerø.

Jeg ser noen av fadderne er fra Skøyen, og det kunne isåfall passe godt rent geografisk.

• Takk 1

Det var det jeg tenkte selv, men var svært usikker.

Jeg fant via to kilder i NB: Fullmektig på Hakadalen verk Peder Halvorsen Vekkerøe gift med True Engebretsdatter fra Veslstu Strand i Stor-Elvdal.

Denne går tilbake til 2007.

Endret av Nils Aksel Horvei
10 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Det var det jeg tenkte selv, men var svært usikker.

Jeg fant via to kilder i NB: Fullmektig på Hakadalen verk Peder Halvorsen Vekkerøe gift med True Engebretsdatter fra Veslstu Strand i Stor-Elvdal.

Som en kuriositet(?) kan jeg tilføye at jeg i mine notater har enda en forbindelse mellom Stor-Elvdal og Vækerø i Vestre Aker.

Haagen Halvorsen (Negaard), født utenfor ekteskap 1801 i Stor-Elvdal av foreldre Halvor Haagensen Hirhalsen/Vestgaard og Gjertrud Halvorsdatter Negaard/Stai, 

endte som bruksfullmektig på Vækerø i Vestre Aker der han døde i 1866. Den uektefødte gutten fra Stor-Elvdal foretok  altså en klassereise av de sjeldne,  han hadde en sønn Carl Herman Halvorsen som ble ordfører i Bærum og en sønnesønn Otto Bahr Halvorsen (1872-1923) som var stortingspresident, justisminister og statsminister.

Jeg har ikke visst hva som førte denne gutten fra skogene i Østerdalen ned til et helt annet miljø i mere sentrale strøk av landet, men dine opplysninger her gjør jo at man kan tro at han kom til slekt på Vækerø.

Endret av Tore S. Falch

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.