Nils Aksel Horvei Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 (edited) Dåp nr. 143 https://www.digitalarkivet.no/kb20061106050033 Hva står etter Peder Halvorsøn? Senere nevnes familien fra Vøyen og Saugene. Edited April 16, 2020 by Nils Aksel Horvei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore S. Falch Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 Noe av skriften forsvinner i den loddrette streken, men det KAN stå Vekerø. Jeg ser noen av fadderne er fra Skøyen, og det kunne isåfall passe godt rent geografisk. Nils Aksel Horvei 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Aksel Horvei Posted April 16, 2020 Author Share Posted April 16, 2020 (edited) Det var det jeg tenkte selv, men var svært usikker. Jeg fant via to kilder i NB: Fullmektig på Hakadalen verk Peder Halvorsen Vekkerøe gift med True Engebretsdatter fra Veslstu Strand i Stor-Elvdal. Denne går tilbake til 2007. Edited April 16, 2020 by Nils Aksel Horvei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore S. Falch Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 (edited) 10 timer siden, Nils Aksel Horvei skrev: Det var det jeg tenkte selv, men var svært usikker. Jeg fant via to kilder i NB: Fullmektig på Hakadalen verk Peder Halvorsen Vekkerøe gift med True Engebretsdatter fra Veslstu Strand i Stor-Elvdal. Som en kuriositet(?) kan jeg tilføye at jeg i mine notater har enda en forbindelse mellom Stor-Elvdal og Vækerø i Vestre Aker. Haagen Halvorsen (Negaard), født utenfor ekteskap 1801 i Stor-Elvdal av foreldre Halvor Haagensen Hirhalsen/Vestgaard og Gjertrud Halvorsdatter Negaard/Stai, endte som bruksfullmektig på Vækerø i Vestre Aker der han døde i 1866. Den uektefødte gutten fra Stor-Elvdal foretok altså en klassereise av de sjeldne, han hadde en sønn Carl Herman Halvorsen som ble ordfører i Bærum og en sønnesønn Otto Bahr Halvorsen (1872-1923) som var stortingspresident, justisminister og statsminister. Jeg har ikke visst hva som førte denne gutten fra skogene i Østerdalen ned til et helt annet miljø i mere sentrale strøk av landet, men dine opplysninger her gjør jo at man kan tro at han kom til slekt på Vækerø. Edited April 16, 2020 by Tore S. Falch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts