Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av vielse nr 9 i 1822, Trysil


May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Ungkarl Torgal Olsen Moen 26 Aar Gmds - Pigen Anne Olsdtr Østbye Hmdtr 28 Aar - Torgal Olsen Skrædder og Torgal Torgalsen Sørhuus - Den 20de Oct 1822 - Viet i Kirken - 704 

 

Altså ein gardmanns-son og ei husmannsdotter.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Da må denne Anne være født ca 1794. Jeg har søkt etter Anne Olsd* født i tidsrommet 1790-1798 og finner kun 3 stykker, alle med bosted Tørberget hovedgård. Funderer derfor på hvem denne Anne Olsdtr Østbye kan være. Hadde håpet at kanskje fedrenes navn var nevnt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av vielse nr 9 i 1822, Trysil
1 time siden, May Britt Hanstad skrev:

Tusen takk. Da må denne Anne være født ca 1794. Jeg har søkt etter Anne Olsd* født i tidsrommet 1790-1798 og finner kun 3 stykker, alle med bosted Tørberget hovedgård. Funderer derfor på hvem denne Anne Olsdtr Østbye kan være. Hadde håpet at kanskje fedrenes navn var nevnt..

Du skriv ikkje kvar/korleis du har søkt, men kanskje har du brukt litt for mange bokstavar i søket?  Med avansert personsøk på An* Ol*  f. mellom 1792 og 1796 (passeleg slingringsmonn) i Trysil 1801 får du i alle fall opp rette dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Du skriv ikkje kvar/korleis du har søkt, men kanskje har du brukt litt for mange bokstavar i søket?  Med avansert personsøk på An* Ol*  f. mellom 1792 og 1796 (passeleg slingringsmonn) i Trysil 1801 får du i alle fall opp rette dama.

Jeg søkte på Anne, og dermed kom jo selvsagt ikke Ane med, takk for hjelpen. Vanskelig å komme i mål med utfordringen som er grunnen til at jeg spurte om tydehjelp. Jeg søker etter hvor det blir av Anne Olsdatter f 1794, datter av Ole/Ola Danielsen og Anne Henriksdatter. Jeg har funnet en konfirmant ved navn Anne Olsdatter i 1809, og tror jo at dette er den riktige konfirmanten (i FT 1801 finnes det nemlig to andre ved navn Anne Olsdatter som alle bor ved Tørberget hovedgård, men disse to skal være født i hhv 1795 og 1796 og skal vel da være konfirmert i 1810/1811).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivemåte på namnet er berre EI av fellene ein kan gå i; konfirmasjonsalder er ei anna felle. I dag blir folk konfirmert på ein viss alder, men på den tida du arbeider med no, var det berre delvis slik. Du måtte kunne det nødvendige pensumet, og det var slett ikkje alle som gjorde; det fanst sjølvsagt dysleksi og andre lesevanskar på den tida og, og eg er sikker på at mange av dei som måtte vente med konfirmasjonen, sleit med slikt. Dersom ungdommen viste vilje til å lære og elles oppførte seg pent, kunne dei likevel sleppe gjennom, men gjerne ikkje på fyrste forsøk. Eg ser at eit par av prestane vi har hatt i vår bygd, gjerne tok eit "oppsop" eit og anna året, og då finn ein konfirmantar i svært ulike aldrar. Den eldste eg har funne var 28 år, og skulle gifte seg - og for å gifte seg, måtte han vere konfirmert.

 

Det kan også vere andre grunnar til at konfirmasjonen blir forseinka, td at ungdommen reiser tidleg ut i teneste, eller er langvarig sjuk - og sikkert også andre grunnar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.