Jump to content
Arkivverket
Dag Thorsdalen

Pantebøker Søndre Jarlsberg sorenskriveri - lakune 1738-1744?

Recommended Posts

Dag Thorsdalen

Hei!

 

Våle bygdebok 1 2 s. 1347 omtaler en handel av noen arveparter i gården Hem søndre, Undrumsdal sogn, Våle i Vestfold i 1741. Omtalen er av en slik art at kilden må være lokal da forfatteren har fått med seg en opplysning om en av de antatte selgerne som det ikke ville være naturlig at han klarte å fange opp uten en lokal kilde. Normalt ville jeg forvente å finne dette i en pantebok.

 

Våle prestegjeld hørte under Nordre Jarlsberg sorenskriveri, men når jeg ser på de skannede pantebøkene for dette sorenskriveriet, ser det ut til å være en lakune mellom pantebok nr. 4 slutter i 1738 og pantebok nr. 6 starter i 1744. Pantebok nr. 5 dekker årene 1728-1729. 

 

Spørsmål: Er det en reell lakune for pantebøker for Nordre Jarlsberg mellom 1738 og 1744, eller er dette fanget opp i en annen pantebok (evt. kilde) uten at det fremkommer i indekseringen på digitalarkivet?

 

mvh dth

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

Generelt er skøyter og bygselbrev nemnt også i tingbøkene, så dersom det er lakune i pantebøkene kan opplysningane komme derifrå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Thorsdalen

Takk til Torbjørn! Jeg er fullt klar over at slikt også kan være nevnt i tingbøkene. Hensikten med dette spørsmålet var å få avklart om det virkelig mangler tingbøker for dette tidsrommet, og hvis svaret er at så er tilfelle, blir da plan B å sjekke tingbøkene. En tredje mulighet er at opplysningen er hentet fra et gårdsarkiv; noen av dem er riktig så rikholdige med gamle hjemmelsdokumenter.

 

mvh dth

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Alle pantebøker skal være digitaliserte. Om du likevel skulle være i tvil, kan du via kildeinformasjonsfeltet gå til Arkivportalen og sjekke katalogen, som i dette tilfellet bekrefter at det ikke finnes noen pantebok for tidsrommet 1738-1744: https://www.arkivportalen.no/search?under=SAKO%2FA-80%2FG%2FGa%2FGaa

 

I dette tilfellet: Har du undersøkt Kristoffer Hansens skjøte til sønnen i Bent i 1758? Jeg ser ikke bort fra at dette skjøtet refererer Kristoffers hjemler til eiendommen han solgte. Det kan forklare hvorfor Sigurd H. Unneberg vet prisen Kristoffer betalte i 1732, men tilsynelatende ikke prisen Kristoffer betalte i 1741.

 

For ordens skyld lenke til bygdeboka: https://www.nb.no/items/1afe83bf0f5505c6ef9b71a66df768aa?page=589

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Thorsdalen

Mange takk for svaret, Kristian!

 

Da får jeg får slå meg til ro med at det ikke fins pantebok Nordre Jarlsberg for denne perioden og gå over til plan B med å sjekke tingbøker m.m.

 

Jeg har tenkt som deg og sjekket overdragelsen i form av kontrakt mellom far og sønn i 1758, men jeg kan ikke se at det står noe om Kristoffers hjemmel der:

SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, G/Ga/Gaa/L0007: Pantebok nr. 7, 1752-1760, s. 191
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080226161075 
 

Prisen han betalte i 1732 fremgår av panteboka i forbindelse med den handelen:

SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, G/Ga/Gaa/L0III: Pantebok nr. I III, 1718-1738, s. 218
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070325350650 
 

Det er nok der Unneberg har den opplysningen fra. Her ser vi at denne handelen er innført i pantebok for Søndre Jarlsberg. Jeg har derfor tenkt at det også kunne være tilfelle i 1741, men finner intet der.

 

 

mvh dth

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)
1 time siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det er nok der Unneberg har den opplysningen fra. Her ser vi at denne handelen er innført i pantebok for Søndre Jarlsberg. Jeg har derfor tenkt at det også kunne være tilfelle i 1741, men finner intet der.

 

På 1720-tallet og tidlig på 1730-tallet at det suspensjoner etc. som medførte at samme sorenskriver fungerte i begge sorenskriveriene, med den konsekvens at protokollene ble brukt om hverandre. Men dette skal ikke være aktuelt rundt 1740.

 

Se om du kan finne noe i Lorens Bergs registre: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?archives[]=no-a1450-04000000000266&place=Lorens

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dag Thorsdalen

Mange takk igjen, Kristian!

 

Jeg vil bare gi beskjed om at det jeg var ute etter nå er funnet, og som Torbjørn ganske riktig spådde, var det i tingboka:

SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, F/Fa/Faa/L0022: Tingbok, 1737-1743, s. 311
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090304361258 

 

Sammenblanding av protokoller ved vakanser kjenner jeg svært godt fra Telemark, så når jeg ikke finner det jeg er ute etter i rett protokoll, har det blitt rutine å sjekke nabosorenskriveriet. Men noe godt fikk jeg da ut av all blaingen i pantebøkene siden en av de aktuelle sorenskriverne var svigerfar til en nevø av to egne aner, og dermed fikk anledning til å bli bedre kjent med ham og noe av hans gjøren og laden. 
 

 

mvh dth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.