Marius Holm Enerud Skrevet April 23, 2020 Del Skrevet April 23, 2020 Heisan, Jeg jobber med å tyde en branntakst og greier ikke å forstå ordet som står her (markert i gult): Dette er et utdrag fra en lengre tråd: Håper noen har innspill. På forhånd takk, mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet April 23, 2020 Del Skrevet April 23, 2020 Eg reknar med at noen tauer meg inn dersom eg no er heilt på jordet (men så lenge ingen kjem med andre forslag): Konteksten er: etter pkt. a som skildrar eitt rom, kjem pkt. b: 24 b et Do ved Siden af nys beskrevne Værelse; i alle Dele, saavel med Hensyn til 25 Vinduer, Kammin og Skabe, som h.....; hvorher dog bemerkes at begge Kamminer 26 har fælles Pibe fra unden Etage; Kan det stå "hisset", i betydninga der, altså der i det andre rommet. Jf. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=11020795&query=hisset&tab=go oftast blir hisset brukt i religiøs samanheng, men som ordboka viser også ikkje-religiøs. Eit døme på det siste fann eg her: https://www.nb.no/items/5ce01271dbec6a1e54a061b1eeb03c10?page=189&searchText="saaledes som hisset" Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet April 23, 2020 Forfatter Del Skrevet April 23, 2020 Jeg skal ikke taue deg inn, Richard! Ditt forslag synes jeg henger på greip. Men er det ikke litt rart at man skriver dobbel "s" uten disse lange bokstavene ned i "kjelleren" som vi er vant til, f.eks som her: Men som sagt: synes dette er et veldig bra forslag! mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tjernshaugen Skrevet April 23, 2020 Del Skrevet April 23, 2020 Har en liten tro på at ordet kan være Hiint (av Hin). 1) om noget lige omtalt (i tilfælde, hvor der er omtalt to ting, om den førstnævnte af disse) ell. udpegende noget som liggende fjernt (ell. fjernere end noget andet) i rum ell. tid. 1.1) i selvstændig anv.; især i tilfælde, hvor der er tale om to ting (forhold, personer osv.) og visende hen til den førstnævnte af disse: den første, førstnævnte. (ofte mods. et andet pron., især denne, jf. denne sp.61824ff.). Holb. Kh.791. Alle appanagerede Prindser og Prindsesser, enten hine staae i Vor Tieneste eller ej, honoreres af alle Vagter. Cit. https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hin Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet April 23, 2020 Del Skrevet April 23, 2020 (endret) Enig med Espen. ...Skabe, som hiint; hvorhos dog bemærkes... Linje 26: ... undre Etage... Endret April 23, 2020 av Gunnar Sigdestad Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet April 24, 2020 Del Skrevet April 24, 2020 Enig med Espen og Gunnar! Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet April 24, 2020 Forfatter Del Skrevet April 24, 2020 Takk alle sammen for hjelpen! Vi greide det til slutt 🙂 Richard Johan Natvig reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå