Gå til innhold
Arkivverket

Vanskelig ord


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg jobber med å tyde en branntakst og greier ikke å forstå ordet som står her (markert i gult):

 

image.thumb.png.ed69c895d411d5ac42a991cd0081839c.png

 

Dette er et utdrag fra en lengre tråd:

 

Håper noen har innspill.

På forhånd takk,

 

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar med at noen tauer meg inn dersom eg no er heilt på jordet (men så lenge ingen kjem med andre forslag):

 

Konteksten er:

etter pkt. a som skildrar eitt rom, kjem pkt. b:

 

24              b et Do ved Siden af nys beskrevne Værelse; i alle Dele, saavel med Hensyn til

25                Vinduer, Kammin og Skabe, som h.....; hvorher dog bemerkes at begge Kamminer

26                har fælles Pibe fra unden Etage;

 

Kan det  stå "hisset", i betydninga der,  altså der i det andre rommet. Jf. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=11020795&query=hisset&tab=go

 

oftast blir hisset brukt i religiøs samanheng, men som ordboka viser også ikkje-religiøs. Eit døme på det siste fann eg her:

https://www.nb.no/items/5ce01271dbec6a1e54a061b1eeb03c10?page=189&searchText="saaledes som hisset"

image.png.515cb327694282cbb0550d0c629874d3.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke taue deg inn, Richard!

 

Ditt forslag synes jeg henger på greip. 

Men er det ikke litt rart at man skriver dobbel "s" uten disse lange bokstavene ned i "kjelleren" som vi er vant til, f.eks som her: image.png.abd279959c519dd254efae27fa1785b2.png

Men som sagt: synes dette er et veldig bra forslag!

 

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten tro på at ordet kan være Hiint (av Hin).

 

1) om noget lige omtalt (i tilfælde, hvor der er omtalt to ting, om den førstnævnte af disse) ell. udpegende noget som liggende fjernt (ell. fjernere end noget andet) i rum ell. tid.    1.1) i selvstændig anv.; især i tilfælde, hvor der er tale om to ting (forhold, personer osv.) og visende hen til den førstnævnte af disse: den første, førstnævnte. (ofte mods. et andet pron., især denne, jf. denne sp.61824ff.). Holb. Kh.791. Alle appanagerede Prindser og Prindsesser, enten hine staae i Vor Tieneste eller ej, honoreres af alle Vagter. Cit.

 

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hin

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Espen.

...Skabe, som hiint; hvorhos dog bemærkes...

 

Linje 26: ... undre Etage...

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.