Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke informasjon om min bestefar

Jan Edvin Hallingstad
 Del

Recommended Posts

4 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Hva er årsaken til at dødsannonsen er gjengitt ufullstendig? Dette er en åpen kilde, og dermed er navn på etterkommere allerede offentliggjort.

Er det slik at nåværende slekt synes å skulle måtte hemmeliggjøres i Norge per 2020 av en eller annen merkelig grunn?

Savner et allmenngyldig rasjonale i denne sammenheng.

Mvh Are

Det går bra for min del ihvertfall. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Jan Edvin Hallingstad said:

Fant ut at even har hatt 3 hustruer.

Ja alt tyder på det......

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#50. Det har vært en allmenngyldig regel om å ikke diskutere levende personer i dette forumet. Regelen ble dog håndhevet strengere før (i det gamle formuet), de fleste i dag vil nok postlegge hele dødsannonsen, eller legge inn lenke.  De som har adgang til Nettbiblioteket finner uansett dødsannonsen der.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

#50. Det har vært en allmenngyldig regel om å ikke diskutere levende personer i dette forumet. Regelen ble dog håndhevet strengere før (i det gamle formuet), de fleste i dag vil nok postlegge hele dødsannonsen, eller legge inn lenke.  De som har adgang til Nettbiblioteket finner uansett dødsannonsen der.

DTH

Dag,

Ja, jeg er fullt ut innforstått med Ordensreglenes nr 4: "Alle har fritt innsyn i diskusjonene og du må derfor være forsiktig med hva du skriver om levende personer og deg selv. Du skal ikke legge ut opplysninger om levende eller døde personer som kan såre, krenke eller skade noen."

Samtidig forholder jeg meg til Datatilsynets veiledning: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/slektsgransking/ Sistnevnte fremholder at det ikke trenges samtykke for å gi opplysning om et personnavn og om samme persons slektstilknytning.

Viktigste er at offentlig tilgjengelig kilder, etter min oppfatning, ikke bør sladdes eller kuttes idet de benyttes i en slektsdiskusjon, da dette vanskeliggjør det å gi fullstendige opplysninger. Spørsmålet blir nødvendigvis: Hvem er det som beskytter hvem i forhold til hvem?

Skal se tiden vi lever i er i ferd med å bli det motsatte av hva vi hadde på 1700-tallet: En slags anti-opplysningstid.

Det var det hele. Tilbake til hovedtemaet.

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#55. Skjønner ikke hvorfor du tar så av. Vedkommende som la ut bare deler av dødsannonsen gjorde det i beste mening, og det var ikke vanskelig å forstå tankegangen bak det, selv om de fleste her antagelig ikke ser behovet over å være så forsiktig. Ingen grunn til å bruse fjærene over så lite.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Are S. Gustavsen said:

Hva er årsaken til at dødsannonsen er gjengitt ufullstendig? Dette er en åpen kilde, og dermed er navn på etterkommere allerede offentliggjort.

Er det slik at nåværende slekt synes å skulle måtte hemmeliggjøres i Norge per 2020 av en eller annen merkelig grunn?

Savner et allmenngyldig rasjonale i denne sammenheng.

Mvh Are

Dersom du skal publisere bilder av personer på nett eller dele dem med andre (selv om det er i lukkede grupper), må du ha samtykke fra den eller de som er avbildet før bildet publiseres. Dette gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av personens dødsår. Det gjelder også film/video, og det gjelder enten du selv har tatt bildene eller bare videreformidler dem.

Jeg bruker et lignende prinsipp for tekst og er forsiktig med å omtale eller henvise til personer som jeg tror er i live. Dette kan starte diskusjon og omtale av personer som er i live uten deres viten som jeg ikke er komfortabel med. 

I akkurat denne saken forventer jeg også at trådstarter kjenner etterkommerne da dette er nær slekt. Da er det heller ingen spesiell grunn til å ta etterkommerne med. Hovedhensikten var å finne dødsdato til Einar Edvin Hallingstad, og det fant jeg. Jeg har også referert til kilden, så personer som er interessert i hele dødsannonsen kan konsultere kilden selv.

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dag T. Hoelseth skrev:

#55. Skjønner ikke hvorfor du tar så av. Vedkommende som la ut bare deler av dødsannonsen gjorde det i beste mening, og det var ikke vanskelig å forstå tankegangen bak det, selv om de fleste her antagelig ikke ser behovet over å være så forsiktig. Ingen grunn til å bruse fjærene over så lite.

DTH

Jeg kan ikke skjønne hva som er så galt med det. Einar Edvin er min bestefar. Jeg har hans mellomnavn. Derfor jeg heter Jan Edvin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 56, # 57, Misforstå meg rett.

Personvern er viktig. Mitt "anskrik" (eller fjærbrusing om man vil, visste ikke at jeg hadde fjær på i dag)  er mot det jeg oppfatter som et smule overdrevent og trolig misforstått personvern. Offentlige kilder er nettopp offentlig, og de er dermed åpne for offentlig bruk. Her er det ikke snakk om bilder, men en tekst som gir nettopp det Datatilsynet angir at er greit å gjengi uten samtykke, nemlig navn og slektstilknytning.

Den sosiale distanse er nemlig en utfordring, ikke bare i disse uvisse virustider. Dermed er det jo greit å få vite hvem som er hvem idet slektshistoriske kilder presenteres. La meg i sakens anledning sitere Oscar Wilde: "Det er bare én ting i verden som er verre enn å bli snakket om, og det er ikke å bli snakket om.".

Ingen stor sak, men nå gjorde jeg den kanskje større. Igjen tilbake til hovedtemaet.

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2020 at 12:34 PM, Sven Hjortland said:

Venstre side

Akershus fylke, Follo, Vigselsbok (borgerlig) nr. 2 (1942-1946), Protokollside, Side 93
Permanent bilde-ID: kb10050912030098
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10050912030098
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10050912030098.jpg

Frieda Gabriel ble født i Brambach i Sachsen i Tyskland om jeg ikke leser helt feil. Vet du noe mer om når hun kom til Norge?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Frieda Gabriel ble født i Brambach i Sachsen i Tyskland om jeg ikke leser helt feil. Vet du noe mer om når hun kom til Norge?

Bestemor kom derfra ja. Det viste jeg. Hu ble sendt ut av sitt land. Pågrunn av hu ikke holdt med dem. Hu kom til norge i 1942-43 tror jeg. Hu ble sendt til gol fangeleiren i hallingdal, der hu traff min bestefar. Men hvorfor min bestefar ble sendt ditt er et mysterie. Som vi har lurt på i alle år.

Endret av Jan Edvin Hallingstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan Edvin Hallingstad skrev:

Bestemor kom derfra ja. Det viste jeg. Hu ble sendt ut av sitt land. Pågrunn av hu ikke holdt med dem. Hu kom til norge i 1942-43 tror jeg. Hu ble sendt til gol fangeleiren i hallingdal, der hu traff min bestefar. Men hvorfor min bestefar ble sendt ditt er et mysterie. Som vi har lurt på i alle år.

20200413_135711-Colorized.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2020 den 20.13, Frank Marton Pedersen skrev:

Syns dere alle har vært kjempe flinke og snille som har hjulpet meg så mye. Tusen hjertelig takk 🙂 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2020 at 10:43 AM, Jan Edvin Hallingstad said:

Og gjorde noe under 2 verdenskrig som gjorde at han havnet i fangeleier i gol i hallingdal der han traff min tyske bestemor.

Dette sto i det første innlegget ditt.

Vet du noe mer  / vil du vite noe mer  / om denne fangeleiren og hvorfor de havnet der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jostein Stokke skrev:

Dette sto i det første innlegget ditt.

Vet du noe mer  / vil du vite noe mer  / om denne fangeleiren og hvorfor de havnet der?

Jeg vet ingenting om de. Jeg vil gjerne vite det. Hadde vært moro å få vite sannheten. Jeg vet ikke hvorfor min bestefar havnet der. Jeg kan bare tenke meg at det må ha vært vondt for han. Krigen var ikke noe moro for noen av dem. Takk for den hjelpen du/dere gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider