Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Jan H. Trelsgård

Skifteprotokoll 6A (1722-1736) Jæren og Dalane sorenskriveri

Recommended Posts

Sverre Bekken

Oversikten i Arkivportalen sier jo "laukne 1724-1735" dette stemmer også med det den avskriften av skifter som finnes fra 1931 sier. Denne avskriften som kalles bind 2 dekker årene 1708-1723, 1727-1730, 1732-1740 og inneholder oversikter over hvem det var skifte etter og arvinger. For de mellomliggende årene samt tiden 1701-1708 mangler det skifteprotokoller for ifølge avskriften. Noen skifter for årene 1728, 1729, 1730 finnes i protokoll BA 7.

 

Kopi av avskriften finnes bla. på Dalane Folkemuseum, Rogaland Historielag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård
Posted (edited)
20 minutter siden, Sverre Bekken skrev:

Oversikten i Arkivportalen sier jo "laukne 1724-1735" dette stemmer også med det den avskriften av skifter som finnes fra 1931 sier. Denne avskriften som kalles bind 2 dekker årene 1708-1723, 1727-1730, 1732-1740 og inneholder oversikter over hvem det var skifte etter og arvinger. For de mellomliggende årene samt tiden 1701-1708 mangler det skifteprotokoller for ifølge avskriften. Noen skifter for årene 1728, 1729, 1730 finnes i protokoll BA 7.

 

Kopi av avskriften finnes bla. på Dalane Folkemuseum, Rogaland Historielag.

 

Det er greit nok og jeg er innforstått med det. Protokollen dekker imidlertid årene 1722-36. At den mangler innførsler fra perioden 1724-35 har ingen betydning i så måte.

Edited by Jan H. Trelsgård

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sverre Bekken

Jeg kjenner ikke til hvorfor den er beskrevet som BA 6B, men ser vi på etikett siden her:

SAST, Jæren og Dalane sorenskriveri, 5/50BA/L0006B: SKIFTEPROTOKOLL, 1736-1739
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081106680002
Som jo viser ryggen på protokollen ved filmingen da kalles den bare No 6 1722-1723 og 1733-1739. Kan det tenkes at det har vært meningen at betegnelsen 6A skulle dekke tidsrommet 1722-1723 og at 6B skulle dekket tidsrommet 1733-1739.

Sidene 12 til 46b dekker 1722-1723 og har eget register på sidene 47a-47b som for øvrig ikke vises i innholdsoversikten. De registrene som vises der er for tidsrommet november 1732-1739.

Vi kan jo håpe at noen ved SAS kan svare nærmere på dette. Om de manglende år har gått tapt ved bybrannen i Egersund i 1843 da 2/3 dele av by brant opp kan jo tenkes, da brannen startet rett ved sorenskriver Feyers bolig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård
56 minutter siden, Sverre Bekken skrev:

Jeg kjenner ikke til hvorfor den er beskrevet som BA 6B, men ser vi på etikett siden her:

SAST, Jæren og Dalane sorenskriveri, 5/50BA/L0006B: SKIFTEPROTOKOLL, 1736-1739
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081106680002
Som jo viser ryggen på protokollen ved filmingen da kalles den bare No 6 1722-1723 og 1733-1739. Kan det tenkes at det har vært meningen at betegnelsen 6A skulle dekke tidsrommet 1722-1723 og at 6B skulle dekket tidsrommet 1733-1739.

Sidene 12 til 46b dekker 1722-1723 og har eget register på sidene 47a-47b som for øvrig ikke vises i innholdsoversikten. De registrene som vises der er for tidsrommet november 1732-1739.

Vi kan jo håpe at noen ved SAS kan svare nærmere på dette. Om de manglende år har gått tapt ved bybrannen i Egersund i 1843 da 2/3 dele av by brant opp kan jo tenkes, da brannen startet rett ved sorenskriver Feyers bolig.

 

 

Da ser det ut til at hele protokoll nr. 6 er scannet allikevel ja. Det er i så fall benevningen som 6B (1736-39) som er feil. Det burde stå 6 (1722-23 og 1733-39). Registeret på fol. 47a/b burde også inkluderes i innholdsfortegnelsen.

Mange takk for hjelpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Det er (har vært) variende praksis fra statsarkiv til statsarkiv, hvor enkelte har ønsket å markere lakuner i seriene ved å opprette det man må kunne kalle fiktive poster i katalogene. Det kan se ut til at det er dette Statsarkivet i Stavanger har gjort her: https://www.arkivportalen.no/search?under=SAST%2FA-100306%2F5%2F50BA

 

I dette tilfellet er det forståelig at man som utenforstående blir forvirret, for årstallene stemmer jo ikke i det hele tatt, slik dere allerede har påvist. Protokoll "6B", som jeg nå har indeksert mer detaljert (https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/23929), dekker årene 1722-1723 og 1732-1739. Det er ikke mulig for meg å avgjøre om dette er to protokoller som er bundet sammen til én, eller om de to tidsbolkene er én protokoll i utgangspunktet. Dersom det er to protokoller bundet sammen til én, kan vi tenke oss at en protokoll for årene 1723-1732 er tapt. Dersom de to tidsbolkene er én protokoll i utgangspunktet, er det tenkelig at det aldri ble ført noen protokoll for årene 1723-1732.

 

Jeg har også lagt inn en merknad som vises i trefflista, og som forklarer at noen protokoll nr. 6A ikke eksisterer: https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-06000000012599&source_types[]=SKPR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jan H. Trelsgård

Flott. Nå bør det være forståelig for alle. Mange takk for hjelpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.