Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage gratis?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Det mest viktige er at folk får tatt DNA av seg selv, eller eldre mennesker før det er for sent, kan ikke forstå at det skal ha betydning om folk litt opp i årene, får tatt en slik prøve. Det er langt verre for slektsgranskere, hvis det blir for sent. Datatilsynet går alltid for langt i det meste, og prøver å stoppe alt som er viktig dessverre. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre fra en som mener at datatilsynet går for langt i det meste! Regner med at du gir en faglig begrunnelse for påstanden.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg hvordan det tilsynet holder på, og veldig mye er negativt, ødelegger både for folk som driver slektsgransking, og også på andre områder. Datatilsynet og myndighetene klarer for eksempel lett å slette viktige bilder fra overvåkingskamera , som kunne løst straffesaker, alt skal slettes etter kort tid. Det er også livsnødvendig for datatilsynet at ingen får vite korrekt slekt, ved adopsjon. Derved kan det bli mange feil ved oppstilling av slektsgrener m.m. Kan nevne andre ting også, men er så mye at det blir vel ikke plass til alt.  

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2020 den 10.47, Leif Baardseth skrev:

Nå er det slik at i Norge advarer alle sikkerhetsmyndigheter mot disse selskapene som tar DNA. Kanskje er det lurt å høre på slike råd?

Hvis vi hadde hørt på slikt råd, så hadde det nå vært for sent for min far å få tatt testen, han hadde selv glede av resultatet siste året. Fikk bekreftet ting han lurte på. Så er ihvertfall lurt å få testet de eldste i slekta. 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Det er også livsnødvendig for datatilsynet at ingen får vite korrekt slekt, ved adopsjon.

 

Regelverket rundt adopsjonar og teieplikt er vel ikkje noko som datatilsynet har funne på?

 

Har datatilsynet uttalt seg om dette?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at adoptivbarn fikk kunne få innsyn/vite hvem foreldrene var etter at de har fylt 18 år. At det blir feil oppstillinger i slektstreet er vel personene som legger det inn som er årsak til og  ikke datatilsynet. Nå er vel personvernet til folk viktiger for mange enn at slektsgranskere skal kunne snoke i deres perosnlige forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med adopsjoner og teieplikt er det vel mest stortinget som har ordna med, ja. Men ved søk, så ser eg at datatilsynet blandar seg inn av og til i ulike saker. Det som eg meinar er feil, er at det her i landet skal vera langt strengare reglar enn i andre land. Er vel mest grunna, at adoptivforeldre ikkje gjer si plikt/ikkje har gjort si plikt om å opplysa barna om kven biologiske foreldre er. Det som disse barna ikkje veit, har dei godt av å få vita om, og både disse og vi andre kan granska slekt på korrekt vis. Viss for eksempel ein onkel av meg hadde vore adoptert, så ville ikkje eg sett på han som mindre i slekt med meg av den grunn, men hadde sett adopt. bak ved vanleg slektsgransking, eller sett opp biologiske foreldre til han bakover. Har skrive om temaet før, i andre trådar, der mange har vore einige i at det er for strengt her i landet. Men eg er stort sett nøgd med eiga gransking, har funne ut ein del av det eg ville, har sett mest på 1500- og 1600- talet i det siste. Funne bevis for ein generasjon til, i ein del linjer. 

 

Endret av Svein O. Tislevoll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg trodde at adoptivbarn fikk kunne få innsyn/vite hvem foreldrene var etter at de har fylt 18 år. At det blir feil oppstillinger i slektstreet er vel personene som legger det inn som er årsak til og  ikke datatilsynet. Nå er vel personvernet til folk viktiger for mange enn at slektsgranskere skal kunne snoke i deres perosnlige forhold.

Ja, hvis adoptivbarn har fått vite om hvem foreldrene er, så er det vel liten grunn til å holde ting skjult mer, vi er i år 2020. Synes det er feil når slike svært gamle saker, skal bestemme at det må gå hundre år, før noe blir åpnet. De fleste slektsgranskere snoker ikke i noe, men bruker det kun for å kontrollere og få ting korrekt. 

Endret av Svein O. Tislevoll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/8/2020 at 10:00 PM, Hanne W. Ringseth said:

Om du ønsker et slektstre på nett kan du sjekke ut www.wikitree.com. Det er gratis, og der vil du også få treff mot andre som har lagt ut samme personer som deg. Litt annerledes oppsett en MH men fungerer bra synes jeg.

Jeg har brukt wikitree i 7 år nå, og er veldig fornøyd. De har lovet at de aldri skal ta betalt for tjenestene sine. Oppsettet er litt anderledes enn betalingstjenestene men det er fordi det er insiprert av wikipedia. Hvis du er kjent med wikipedia burde du lett komme igang med wikitree.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Ja, hvis adoptivbarn har fått vite om hvem foreldrene er, så er det vel liten grunn til å holde ting skjult mer, vi er i år 2020. Synes det er feil når slike svært gamle saker, skal bestemme at det må gå hundre år, før noe blir åpnet. De fleste slektsgranskere snoker ikke i noe, men bruker det kun for å kontrollere og få ting korrekt. 

 

Men då er det Stortinget som er rett adresse, og ikkje datatilsynet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig kjekt å bruke en database som legger tilrette for det meste, men hvem eier egentlig mine data? Kan jeg slette mine data? Er eventuelt slettingen reell?  Er det ikke slik at data lagt inn på en base kan slettes, men at slettede data kan finnes av dertil faglig dyktige fagfolk? Nå har jo eksperter på datasikkerhet frarådet oss å ta dna tester. Der blir jo resultatet spredd til alle som matcher. Slik blir det vel med slekta di på en database også? Er du først inne, kommer du aldri ut?

Endret av Leif Baardseth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Klippet fra   MyHeritage - Betingelser og vilkår

«Den Engelske versjonen av betingelser og vilkår er den juridisk bindende versjonen.»

 

«Når du laster opp, eller publiserer innhold på nettstedet, inkludert slektstrær og bilder, kan det bli tilgjengelig for alle personer som besøker nettstedet eller andre nettsteder i MyHeritage-nettsidegruppen, avhengig av tillatelseinnstillingene på kontrollen din. Basert på tillatelsesinnstillingene, kan andre nettstedbrukere vise, kopiere, laste ned, lagre, redigere, endre eller slette visse typer innhold som du legger ut. Du godtar at andre brukere kan få tilgang til ditt familienettsted og kan legge til, trekke fra eller på annen måte endre ditt familienettsted. Informasjon som du legger ut vil bli vist og er tilgjengelig for andre å søke i, vise eller høre.

 

Du kan slette innhold som du tidligere har lagt ut på nettsiden; men hvis andre har lastet ned eller på annen måte lagret kopier av innholdet, kan det fortsatt være offentlig tilgjengelig.»

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Du kan slette innhold som du tidligere har lagt ut på nettsiden; men hvis andre har lastet ned eller på annen måte lagret kopier av innholdet, kan det fortsatt være offentlig tilgjengelig.»

 

I praksis skjer dette ofte ved "smart matches", der brukarar på MH eller Geni får treff der dei kan kopiere opplysningane. Ofte ser ein at dersom det er feil i eit slektstre kan ørten MH-sider ha kopiert den same feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.