Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Christian Otto Heiss f. 1790


Kari Dakota  Aasheim
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Jarl V. Erichsen skrev:

Dere har vel avskrevet kandidaten i Grimstad/Fjære? Men som et bidrag til eliminasjonsøvelsene....

 

19050406 Grimstadposten Fredriksen.jpg

 

Oi, nå ble jeg rett og slett rørt her ❤️ som at man får et glimt inn i livet deres. 

Tusen takk 🙂

Frerik Frederiksen er ikke avskrevet likevel, siden jeg fant flyttepasset hans fra Kristiansand til Grimstad etter første kones død. Og godt hjulpet av Grethe Flood er det sannsynliggjort at det er samme snekker Frederik Fredriksen som ble født i Christiania 1812. Her erkjennes i tillegg den første sønnen hans. 

Igjen mange takk 🙂

 

Endret av Kari Dakota Aasheim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint at dødsannonsen ble lagt inn her i tråden. Tenkte på NB.no. Søkte der, men fant ikke. Hvilken avis?

 

 

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin S. Aasen skrev:

Det var fint at dødsannonsen ble lagt inn her i tråden. Tenkte på NB.no. Søkte der, men fant ikke. Hvilken avis?

 

 

Det ser ut som det er i Grimstadposten 6/4 1905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2020 den 18.35, Grethe Flood skrev:

Jeg vil ikke konkludere, men slutter meg vel til magefølelsen. Synd at kirkebøkene for Fjære/Grimstad mangler, da kunne vi fått en bekreftelse på at vi er på rett vei....! 

 

Hei Grethe Flood 🙂 Jeg tror jeg har funnet et annet "uekte" Heiss barn på min vei. Født 14/12.1751 

 

Det står at "Moderen Anne Amunsd. N. Qverne udlegger til Barne fader Lieutenant Heiss"  Betyr ikke det at barnet var utenfor ekteskap?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004705728 

 

Dette må kanskje være barnet til Friderich Sigismund von Heiss f 1717 død 1780, med mindre det var flere Heiss familier i Norge eller han kanskje hadde brødre.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristin S. Aasen skrev:

Det var fint at dødsannonsen ble lagt inn her i tråden. Tenkte på NB.no. Søkte der, men fant ikke. Hvilken avis?

 

 

 

Kristin, vet du om det finnes bilder/malerier av de mannlige medlemmer av Heiss familien?

Da kunne jeg sett om sønn til Frederik Frederiksen, Fritz Frederik Otto Frederiksen likner på dem. (bildet under er av ham).

485662589_FritzOtto.thumb.jpg.caca64b49468acc34b78a722a296b57d.jpg

Endret av Kari Dakota Aasheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kari Dakota Aasheim said:

 

Hei Grethe Flood 🙂 Jeg tror jeg har funnet et annet "uekte" Heiss barn på min vei. Født 14/12.1751 

 

Det står at "Moderen Anne Amunsd. N. Qverne udlegger til Barne fader Lieutenant Heiss"  Betyr ikke det at barnet var utenfor ekteskap?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004705728 

 

Dette må kanskje være barnet til Friderich Sigismund von Heiss f 1717 død 1780, med mindre det var flere Heiss familier i Norge eller han kanskje hadde brødre.

 

 

 

 

Johannes var uekte sønn til Friderich Sigismund Heiss og dermed halvbror til Christian Otto Heiss. Samme far, men ikke samme mor.

 Det har vært kun en Heiss slekt i Norge. Friderich Sigismund Heiss dro fra Tyskland (Schleswig-Holstein) til Stokke hvor han giftet seg med Marte Stange. De fikk flere barn i Stokke. Bl.a. Christian Otto Heiss i 1764. Så dro Friderich (Fredrik) og Marte til Ås (gården Torderud). Senere kom Christian Otto Heiss til Asak. 

Det var mest jenter som ble født i Heiss slekten. Heiss navnet døde dessverre da ut her i Norge. Men noen få ble døpt med Heiss som mellomnavn, bl.a. far til en levende slektning (mors firmenning). 

Har tenkt å kartlegge mer senere når bedre tid. 

🙂

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kari Dakota Aasheim said:

 

Kristin, vet du om det finnes bilder/malerier av de mannlige medlemmer av Heiss familien?

Da kunne jeg sett om sønn til Frederik Frederiksen, Fritz Frederik Otto Frederiksen likner på dem. (bildet under er av ham).

485662589_FritzOtto.thumb.jpg.caca64b49468acc34b78a722a296b57d.jpg

 

Jeg har selv ikke et bilde av mannlige Heiss personer. Men jeg har et bilde av min ane Louise Heiss, gift Schiørn.

Det er noen bilder/malerier av Schiørn menn med aner fra Heiss i privat eie noen steder. 

Et tips er å se i bygdeboka for Skedsmo og slå opp for gården Tomt. Der er det trykt få bilder/malerier. Den samme bygdeboka forteller også litt om Heiss på Asak (ikke bilder/malerier). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin S. Aasen skrev:

 

Johannes var uekte sønn til Friderich Sigismund Heiss og dermed halvbror til Christian Otto Heiss. Samme far, men ikke samme mor.

 Det har vært kun en Heiss slekt i Norge. Friderich Sigismund Heiss dro fra Tyskland (Schleswig-Holstein) til Stokke hvor han giftet seg med Marte Stange. De fikk flere barn i Stokke. Bl.a. Christian Otto Heiss i 1764. Så dro Friderich (Fredrik) og Marte til Ås (gården Torderud). Senere kom Christian Otto Heiss til Asak. 

Det var mest jenter som ble født i Heiss slekten. Heiss navnet døde dessverre da ut her i Norge. Men noen få ble døpt med Heiss som mellomnavn, bl.a. far til en levende slektning (mors firmenning). 

Har tenkt å kartlegge mer senere når bedre tid. 

🙂

 

 

 

Mange takk for informasjonen Kristin 🙂 Kjekt å få tips fra deg som har mye kunnskap om denne slekten. 

Jeg vil gjerne se ut om jeg kan finne ut mer om Heiss familiens opprinnelse i Tyskland, men jeg venter til jeg har fått mammas DNA test så jeg er sikker på at det er sant at jeg er i slekt med Heiss familien.

 

Endret av Kari Dakota Aasheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2.8.2020 den 9.31, Grethe Flood skrev:

 

Fritz Otto, 1846 - nr. 222

Vest-Agder fylke, Kristiansand i Kristiansand, Ministerialbok nr. A 13 (1842-1851), Fødte og døpte 1846, Side 76
https://media.digitalarkivet.no/view/899/81

 

Legg merke til at navnene alle guttene er understreket i kirkeboka, og tallet 108 tyder på at Fritz Otto var guttebarn nr. 108 til dåpen i Kristiansand i 1846. 

Vet du forresten noe om historien til Fredrik Fredriksen fra han ble døpt i Vår Frelser (seinere Oslo domkirke) til han kom til Kristiansand på 1840-tallet? 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ved dåpen til Fredrik i 1812 står det hans mor, Anna Borgersdatter, "udlagde for Barnefader nu afg. Lieutenant Fritz von Heiss paa Asak i Skyttmoe Præstegjeld,". Otto Fredrich Heiss døde/ble gravlagt 14.03.1812, og Fredrik ble døpt i Kristiania i september 1812, litt over et halvt år etterpå.

 

Anna ble gravid da hun var i tjeneste hos kjøpmann Franz Bruun, og dette er antakelig den nevnte kjøpmannen i f.t. 1801 for Kristiania:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058232004638

 

Nedenfor er det opplysninger om Otto Friedrich Sigismunds militære karriere. Det går fram at han søkte og fikk innvilget avskjed i mai 1811 pga svakelighet. Anna må da ha truffet ham og blitt gravid etter at han fikk avskjed fra militæret og før han så døde i 1812. Men spørsmålet er så: hvor traff de hverandre? Var Otto i Kristiania på et eller annet tidspunkt mens Anna var i tjeneste hos kjøpmann Bruun? Eller var Anna i Skedsmo?? Vet du noe mer om Anna?

 

Ovenstad, Militærbiografier, bind 1:

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012060806008

 

Otto Heiss.jpg

 

Hei igjen Grethe Flood 🙂

 

Du stilte spørsmål over om hvor Anna Borgersdatter og Otto Friderich Sigismund Heiss kan ha møttes.

Jeg ser i digitalarkivet at tanten til Otto Friderich Sigismund Heiss (Karen D. Heiss) var gift men en kjøpmann Henrik Mathiesen i Kristiania.

Anna Borgersdatter ble jo besvangret i tjeneste hos en annen kjøpmann i Kristiania, Frantz Bruun.

Det er jo mulig at disse to kjøpmenn var omgangsvenner og at  Friderich Sigismund Heiss traff Anna Borgersdatter når han var på besøk hos tanten i Kristiania. 

 

Ellers litt oppsummering på DNA: Jeg og min mor har begge høye DNA-matcher på etterkommere etter Anna Borgersdatter i Lier på Mehren gård, samt litt lavere mengde DNA-matcher på et par direkte etterkommere fra Heiss-familien. Det er dermed plausibelt at min familie kan være etterkommere etter Heiss-familien.  Jeg har sett at man kan skrive at saken er løst i overskriften på tråden på forumet. Hvis det er i orden så lar jeg likevel posten stå som den er nå fordi jeg gjerne skulle ha hatt flere og sterkere DNA-treff med flere Heiss etterkommere for å være helt sikker.

 

Hilsen Kari

 

 

  

Endret av Kari Dakota Aasheim
Redigert utydelig setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes jeg hadde sett navnet Frantz Bruun tidligere. Og det stemte. Han var en av fadderne til Ernst Georg Wulf ved dåp i 1799 🙂 Se min tråd vedr Ernst Georg Wulf.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristin S. Aasen skrev:

Syntes jeg hadde sett navnet Frantz Bruun tidligere. Og det stemte. Han var en av fadderne til Ernst Georg Wulf ved dåp i 1799 🙂 Se min tråd vedr Ernst Georg Wulf.

 

 

Dette er veldig interessant informasjon Kristin!! Nå kan vi knytte Anna Borgersdatter som jobbet hos denne Frantz Bruun i 1812 til Heiss-Familien. Bra detektivarbeid 🙂 

 

Det er enda en ting som muligens knytter Fredrik til Heiss-familien. Når Fredrik flytter til Kristiansand i 1844 foreviser han en attest utstedt av en mann ved navn Moss. Anne Lise Hansen som tyder passet for meg sier at hun har sett en Kapellan Ole Beck Moss ved andre anledninger og foreslår at det er han som kan ha utstedt passet.

Attesten Fredrik fremviser i Kristiansand er utstedt i 1939. I dette året så jobber Kapellan Ole Beck Moss som sogneprest i Skedsmo, han er i tillegg svigerfar til datteren til Karen D. Heiss og Kjøpmann Mathiesen (Mathea Mathiesen  gift med Just Moss).

 

Det er ingen logisk grunn til at Fredrik Fredrisken som er bosatt sammen med sin mor Anna Borgersdatter i Lier skal få utstedt attest fra en sogneprest i Skedsmo. Dette får meg til å lure på om foreldrene til Frederich Otto Sigusmund Heiss visste om den utenom-ekteskapelige sønnesønn Fredrik, og at de kanskje også  hadde  kontakt med han.

 

Jeg tror jeg skal undersøke litt nærmere om en Fredrik Fredriksen kan ha oppholdt seg i Skedsmo, siden Grethe Flood heller ikke finner han på folketelling i Lier som man skulle forventet. 

 

Magefølelsen sier at tampen brenner 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.