Gå til innhold
Arkivverket

Nummerering av innlegg.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver meg her igjen.

Først nå oppdaget jeg at nummereringen av innlegg i debattene er borte, og istedenfor står det det  "Rapporter innlegg".

Det var veldig greit med # nummer for å henvise til et svar. Uten nummeret blir det veldig vanskelig.

Håper det bare er en feil som kan rettes opp?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit. Når du leser dette, kan du også ta en titt oppe i adresselinjen for nettsiden, der vil du finne;

https://forum.arkivverket.no/topic/252769-nummerering-av-innlegg/

Det er nummeret og tittelen på innlegget ditt. Og hvis du holder musepekeren over 'Skrevet X timer siden' eller over 'Rapporter innlegg', klikker med høyre musknapp og velger 'Kopier adressen for lenken', eller lignende valg, (jeg har en engelskspråklig nettleser og der står det 'Copy link location')  så får du også nummeret til den aktuelle posten på kjøpet. 🙂

Endret av Olaf Larsen
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet er også diskutert her, men åpenbart fremdeles uten svar:

(Vi får regne med at IT-support heller er veldig opptatt med å bygge filter som kan motstå kinesisk forum-spamming?)

 

 

 

 

Endret av Jan-Thore Solem
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at nummeret det vises til er nummeret på innlegget innad i en forumtråd, hvor første innlegg var #1, første svar var #2, og altå dette innlegget ville være #4.

 

 

Så vidt jeg husker er saken slik: I en tidligere versjon av forum-programmet var det en del av funksjonaliteten, men ved en stor fornyelse for noen år tilbake ble det borte. Vi fant da en plugin (programtillegg) som fikk dette på plass. Vet ikke hva som er skjedd med denne plugin'en, men de rette personene er tilbake fra ferie til uka. Det blir skikkelig trøkk umiddelbart, så vi kan ikke love at det kommer til å skje noe  med dette umiddelbart, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel Olaf.

Takk for forklaringen din, men jeg tror du må ha misforstått meg.

 

Espen, ja det er hva jeg spør om.

Skjønner at dette ikke står på toppen av lista, men den bør komme ganske høyt opp.

Jeg har en liten fornemmelsa av at når dere foretar oppdateringer, så starter dere en dominoeffekt, og taper noe av oversikten over hva som skjer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan direktelenke til kommentarer ved å kopiere lenken på tidspunkt for innlegget. Der det står skrevet (øverst) "Skrevet 1 time siden" for eksempel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjem det an på om dei lenkene er permanente. Eg la for tre-fire år ut ein del slike lenker på Geni, og dei gamle lenkene dirrigerer ikkje lenger til rett innlegg. Rett nok stemmer nummeret i dei gamle lenkene med dei nye, slik at det er mogeleg å redigere lenkene og komme til rett innlegg, men ein har ingen garanti for at dette framleis vil vere slik etter neste oppdatering.

 

Dersom innlegga i kvar enkelt tråd er nummererte vil ein for all framtid kunne finne att rett innlegg.

 

Eg meiner ar dette bør prioriterast slik at det er noko av det fyrste som ein ser på når folk kjem att etter ferien. Det er nok ganske mange brukarar som ser nytten i dette, og det er også ein tråd om same emne i forumet for Andre spørsmål til Digitalarkivet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karianne.

Takk for oppfriskningen din av Olaf sitt innlegg.

Du kunne f.eks. bare ha skrevet "Se #2" og din bemerkning.

Det er det jeg etterlyser.

 

Det eneste "antall" jeg finner i debatten nå er antall "Liker ".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

No er vi komne langt ut i oktober, og den manglande nummereringa av innlegg fører stadig til frustrasjon hos mange brukarar.

 

Er det mange timar arbeid som skal til for å få installert det tillegget som skal til for å få dette i orden att?

 

Eg håpar at dette no snart kan ordnast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

No er vi komne langt ut i oktober, og den manglande nummereringa av innlegg fører stadig til frustrasjon hos mange brukarar.

 

Er det mange timar arbeid som skal til for å få installert det tillegget som skal til for å få dette i orden att?

 

Eg håpar at dette no snart kan ordnast.

 

Hei

 

Vi har nå besluttet å ikke legge inn nummerering av innlegg. Som tidligere diskutert, så er det også svakheter ved innleggsnummereringa, som i enkelte tilfeller gir huller i serien. f.eks hvis et innlegge blir slettet. For å referere til et innlegg vil det alltid være bedre for leseren om man siterer det innlegget man ønsker å vise til, enn å henvise til et nummer. Ved sitering får leseren umiddelbart med seg sammenhengen. Ved å henvise til et nummer vil leseren alltid måtte klikke ser rundt, og mister dermed lett sammenhengens, spesielt hvis debatten går over flere sider. 

Det er mulig å sitere både ett innlegg og flere, ved å bruke pluss-knappen til venstre for siter-lenka under hvert innlegg. 

 

Dersom man skal vise til et innlegg går det fint an å lenke til innlegget, eller man kan vise til innlegg skrevet av "brukerens navn" og klokkeslettet. Det får man fram ved å holde musepekeren over f.eks "Skrevet 1 time siden", om det i det hele tatt er nødvendig.
image.png.8812e4af9d178b35f418c5b746a663d2.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er skuffa over svaret, men du har eit godt poeng når det gjeld evt. sletting av innlegg.

 

Takk for avklaringa.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Innlegg #13:

 

Eg vil slutta meg til Torbjørn i å uttrykka usemje i saki om nummerering av innleggi.  Problemet med eventuell sletting eller endring av innlegg er vel helst ganske so minimalt om ein samanliknar med nummereringi og dei forenklingane som det fører med seg.  Det skal so lite til å rekna feil når ein skal telja innlegg...

 

Kan eg få gjera framlegg om at denne saki i det minste kunne avgjerast på eit demokratisk vis med teljing av absolutt alle stemmer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.