Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker etter 1930....


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Vet ikke om dette er rette forumet å spørre i ,men lurer på følgende:

Det er 80 år på kirkebøker bl a dødsfall etc (ca 1939) ,og dødsfallsprotokoller er også "stengt" av klausuler (ca etter 1930) og for døpte etter 1929....

Det er vel dødsårsak som setter en stopper dødsfall og dødsfallsprotokoller ikke er åpne og adopterte som stopper for åpning av døpte ,så derfor lurer jeg på følgende to ting:

1 Er det mulig å få til en ordning så det er mulig å åpne dødsfall/dødsfallsprotokoller på en slik måte at en bare ser navn ,fødsels og døds/begravelsesdato/år/sted ,men IKKE dødsårsak???

2 Er det mulig å få til en ordning så det er mulig å se fødsler etter 1930 ved å evt hvertfall kunne se hvor og når personen var født og døpt selv om foreldrenes navn kanskje ikke kan sees fordi barnet ble adoptert???

Eller kan det gis tilgang til dette ved evt taushetserklæring??

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallprotokollar etter 1935 er stengt på grunn av mogelegheit for opplysningar om adopsjonar.

 

Uansett, så er det mogeleg å be om oppslag her: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

 

(Dette gjeld sjølvsagt ikkje for opplysningar om adopsjonar eller som er omfatta av teieplikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begir oss ikke ut på sladding av bilder. Det er av ulike årsaker altfor ressurskrevende. Dessuten er det flere typer opplysninger som kan være sensitive, f.eks. kan adopsjonsopplysninger også forekomme i dødsfallsprotokollene. Og ikke minst er det ikke alltid åpenbart at noe er sensitivt, f.eks. dersom et barn er oppført med det som viser seg å være biologiske foreldre, uten at det er gjort anmerkning om adopsjon.

 

Du kan be om Arkivverket om oppslag, slik det er nevnt i forrige innlegg.

 

Du kan for så vidt også søke om innsyn, slik at du eventuelt kan bla selv, men slektsgransking vil normalt ikke være grunnlag for å få innvilget innsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne det forsåvidt. Skulle gjerne hatt innsyn i bøkene jeg og skulle gjerne skrevet under taushetserklæring etc også om jeg hadde fått innsyn....men dette er vel strenge greier...men hva ligger i "innsyn"? er det innsyn generellt eller er det innsyn i bøker bare for et bestemt område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Erik Hov skrev:

Kan skjønne det forsåvidt. Skulle gjerne hatt innsyn i bøkene jeg og skulle gjerne skrevet under taushetserklæring etc også om jeg hadde fått innsyn....men dette er vel strenge greier...men hva ligger i "innsyn"? er det innsyn generellt eller er det innsyn i bøker bare for et bestemt område?

 

Det er for så vidt du selv om definerer hva du søker innsyn i; en enkelt opplysning, ei hel kirkebok eller alle kirkebøker.

 

Enkeltopplysninger som gjelder deg selv, har du i utgangspunktet rett til å få innsyn i, såkalt partsinnsyn, men det kan være komplisert dersom enkeltopplysningen også berører andre personer.

 

Forskere kan søke innsyn til forskningsformål, men dersom innsyn innvilges, vil det kunne være restriksjoner på hvordan opplysninger kan brukes. For ordens skyld: Slektsforskning vil normalt ikke være forskning i denne sammenhengen.

 

Les mer om taushetsbelagte opplysninger og innsyn på Arkivverkets nettsider: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.