Gå til innhold
Arkivverket

Søk i kirkebøker vs skannede kirkebøker?...


Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har merket meg at det i kirkebøker som er "søkbare" blir oppgitt datoer. Jeg tenker da på de som er stortsett fra etter 1814 der også fødselsdato blir oppgitt. 

Jeg driver litt med Tingvoll slektninger akkurat nå ,og noterer meg at i de "søkbare" kirkebøkene på fødte/døpte er BARE dåpsdato oppgitt selv om fødselsdato også står dersom man er i de skannede kirkebøkene......hvorfor?. Ville jo vært mye lettere å lete blant de søkbare kirkebøkene å faktisk finne begge datoer (mulig dette også gjelder døde/begravede).???!

Eller er de søkbare kirkebøkene/klokkerbøkene bare ment som oppslagsverk for å finne dåpen i de skannede kirkebøkene ,for DERETTER å finne evt fødselsdato i skannede kirkebøkene??.

Synes bare det er litt rart at ikke begge datoer står i de søkbare når de står i de skannede kirkebøkene....

Noen som har svaret på hvorfor det er laget sånn?

mvh Erik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem vel litt an på kor stor innsats dei som har registrert har lagt i arbeidet. Dersom ein registrerer berre nokre opplysningar vil det ta kortare tid å komme gjennom enn dersom alle opplysningar (namn på fadrar osv.) skulle takast med.

 

Elles meiner eg at det uansett er lurt å sjekke originalen, då vil ein også med jamne mellomrom finne feil gjort ved registreringa. Dermed kan ein også leggje inn korrektur, slik at ein kan gjere databasane enno betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein annan ting er at databasane i "nye" Digitalarkivet er bygd opp med eit handlingsnivå (i dette tilfellet dåpen), som står over eit personnivå.

 

Står ein i handlingsnivået ser ein opplysningane knytt til sjølve handlinga, deriblant dåpsdato.

https://www.digitalarkivet.no/view/261/hd00000002825769

 

Dersom ein klikkar på 1-talet får ein fram opplysningane om barnet, deriblant fødselsdatoen.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014755144

 

("Gamle" Digitalarkivet var på mange måtar meir oversiktleg og intuitivt, sidan ein der hadde all informasjon i eitt skjermbilete).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg noe nytt også. Visste ikke det om 1-tallet!.....skal huske på det heretter. 

Er enig i at det gamle digitalarkivet var mer oversiktlig og lett å finne fram i ,men man blir vant til det nye også.....men det var jo ganske forskjellig fra det gamle!.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.