Jump to content
Arkivverket

Grunnbok og manuel saksbehandling

Trond Olav Solberg

Recommended Posts

Trond Olav Solberg

Jeg vet vi har diskutert dette temaet med sladding av grunnbøkene tidligere. Saken er bare at det bør jo finnes datasystem som kan gjøre denne jobben med sladding automatisk, slik at arkivverkets saksbehandlere hadde sluppet å bruke tid på dette. Slik dette fungerer nå, er jo dette ikke en selvbetjent døgntjeneste lenger slik det var før.  Jeg håper virkelig som sagt at dette er noe man i framtiden ønsker å få til. 

Edited by Trond Olav Solberg
  • Like 1
Anita Riise - Arkivverket

Man har jobba med saken, men har så langt ikke funnet en måte som fungerer (materialet er ganske variert med en god del håndskrift). Så enn så lenge blir de sladda etterhvert, men for hver sladd som blir gjort så blir et nytt grunnboksblad fritt tilgjengelig for publikum.

• Thanks 1
Trond Olav Solberg

Å så flott da at dere har jobbet med dette da. Jeg visste heller ikke at det som allerede er sladdet, blir kontinuerlig frigitt. Det er jo flott da. 

Trond 

• 3 months later...
Trond Olav Solberg

Jeg må si at jeg håper man innen rimelig tid finner en automatisk løsning på dette med personnummerene i grunnboksbladene. Det er nemlig fryktelig frustrerende i noen tilfeller å måtte vente flere dager på et grunnboksblad når man jobber med noe. 

Terje Nomeland - Arkivverket
22 timer siden, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg må si at jeg håper man innen rimelig tid finner en automatisk løsning på dette med personnummerene i grunnboksbladene. Det er nemlig fryktelig frustrerende i noen tilfeller å måtte vente flere dager på et grunnboksblad når man jobber med noe. 

Jeg forstår at det kan skape frustrasjon, og situasjonen er langt fra optimal, det er jeg helt enig med deg i. Arbeidet med å finne en automatisert løsning via maskinlæring pågår for fullt, men foreløpig har det ikke gitt tilfredsstillende resultater. Personnumrene er skrevet på mange forskjellige måter (maskinskrevet, manuelt, av og til sammen med fødselsnummer, andre ganger ikke osv.); dette gjør det komplisert. For at vi skal kunne ha en automatisk løsning på denne tjenesten, må den føre til mindre feil enn den manuelle. Datatilsynet har klare krav til at slike opplysninger ikke kan ligge fritt på internett, og videre at en automatisk løsning må være svært treffsikker. Enn så lenge, er vi ikke der at vi kan gjøre noe annet enn å sladde grunnboksbladene manuelt.

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

• Like 1
Trond Olav Solberg

Ja jeg håper man får til noe her på sikt.

En annen ting jeg håper man kan få lagt ut, er disse flyttekortene man tidligere førte ihvertfall her i Bergen kommune. Hver gang man flyttet, ble nytt sted ført opp i dette kortet.