Jump to content
Arkivverket
Kari Dakota  Aasheim

Tydehjelp Møstingsruller på Tysk

Recommended Posts

Kari Dakota  Aasheim
Hei

Jeg kunne trenger litt tydehjelp på en person som er oppført i Mønstringsrullene til Den kongelige livgarde til hest. 
Dokumentet er på tysk. 

Klare noen å tyde/oversette hva som står som overskrift i kolonne 2 på toppen første side, samt det som står oppført rett under denne overskriften som omhandler Wachtmeister Friderich Sigismund Heiss.

Lenke til militærrull i daske Arkivarier online: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20281851#307674,63099841

På forhånd takk 🙂
Hilsen Kari

Gunnar Sigdestad

Overskrifta:

Was seid
der letzten
Musterung
den 26 April
1748 abgegangen
und wieder
ersetzt worden

Wachtmeister
Friderich Sigismund
Heiss,
abgegangen in
dessen Stelle.

Kari Dakota  Aasheim

Tusen takk for hjelpen ❤️

Jeg kan ikke tysk men tok en oversettelse på Google.

Det ble:     

"Hva er av siste Mønster de 26 april 1748 reiste og en gang til erstattet vært"           

"Wachtmester Friderich Sigismund Heiss Reiste i dette stedet"

Tror du det kan bety at Fridrich Sigismund Heiss har sluttet og blitt erstattet av nestemann som står oppført som wachtmeister?

Hilsen Kari

Richard Johan Natvig

Eg forstår dette slik som du.

Første kolonne har stilling og namn på noverande mannskapar, neste kolonne stilling og namn på dei som har gått av og blitt erstatta etter siste mønstring (sesjon). 

Overskrifta kolonne 2:

"Vilke (mannskapar) som etter siste mønstring 26. april 1748 har gått av og blitt erstatta"

Første innføring i same kolonne: "Wachtmeister Friderich Sigismund Heiss er gått av (og) i hans stad"

så kjem stilling og namn på erstattaren i første kolonnen: Wachtmeister Lÿder Borchorst (frå Jylland, 36 år gamal, tent i 18 år)

og så vidare nedetter.

Kari Dakota  Aasheim

Mange takk for hjelpen ❤️

Det er så mye uvurderlig kunnskap i dette forumet. Jeg kan ikke annet enn å bli mektig imponert.

Når jeg etterhvert får tatt meg kurs i gammel skrift så håper jeg at jeg kan få bidratt litt her jeg også for nå har jeg fått svært mye hjelp her inne 🙂 Jeg er veldig takknemlig