Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av dåpsdato 1808

Recommended Posts

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

Enig med deg:

Feria Secunda (mandag) Nativitas Christi (Kristi fødsel)  = 25. desember)

Oisann. Samtidighet!. Du kan ha rett Richard, jeg må søke litt mer.

Mvh

• Liker 1

Jeg brukte siste, men ser jo at jeg har bommet. Året var 1808. Ikke -09. Uten at dét skulle ha innvirkning på de ‹faste› helligdagene. 

Men «Feria» er jo «ukedag». Og i 1808 var Julaften på Lørdag, 1ste på søndag og 2den på Mandag – ‹ukedag›?

Så kanskje jeg går av med seieren? 😉 . Håper det er klart at det siste er flåseri 🙂

Mvh

EDIT: Hvis det er snakk om ‹ukedag nr.2›, kan det da til og med være 3de dag? Tirsdagen? Som vitterlig var andre hverdag i den uken?

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1

Ja, ikke vet jeg. Men kan vel være at Even har rett. Jeg brukte denne, men den er svensk. Uten at det skal gjøre noen forskjell:

https://www.slaktingar.se/historisk-kalender/1808

Her er Nativitas på latin Juledagen.

Feria kan kanskje bety "uten festligheter". Juledagen var vel kjent for å være en rolig dag.

• Liker 1

Det er heilt sikkert snakk om 2. juledag.

Bruken av "feria" er nokså innfløkt, og enkle ordlister kan fort verte misvisande.

I opphavet  skal tydinga ha vore "festdag", men vart med tida - i somme samanhengar - brukt om dagar som ikkje hadde noko spesiell feiring, altså ein kvardag.

• Liker 2
4 minutter siden, Reidar Strømsøe skrev:

‹snip>

Feria kan kanskje bety "uten festligheter". Juledagen var vel kjent for å være en rolig dag.

Her er «Feria» ‹oversatt› til «ukedag». (Søk i teksten på Feria). Men jeg vet sannelig ikke jeg heller.

Mvh

1 minutt siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Bruken av "feria" er nokså innfløkt, og enkle ordlister kan fort verte misvisande.

I opphavet  skal tydinga ha vore "festdag", men vart med tida - i somme samanhengar - brukt om dagar som ikkje hadde noko spesiell feiring, altså ein kvardag.

Så innlegget ditt for sent Ivar, takk for oppklaring.

Mvh

15 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Hei Ivar,

Er det betegnelsen 2da som får deg til å mene at det er 2. juledag? I så fall forståelig.

Takk for alle innspill.

• Liker 1
8 timer siden, Reidar Strømsøe skrev:

Hei Ivar,

Er det betegnelsen 2da som får deg til å mene at det er 2. juledag? I så fall forståelig.

Takk for alle innspill.

2da = "secunda" = andre; ja.

"feria secunda Nativitas Christi" (= 2. dag for (feiringa av) Kristi fødsel) var eit vanleg uttrykk for 2. juledag.

I denne samanhengen har det ikkje noko med måndag å gjere. (men om lag kvart 5. eller 6. år fell dagen naturlegvis på ein måndag)

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.