Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåpsdato 1808


Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

«Feria 2da Nativ: Xti.»

 

Ville tro, uten å vite, at det må være 2. Juledag (26/12). I og med at «Festum Nativitatis Domini» er 25de.

 

Selve Julaften var 4de søndag i advent i 1809.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Richard Johan Natvig skrev:

Enig med deg:

 

Feria Secunda (mandag) Nativitas Christi (Kristi fødsel)  = 25. desember)

 

Oisann. Samtidighet!. Du kan ha rett Richard, jeg må søke litt mer.

 

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte siste, men ser jo at jeg har bommet. Året var 1808. Ikke -09. Uten at dét skulle ha innvirkning på de ‹faste› helligdagene. 

Men «Feria» er jo «ukedag». Og i 1808 var Julaften på Lørdag, 1ste på søndag og 2den på Mandag – ‹ukedag›?

Så kanskje jeg går av med seieren? 😉 . Håper det er klart at det siste er flåseri 🙂

 

Mvh

 

EDIT: Hvis det er snakk om ‹ukedag nr.2›, kan det da til og med være 3de dag? Tirsdagen? Som vitterlig var andre hverdag i den uken?

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke vet jeg. Men kan vel være at Even har rett. Jeg brukte denne, men den er svensk. Uten at det skal gjøre noen forskjell:

https://www.slaktingar.se/historisk-kalender/1808

Her er Nativitas på latin Juledagen.

Feria kan kanskje bety "uten festligheter". Juledagen var vel kjent for å være en rolig dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt sikkert snakk om 2. juledag.

 

Bruken av "feria" er nokså innfløkt, og enkle ordlister kan fort verte misvisande.

I opphavet  skal tydinga ha vore "festdag", men vart med tida - i somme samanhengar - brukt om dagar som ikkje hadde noko spesiell feiring, altså ein kvardag.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Reidar Strømsøe skrev:

‹snip>

Feria kan kanskje bety "uten festligheter". Juledagen var vel kjent for å være en rolig dag.

 

 

Her er «Feria» ‹oversatt› til «ukedag». (Søk i teksten på Feria). Men jeg vet sannelig ikke jeg heller.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er heilt sikkert snakk om 2. juledag.

 

Bruken av "feria" er nokså innfløkt, og enkle ordlister kan fort verte misvisande.

I opphavet  skal tydinga ha vore "festdag", men vart med tida - i somme samanhengar - brukt om dagar som ikkje hadde noko spesiell feiring, altså ein kvardag.

 

 

Så innlegget ditt for sent Ivar, takk for oppklaring.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er heilt sikkert snakk om 2. juledag.

 

Bruken av "feria" er nokså innfløkt, og enkle ordlister kan fort verte misvisande.

I opphavet  skal tydinga ha vore "festdag", men vart med tida - i somme samanhengar - brukt om dagar som ikkje hadde noko spesiell feiring, altså ein kvardag.

 

Hei Ivar,

Er det betegnelsen 2da som får deg til å mene at det er 2. juledag? I så fall forståelig.

Takk for alle innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Reidar Strømsøe skrev:

Hei Ivar,

Er det betegnelsen 2da som får deg til å mene at det er 2. juledag? I så fall forståelig.

Takk for alle innspill.

2da = "secunda" = andre; ja.

"feria secunda Nativitas Christi" (= 2. dag for (feiringa av) Kristi fødsel) var eit vanleg uttrykk for 2. juledag.

I denne samanhengen har det ikkje noko med måndag å gjere. (men om lag kvart 5. eller 6. år fell dagen naturlegvis på ein måndag)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.