Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Ministerialbok nr. 1 (1756-1785), Kronologisk liste 1766

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på denne damen. Men jeg trenger hjelp.

Øverst i høyre kol. på høyre side

Trolovet Enkemand Lars Larsen
fra Schervö-Sogn med ?????????
Anne Bendicta Johansd: ??????
for Sr. Johan Hysing(?)
Sponsor: Michael Blix G??????
Jens Olsen ????????

Troms fylke, Lyngen i Lyngen, Ministerialbok nr. 1 (1756-1785), Kronologisk liste 1766
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070606680603 

Endret av Leif B. Mathiesen

Jeg tror det står Anne Bendicta Johansd: tien: 

Altså at hun tjener for (hos) Johan Hysing. Men vi får vente på ekspertenes dom.

Endret av Ivar Kristensen

Et forsøk fra en desidért ikke-ekspert:

«Troelovet Enkemand Lars Larsen fra Schervøe-Sogn med pigen Anne Bendicta Johansd: tien:[tjenende] hos Sr: Johan Hysing – Sponsor: Michael Blix Havnæs Jens Olsen ??holm»

Klarer ikke å ‹få hull på› etternavnet til siste forlover. Har sett på kart over Lyngen og forsøksvis merket meg alle -holmer. Men finner ingen passende. Dessverre.

Mvh

Endret av Even Stormoen
12 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Aareholm"  (Aarøen i matrikkelen)

Hjertelig takk Ivar! Jeg har revet meg i det håret jeg ikke har, og prøvd å sammenligne bokstaver ellers i boken, men at første bokstav (det virkelige ‹mysteriet› for meg) faktisk var en «A» –hadde jeg aldri trodd. Nattesøvnen er sikret!

Nok en gang: Takk.

Mvh

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.