Jump to content
Arkivverket

Private notater i kirkebok?


Hallvard Bragstad

Recommended Posts

Hallvard Bragstad

Jeg vet ikke helt om min antagelse stemmer - men er det ført "nyere" og "private" notater i denne kirkeboka for Hammerfest?

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8587/106

 

Her ser jeg at det er gjennomgående nye innføringer (tydeligvis med en moderne kulepenn) - hvor prestens originale notater er endret - og når jeg sammenligner med andre kirkebøker - er det tydelig at personen i mange tilfeller har tilføyd rettelser som er direkte feil.

 

Hvordan skal man egentlig bruke slike opplysninger fra en original kirkebok, når det er så mange rettelser som er gjort?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Else B. Rustad

Det er sikkert en eller annen "overivrig" slektsforsker som har skrevet inn "rettelsene"

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg
19 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Det er sikkert en eller annen "overivrig" slektsforsker som har skrevet inn "rettelsene"

eller ein sokneprest med god tid?

Link to post
Share on other sites
Aud Johanne Wasbak Skau
39 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

eller ein sokneprest med god tid

 

Edited by Aud Johanne Wasbak Skau
Ikke aktuelt
Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg

det var dette med omtale av (sannsynlegvis) nolevande (kanskje du vil redigere...?)

- men det er ikkje akkurat eit brotsverk om ein sokneprest gjer innførsler i kyrkjeboka...

 

Det skulle ikkje vere så vanskeleg å finne handskriftprøver frå seinare prestar i Hammerfest/Kvalsund.

Link to post
Share on other sites
Aud Johanne Wasbak Skau
7 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

det var dette med omtale av (sannsynlegvis) nolevande (kanskje du vil redigere...?)

- men det er ikkje akkurat eit brotsverk om ein sokneprest gjer innførsler i kyrkjeboka...

 

Det skulle ikkje vere så vanskeleg å finne handskriftprøver frå seinare prestar i Hammerfest/Kvalsund.

Ja, vil ikke nevne navn. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg

Det er framleis relevant at nokre rettingar/innførsler er signerte og daterte,

til dømes  s.1 og s.4 ("HB" 1973), s.6 ("H.B.F.A" 1959), s.13 ("K.B-H", 1951).

 

Det kan vere verd å hugse på at t.d. på 1970-talet levde dei fleste av dei som er innførte som fødde 1908-23, og

kyrkjeboka var ein arbeidsreidskap for soknepresten. Dei fleste prestar gjorde tilleggsnotat i tidlegare innførsler.

Somme meir enn andre.

 

for ordens skuld: eg er (heller) ikkje Arkivverket...

Edited by Ivar S. Ertesvåg
  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Terje Nomeland

Det er helt klart at innførslene er påført lenge etter at kirkeboka er skrevet ut (1923). Når det er sagt, så er det ikke uvanlig at prester har endret eller innført ekstra informasjon lenge etter den originale innførselen. Hvorvidt disse innførslene er utført av en prest (før avlevering til Statsarkivet i Tromsø) eller for eksempel av en lesesalsgjest (før kirkebøkene ble digitalisert og tilgjengelig på Digitalarkivet), er uvisst. Selv om lesesalsgjester er under tilsyn, vil man aldri helt kunne gardere seg mot slike ulovligheter. Noe helt sikkert svar på dette vil man dessverre trolig aldri få.

Disse notatene er nå en del av kirkeboka, på lik linje med de innførslene som er samtidige med hendelsene. De kan brukes som beretninger og/eller levninger, og som alltid må arkivmateriale leses med et kildekritisk blikk.

 

I et slikt tilfelle ser man jo også fordelen med at arkivmaterialet er skannet, og at man slipper å låne ut den fysiske originalen.

 

Etter min mening er det ikke noen grunn til å bemerke dette i kildeinformasjonen ettersom det i prinsippet ikke er noen forskjell på en korrigering presten har gjort f. eks. ett år etter handlingen, og en korrigering presten for eksempel har gjort åtti år etter handlingen.

 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg
18 minutter siden, Terje Nomeland skrev:

 Hvorvidt disse innførslene er utført av en prest (før avlevering til Statsarkivet i Tromsø) eller for eksempel av en lesesalsgjest (før kirkebøkene ble digitalisert og tilgjengelig på Digitalarkivet), er uvisst.

tja.... er no det så uvisst?  

Protokollen vart send til statsarkivet tidlegast i 2003 (1923 + 80 år); truleg seinare - og de har sikkert det nøyaktige tidspunktet.

Og så veit de sikkert også når protokollen vart digitalisert.  Sannsynlegvis er det ikkje så lenge mellom desse tidspunkta.

Denne personen har notert svært mykje. Det har anten vore gjort over ei lang peride, eller så må han/ho pal i vekesvis

i den tida protokollen (eventuelt) var tilgjengeleg på lesesalen.

Det er vel nokså visst at det har skjedd på prestekontoret.  Det kan framleis vere ein "ivrig slektsgranskar" som har fått tilgang

til protokollen på prestekontoret - men det heller er vel ikkje så truleg.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Terje Nomeland
38 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

tja.... er no det så uvisst?  

Protokollen vart send til statsarkivet tidlegast i 2003 (1923 + 80 år); truleg seinare - og de har sikkert det nøyaktige tidspunktet.

Og så veit de sikkert også når protokollen vart digitalisert.  Sannsynlegvis er det ikkje så lenge mellom desse tidspunkta.

Denne personen har notert svært mykje. Det har anten vore gjort over ei lang peride, eller så må han/ho pal i vekesvis

i den tida protokollen (eventuelt) var tilgjengeleg på lesesalen.

Det er vel nokså visst at det har skjedd på prestekontoret.  Det kan framleis vere ein "ivrig slektsgranskar" som har fått tilgang

til protokollen på prestekontoret - men det heller er vel ikkje så truleg.

 

Her var jeg litt upresis. poenget er at det enten er presten selv (eller annen ansatt på prestekontoret) som har gjort rettelsene eller så har en ekstern fått tilgang (og foretatt rettelser), enten på prestekontoret før avlevering til Statsarkivet i Tromsø, eller på lesesalen etter avlevering.

 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Ivar S. Ertesvåg
21 minutter siden, Terje Nomeland skrev:

 

Her var jeg litt upresis. poenget er at det enten er presten selv (eller annen ansatt på prestekontoret) som har gjort rettelsene eller så har en ekstern fått tilgang (og foretatt rettelser), enten på prestekontoret før avlevering til Statsarkivet i Tromsø, eller på lesesalen etter avlevering.

Neidå - du var ikkje upresis på denne måten. Det var det du skreiv.

Poenget mitt var at de (truleg) kan utelukke at det har skjedd på lesesalen etter avlevering.

- og sannsynlegvis også at det har vore ein ekstern på prestekontoret.

Då står vi att med dei som har hatt som jobb å notere ting i kyrkjeboka.

Edited by Ivar S. Ertesvåg
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.