Gå til innhold
Arkivverket

Slekt funnet.


Heidi Larsen-2
 Del

Recommended Posts

hei, ved tilfeldigheter fant jeg slekt her. Jeg lurer på hvordan jeg kan se dødsannonser. Jeg har Abb på BT, men siden bare bufrer når jeg søker. Søker dødsannonser i mars 1975. Hvordan søkere jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke i Arkivverket, men dødsannonser kan man søke opp på Nasjonalbibliotekets nettside www.nb.no (velg kategorien aviser). Om avisen er tilgjengelig eller ikke (slik at man kan få lest i den aktuelle årgangen) avhenger i at årgangen faktisk er scannet (digitalisert) eller at Nasjonalbiblioteket har rettigheterne til å vise de aktuelle avisene du er ute efter. Bergens Tidende for 1975 er ikke tilgjengelig via nettet, men man kan lese den ved å oppsøke et biliotek.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Bergens Tidende for 1975 er ikke tilgjengelig via nettet

 

Dette er feil. Søk i Bergens Tidende er tilgjengeleg via http://arkiv.bt.no. Om ein abonnerer skal ein også kunne få fram dei skanna sidene.

 

Det er vanskeleg å seie kva som kan vere feil. Kva for nettlesar brukar du? Har du prøvd å slette mellomlager/cache i nettlesaren. Fungerer sida i ein annan nettlesar? Evt. frå ein annan PC?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Screenshot_2020-11-01-01-53-51.thumb.png.279b47c76011e94f54903cb053c88c97.png

 

Dersom ein søkjer ein eksakt frase (f.eks. Ole Olsen) kan ein bruke hermeteikn rundt, om ein ikkje gjer dette ville ein få treff på alt som inneheld Ole ELLER Olsen.

 

I nb.no kan ein dessutan bruke såkalla nærheitssøk. F.eks. vil "Ole Olsen"~1 også fange opp f.eks. Ole Johan Olsen. Talet etter ~ fortel kor mange ord/teikn som maksimalt kan vere mellom søkjeorda for å få treff. Denne måten å søkje på fungerer ikkje i arkiv.bt.no, og eg pleier difor ofte fyrst å søkje i nb.no, og når eg får treff og veit nøyaktig kva som står der kan eg søkje på nytt i arkiv.bt.no for å få fram den skanna sida.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lise, hva mener du at den andre brukeren er min? Jeg har endret mitt etternavn og har ikke hatt brukerkonto her med dette navnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.