Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av bopel og anmerkninger i kirkebok for Gamlebyen (Oslo), dåp for James Harry Andersen 1895.

Frank Magnussen
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget nettopp en ny emigrant i familien, min tippoldemors søster Anne Kristine Andersen, f. Olsen i Kristiania i 1865. Hun gifter seg med Kristian Andersen i Brooklyn i 1894 (kan det se ut som), og de får en sønn, James Harry, i 1895, som døpes hjemme i Norge i mai 1895.

Jeg klarer å tyde det meste som står det, men skulle gjerne hatt litt hjelp til tyding av kolonne for bopel og anmerkninger, så takknemlig for hjelp her.

Se øverste rad 89 i lenken under.

Kolonne 7, Foreldrenes bopel: "Amerika (...) i Ribbunggata 17".

Kolonne 11 Anmerkninger: "(...) Vidner: moderen og kone Marie Hansen. (...) Viet i Brooklyn 7/5-94. C.V.Everson".

Ikke mange ordene som mangler og kanskje ikke så viktige, men mulig de forteller noe mere som kunne vært interessant.

SAO, Gamlebyen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. 7, 1889-1899, s. 168
https://media.digitalarkivet.no/view/5809/29638/171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolonne 7: ... Kom i besøg i ...

Kolonne 11 "Hjedøbt af mad. Veflen." ".........(C. S. Everson)"

Forkortinga framfor "Viet" forstår eg ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  tror det betyr at det er parets 1. barn

(Se nedover i kolonnen: 4 b, 8 b osv)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal være Hun i besøg . . . jfr. andre innførsler nedover med Hun og Han. Før Viet tror jeg det står «1: b.» – ‹første barn›. Også basert på andre innførsler. 3: b. 4: b, osv

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjell Lauritzen skrev:

Jeg  tror det betyr at det er parets 1. barn

(Se nedover i kolonnen: 4 b, 8 b osv)

Og der var vi ‹simultane› 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.