Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter skipper John Johnsen, Christiansand 1816


Jorunn Stenberg
 Del

Recommended Posts

Skiftet etter skipper John Johnsen er avholdt i Kristiansand mellom mars 1816 og februar 1817.

 

SAK, Kristiansand byrett, H/Hc/L0017: Skifteprotokoll nr. 13, med register, 1805-1817, s. 632b-633a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081118351115

 

Skiftet går over flere sider. Som bakgrunn for noe av «persongalleriet» i skiftet, kan jeg opplyse om at John Johnsen ble viet til enken Edel Tobine Berentsen i Kristiansand i mars 1812. Deres datter Johanne Christine Bergitte ble født i mai samme år, døpt januar 1813. Edel Tobine Berentsen var ved vielsen enke etter skipper Peder Holst, og hadde med ham barna Mette Maria f 1800, Juliane Maria f 1802 og Peter Edvin f 1806. Peder Holst var enkemann ved vielsen til Edel Tobine Berentsen. Hans avdøde kone var Mette Andersdatter Reedz. Peder Holsts (gjenlevende) barn fra første ekteskap var Anders f 1784, Gunhild Birgitte f 1786, Georg Gray f 1791, og Asseline Susanne f 1795.

 

John Johnsen har vist seg å være vanskelig å kildebelegge, og er litt av en gåte for meg. Så langt har jeg kun funnet ham ved vielsen til Edel Tobine Berentsen, samt ved dåpen til deres datter Johanne Christine Bergitte. Heldigvis kom jeg over dette skiftet. Jeg klarer dessverre kun å lese mindre deler av teksten, og får ikke noen sammenhengende forståelse av hva skiftet inneholder.

 

Det jeg er mest interessert i å vite, er om skiftet kan gi noen holdepunkter for hvor denne John Johnsen er født, og når (omtrent). Det hadde også vært av interesse om skiftet sier noe om dødsfallet hans (når/hvor/hvordan), og om hans yrkesliv som skipper. Jeg har ikke funnet ham i dødsfallprotokollen for Christiansand.

Jeg er veldig takknemlig om noen vil se på dette for meg, og bidra til å finne svar på noen av de spørsmålene som står ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jorunn Stenberg skrev:

Det hadde også vært av interesse om skiftet sier noe om dødsfallet hans (når/hvor/hvordan), og om hans yrkesliv som skipper. Jeg har ikke funnet ham i dødsfallprotokollen for Christiansand.

Skiftet 6. mars 1816 er "efter den paa Hospitalet i Kiøbenhavn den 9 f.m. ved døden afdagne Skipper John Johnsen, ..."

altså død 9. feb. 1816.

 

skiftet er mellom enkja er Edel Tobine, og "deres i Ægteskab avlede Datter Johanne Christine Bergithe, 3 Aar gammel".

enkja var tilstades, saman med "hendes Svoger og Laugværge Kiøbmand Christian Matthiessen".

 

(eg har lest berre første sida - der står det ikkje noko meir om avdøde, eller kven som vart formyndar for dottera.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Skiftet 6. mars 1816 er "efter den paa Hospitalet i Kiøbenhavn den 9 f.m. ved døden afdagne Skipper John Johnsen, ..."

altså død 9. feb. 1816.

 

skiftet er mellom enkja er Edel Tobine, og "deres i Ægteskab avlede Datter Johanne Christine Bergithe, 3 Aar gammel".

enkja var tilstades, saman med "hendes Svoger og Laugværge Kiøbmand Christian Matthiessen".

 

(eg har lest berre første sida - der står det ikkje noko meir om avdøde, eller kven som vart formyndar for dottera.)

 

 

Hjertelig takk for opplysningen. Da har vi både dødsdato og sted. Det var til god hjelp.

 

Håper det også kan finnes opplysninger om avdødes alder, og hvor han var fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.