Unni Nielsen Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 Hei. Jeg har fått tak i et helt spesielt beger, tror det er til brennevin. Har blitt fortalt at det kommer fra Bergen-området. Har kikket i kirkebøker opp og ned, men klarer ikke å finne ut av hvem som kan ha eid dette begeret. På den ene siden står det 1729 sammen med initialer fra to personer (se bilde), og på den andre siden står det 1773 sammen med initialene N.S.S. Har vedlagt bilde. Er det noen som vil være så snill å hjelpe meg med å finne ut av hvem disse personene var? Mvh Unni Nielsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Kvalem Vesterås Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 (endret) Kan du sende bilde av den andre siden også? Fant forøvrig et par bøker på nb.no som kanskje kan være til hjelp: Norske sølvbegre : gullsmedkunst i 300 år fra 1550-1850: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010032303036 1000 norske sølvstempler: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010091508111 Endret Desember 15, 2020 av Werner Kvalem Vesterås Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Unni Nielsen Skrevet Desember 15, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 15, 2020 Hei igjen. Jeg får det ikke til, for det andre bildet er 1024 kb. Mvh Unni Nielsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Kvalem Vesterås Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 (endret) Ok, da har jeg et forslag. Du kan sende filen til meg på w........@gmail.com, så skal jeg legge den ut her. Endret Desember 15, 2020 av Werner Kvalem Vesterås Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Kvalem Vesterås Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 Her er de to andre bildene, som jeg har justert størrelsen på så de kunne legges ut her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut fasting Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 Det hadde jo vært bra med sølvsmedens stempler også ! Werner Kvalem Vesterås reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif B. Mathiesen Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 7 minutter siden, knut fasting skrev: Det hadde jo vært bra med sølvsmedens stempler også ! Står ikke sølvsmedens stempel på stetten eller på undersiden av stetten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Eikeland Skrevet Desember 15, 2020 Del Skrevet Desember 15, 2020 Finnes ei facebook gruppe som har god kjennskap til dette. Husker bare ikke hva gruppa heter. Men facebookgruppa innen metallsøking kan sannsynligvis henvise deg, hvis du ikke får resultater her. mhv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Unni Nielsen Skrevet Desember 15, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 15, 2020 Takk for gode tips. De er ikke stemplet, og etter det Blomquist auksjoner har fortalt, så var det ganske vanlig at ting ikke ble stemplet på den tiden. Dette fordi sølv/gull-smedene ville unngå beskatning til lauget. Ble også fortalt at de skulle komme fra Bergen (eller der omkring). Under begeret fra 1729/1773 står det A og muligens L (veldig usikkert). Er bare så nysgjerrig på hvem som kan ha eid de. Mvh Unni Nielsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå