Gå til innhold
Arkivverket

Var hun sykepleier eller ikke?


lars kåkå
 Del

Recommended Posts

Min farmor står oppført som sykepleier i folketellinger før/under krigen.

Hennes svigerinne fortalte meg i 2016 at utdanningen var fra Levanger. Hun skal ha jobbet ved St. Olav Hospital frem til 1942. Jeg forstår det slik at selv under krigen vil en slik stilling kreve en formell utdanning. Men ingen i familien forøvrig kan bekrefte at hun hadde en slik utdanning. Ei heller at hun jobbet som sykepleier etter krigen. Det finner jeg smått pussig om hun var så heldig å få en formell utdanning som sykepleier en gang på 30-tallet. Hun kom også fra små kår på Frosta og var bl.a. gjeter på Øvre Hernes gård i 1920...

Marit Øren, født 1/1 1908
Gift med Henry Kristoffersen i Sverige 31/12 1942

Marit.png

Endret av lars kåkå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje Arkiverket....men lell:

 

ifl. historieboka om Levanger sjukehus https://www.nb.no/items/4e2c1c70895ea7d98324752a37aced96?page=183&searchText=sykepleiere levanger

hadde sjukehuset berre 1 1/2 års utdanning som "distriktssjukepleiar" fram til 1940. (fullverdig utdanning som sjukepleiar var 3 år).

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Innherred_sykepleierhøgskole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar. Det var et presist svar jeg satte pris på. Har du forslag til hvordan jeg kan finne ut om min farmor var blant de som ble distriktssjukepleier på Levanger?
Det viker åpenbart at de ikke ble medlemmer i Sykepleierforeningen. Men det står jo at de fikk plikttjeneste på sykehuset. Et sykehus som er skiftet navn og beliggenhet i flere omganger. Men er det personalavdelingen på Høyskolen i Nord-Trøndelag som kan ha arkiv på dette? Eller er det noen på Dora som kan hjelpe meg tror du?

Endret av lars kåkå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet var vel Innherred Sykehus i den aktuelle perioden; og ifl boka til Sørå var sjukepleie-utdanninga ein del av

sjukehuset fram til 1940 (då utdanninga vart ei eiga eining). Det talar for at det er arkivet til Innherred Sykehus du må leite i.

Men... det kan vere at arkivet var så velordna at sjukepleieskulen kunne ta over den delen av sjukehusarkivet som galdt

utdanninga før 1940. Eller i verste fall... så uordna at det ikkje finst lister over elevar.

Då må du nok freise Statsarkivet i Trondheim.

 

Det kan også hende lokalpressa trykte lister over uteksaminerte; og/eller lokalavisene der elevne kom frå kunngjorde at dei var utdanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, lars kåkå skrev:

Hei Ivar. Det var et presist svar jeg satte pris på. Har du forslag til hvordan jeg kan finne ut om min farmor var blant de som ble distriktssjukepleier på Levanger?
Det viker åpenbart at de ikke ble medlemmer i Sykepleierforeningen. Men det står jo at de fikk plikttjeneste på sykehuset. Et sykehus som er skiftet navn og beliggenhet i flere omganger. Men er det personalavdelingen på Høyskolen i Nord-Trøndelag som kan ha arkiv på dette? Eller er det noen på Dora som kan hjelpe meg tror du?

 

Arkivet etter Innherred sykepleierhøgskole oppbevares på Statsarkivet i Trondheim. Katalog over arkivet finner du her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000281307?ins=SAT

 

Arkivet etter Innherred sykehus ser ikke ut til å inneholde materiale vedr. sykepleierutdanningen: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000433912?ins=SAT

 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.