Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 Hei og god romjul Jeg har gått tom for ideer på dette ord, noen som kan hjelpe? mvh Roar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 det ville kanskje hjelpe med litt meir informasjon... - kvar fann du dette; samanhengen; lenkje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Hei Ivar. Teksten er ikke digitalisert, men setningen er omtrent slik: "at efttersee de hafde forsøgt det Byens allernaadigste befalede optagne Carte af May 1752, og befant at derud anførte deele ganske xxxxx." Jeg tror det er et adjektiv, men klarer ikke å lage et forståelig ord av dette. Roar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 Hvis ikkje du vil dele meir av teksten med oss, kan det vere små voner om hjelp. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Jo jeg kan godt dele :-)) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Men jeg sliter med å få bilder ned i en filstørrelse som kan postes uten at kvaliteten blir for dårlig. Hvordan gjør andre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Håper dette har bra nok kvalitet Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 Det ser ut til å vere eit latinsk ord sidan det er skrive med latinske bokstavar. Kan det stå "acurata"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Ah, det er et godt forslag! "ganske Acurata" må bety at kartet som omtales er riktig. Tusen takk! Er ofte slik at når man ikke skjønner ordet så er det et egennavn, stedsnavn eller et fremmedord. Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 eg trur Gunnar har rett. Før ein konkluderer, kunne det vore greit å sjå fleire c-ar i namn/ord med latinsk skrift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Kvalem Vesterås Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 Isåfall feilskrevet latin, for det skrives accurata. Men de var vel kanskje ikke så nøye med å skrive latinen riktig heller, i de dager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Akkurat i denne teksten er det en del god del "skrivefeil", så jeg tror litt på det likevel. Det skrives ikke som ike, og det er en del sammentrekninger. Dette ordet har jeg grunnet på i flere dager, så deilig å få et godt forslag! Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 (endret) dette med konsekvent bruk av enkle/doble konsonantar er litt "nymotens" ...; men c-en ser litt uvand ut (dersom det er ein c). Kanskje det skal vere "cc"? Elles så står det vel "icke" for ikkje. Endret Desember 26, 2020 av Ivar S. Ertesvåg Roar Pedersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Er ett til jeg er usikker på i samme bilde.... 4 synlige linje, helt til høyre, etter navnet Mauritz Swab står det "at efttersxxx" et eller annet. Akkurat denne skribenten er litt slurvete, og har en ekstra schwung på slutten av mange ord, som gjør at jeg synes det er vanskelig å telle bokstaver og å skjønne hva det står... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: dette med konsekvent bruk av enkle/doble konsonantar er litt "nymotens" ...; men c-en ser litt uvand ut (dersom det er ein c) Elles så står det vel "icke" for ikkje. Aha - jeg trodde det var en del av k-en. Takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Nygård Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 14 minutter siden, Roar Pedersen skrev: Er ett til jeg er usikker på i samme bilde.... 4 synlige linje, helt til høyre, etter navnet Mauritz Swab står det "at efttersxxx" et eller annet. Akkurat denne skribenten er litt slurvete, og har en ekstra schwung på slutten av mange ord, som gjør at jeg synes det er vanskelig å telle bokstaver og å skjønne hva det står... Eg ville gisse på at det er ordet eftersom ein har meint å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar Pedersen Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 8 minutter siden, Inge Nygård skrev: Eg ville gisse på at det er ordet eftersom ein har meint å skrive. Ah, det er det. Takk!!! Rart at ting faller på plass bare man får et ord riktig 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå