Gå til innhold
Arkivverket

Et vrient ord


Roar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei Ivar. Teksten er ikke digitalisert, men setningen er omtrent slik: "at efttersee de hafde forsøgt det Byens allernaadigste befalede optagne Carte af May 1752, og befant at derud anførte deele ganske xxxxx."

Jeg tror det er et adjektiv, men klarer ikke å lage et forståelig ord av dette. 

 

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det er et godt forslag! "ganske Acurata" må bety at kartet som omtales er riktig. Tusen takk! Er ofte slik at når man ikke skjønner ordet så er det et egennavn, stedsnavn eller et fremmedord.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall feilskrevet latin, for det skrives accurata.  Men de var vel kanskje ikke så nøye med å skrive latinen riktig heller, i de dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i denne teksten er det en del god del "skrivefeil", så jeg tror litt på det likevel. Det skrives ikke som ike, og det er en del sammentrekninger. Dette ordet har jeg grunnet på i flere dager, så deilig å få et godt forslag! Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med konsekvent bruk av enkle/doble konsonantar er litt "nymotens" ...; men c-en ser litt uvand ut (dersom det er ein c).

Kanskje det skal vere "cc"?

 

Elles så står det vel "icke" for ikkje.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ett til jeg er usikker på i samme bilde.... 4 synlige linje, helt til høyre, etter navnet Mauritz Swab står det "at efttersxxx" et eller annet. Akkurat denne skribenten er litt slurvete, og har en ekstra schwung på slutten av mange ord, som gjør at jeg synes det er vanskelig å telle bokstaver og å skjønne hva det står...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

dette med konsekvent bruk av enkle/doble konsonantar er litt "nymotens" ...; men c-en ser litt uvand ut (dersom det er ein c)

 

Elles så står det vel "icke" for ikkje.

Aha - jeg trodde det var en del av k-en. Takk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, Roar Pedersen skrev:

Er ett til jeg er usikker på i samme bilde.... 4 synlige linje, helt til høyre, etter navnet Mauritz Swab står det "at efttersxxx" et eller annet. Akkurat denne skribenten er litt slurvete, og har en ekstra schwung på slutten av mange ord, som gjør at jeg synes det er vanskelig å telle bokstaver og å skjønne hva det står...

 

Eg ville gisse på at det er ordet eftersom ein har meint å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inge Nygård skrev:

 

 

Eg ville gisse på at det er ordet eftersom ein har meint å skrive.

Ah, det er det. Takk!!! Rart at ting faller på plass bare man får et ord riktig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.