Gå til innhold
Arkivverket

Byttet om foreldrene

Sigrid Strompdal
 Del

Recommended Posts

Jeg transkriberer konfirmanter i Hemnes i 1880. Der har presten sannsynligvis byttet om foreldrene på to av jentene. Han har merket med 2 og 1. Skal jeg registrere det som det står med en merknad, eller sette foreldrene på riktig plass og så en merknad?

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 825/L0361: Ministerialbok nr. 825A15, 1878-1893, s. 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050428010751

bilde.thumb.png.d78235026e1892b6366006fede7986ec.png

bilde.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet hadde jeg satt foreldrene på rett plass med en merknad. Når skriveren åpenbart har oppdaget at han har plassert noe i feil rubrikk eller på feil linje, gir det slik jeg ser det liten mening i å "reprodusere" den opprinnelige feilen som allerede er rettet i kilden. Dette er jo ikke en overstrykning som skulle vært markert med %....%. Men en merknad vil jo være bra !

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.