Gå til innhold
Arkivverket

To nummrer i rubrikken med løpenummer


Sigrid Strompdal
 Del

Recommended Posts

Jeg leser korrektur på liste over døde.

Skal jeg skrive begge nummerne som står i rubrikken med løpenummer?

 

bilde.png.c6c68c1aca8eb89c86faf6537fd07c90.png

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 826/L0378: Ministerialbok nr. 826A01, 1865-1878, s. 125
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070212650343

 

Kan noen lese hva som står i rubrikken for dødsårsak på nummer 6 og 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 6. Født 19de Februar 1794. (Altså ingen dødsårsak.)

18. Døde 1 1/2 Døgn efter at en kogende Gryde væltede over hende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen fra DA kan svare på spørsmålet om den ekstra tallrekken. Jeg har bladd litt i boken og forstår at det bare er på den aktuelle siden det er påført ekstra tall. Uvisst hva de skal bety... Kan det være at presten har notert rekkefølgen på begravelsene/jordpåkastelsene han skulle forrette? De er jo ikke i kronologisk rekkefølge? 

 

Jeg tenker at det er nummerrekkefølgen som er nødvendig å føre inn, mens de ekstra tallene kanskje kan føres inn under merknader? 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sigrid Strompdal: Det er åpenbart at presten har endret nummereringen på denne siden i kirkeboken etter dato. De opprinnelige nr 6 og 7 døde henholdsvis 1ste og 12te juni, mens de "nye" nr 6 og 7 døde henholdsvis 16de og 22de April. Det mest riktige å gjøre i dette tilfellet er å endre løpenummeret slik presten har gjort og sette det opprinnelige løpenummeret mellom % i samme felt. Eksempel: 9 %6% 11 %7% 12 %9% osv. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gjøre det. Jeg så også at han hadde prøvd å rette opp nummerrekkefølgen. Takk skal du ha.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.