Gå til innhold
Arkivverket

Niels Andersen Sørsdal/Sørstal f. ca. 1744 ekteskap med Maren Mortensdatter/Marthe Marie Mortensdatter Winge

Reidar Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Etterlyser nærmere informasjon om Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og hans ektefelle. Informasjon finnes i Liers historie, Nedre Søndre Sørsdal (lier.kommune.no).

Det fremgår her at han var gift med Marthe Marie Winge, f. ca. 1745 d. 1818. Samtidig eksisterer det i kirkebok 2.4.1757 et ekteskap inngått mellom Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og Maren Mortensdatter Sørsdal/Sørstal, https://www.digitalarkivet.no/kb20061214650584. Kan dette være samme personer?

Jeg er veldig i tvil og ønsker om mulig å få dette bekreftet eller avkreftet.

Hovedgrunn til min tvil er at det i Lier historie fra Nedre Søndre Sørsdal, gnr. 136 står at Marthe Marie Winge ble født ca. 1745, noe som gjør henne veldig ung i et ekteskap i 1757. Kan det være en annen Niels Andersen Sørsdal/Sørstal som er oppført i dette ekteskapet? Eventuelt, er hennes antatte fødselsdato noen år feil?

Innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det en ja. Litt vanskelig å lese alt, men ser det meste av navnene. Dato 11.6? Kan du tyde slutten?

Regner med at dette er det ekteskapet som er omtalt i Liers historie.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det kan stemme at det finnes 2 Niels Andersen Sørsdal/Sørstal. Litt pussig at begge har påhenget Sørsdal/Sørstal dog.

Litt rart også at Niels Andersen fra Sørsdal i Lier gifter seg i Skoger. Fremdeles usikker her. Er Liers historie å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Andersen født 1744 giftet seg helt sikkert ikke i 1757 med Marte Mortensdatter.

Det finnes 4 Sørdalsgårder i Lier:

134 Sørdal øvre søndre, 135 Sørsdal øvre nordre,

136 Sørsdal nedre søndre og 137 Sørsdal nedre nordre.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

Fullstendig klar over disse gårdene. Jeg snakker om Niels Andersen fra 136 Sørsdal nedre søndre.

Jeg er forsåvidt enig, men hva gjør at du er så sikker? 

Snakker vi kanskje om Nils Andersen Tiby gift med Mari Mortensdatter, f. 1735 på Klemmetsdal (se gnr. 135 Øvre sø Sørsdal)?

Rart han da er oppført med navnet Niels Andersen Sørsdal i ekteskapet 1757.

Og hva med ekteskapet i Skoger som Leif viser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om den Nils Andersen du spør om i innlegget ditt.

Sitat:

"Etterlyser nærmere informasjon om Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og hans ektefelle. Informasjon finnes i Liers historie, Nedre Søndre Sørsdal (lier.kommune.no).

Det fremgår her at han var gift med Marthe Marie Winge, f. ca. 1745 d. 1818. Samtidig eksisterer det i kirkebok 2.4.1757 et ekteskap inngått mellom Niels Andersen Sørsdal/Sørstal og Maren Mortensdatter Sørsdal/Sørstal, https://www.digitalarkivet.no/kb20061214650584. Kan dette være samme personer?

Jeg er veldig i tvil og ønsker om mulig å få dette bekreftet eller avkreftet."

Sitat:

"VII) Nils Andersen, f. 1744, d. 1774, g.m. Marte Marie Winge, f.ca. 1745, d. 1818. De hadde to barn som døde mens de var små. Nils kjøpte løsøret for 1200 dlr. Han tok straks pantelån på 650 dlr. Enka giftet seg annen gang med VIII) Jørgen Ottersen Justad."

Kan legge til at hun ble gift for 3. gang i 1799 med Mads Hanssen 1722-1819.  FT 1801 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058276001371

Så Nils kan umulig ha giftet seg i 1757, for da var han bare 13 år gammel. Nils døde også før kona, så han kan ikke ha giftet seg igjen.

Om det var han som giftet seg i Skoger vet jeg ikke. Fantes det en Bent Winge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å beklage. Du er ikke alene om å bomme litt innimellom.

Har funnet en Bent Olsen på Rønnehoved i Skoger. Han døde før 1745 (skiftekort). Kanskje Maren Maria ble født i 1745, etter han døde?

Desverre så er det dårlig med kilder for Skoger før 1746.

Ren spekulasjon, men et sted må man jo begynne.

Iflg. Lassen Winge s. 1: a1 og a2  https://www.digitalarkivet.no/sa20110412670573

Og s. 8: c3 https://www.digitalarkivet.no/sa20110412670578

Lenke til kommentar
Del på andre sider