Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan søke i svenske kirkebøker?


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

En gren av min familie kommer fra Sverige. Jeg vil gjerne utforske denne delen av slekta, men skjønner nå at svenske kirkebøker ikke ligger ute på nettet, slik som de norske. Kan noen fortelle meg hvor man skal "dra kortet" for å få tilgang? Er det noen av de amerikanske betalsidene som har svenske kirkebøker med i pakka si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske arkiver ble gratis tilgjengelige 1. februar 2018. 

 

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv

 

Du må velge riktig socken for å få fram rett kirkearkiv.  Her er en oversikt over svenske sokn: http://socknar.se

 

Sveriges Släktforskarförbund har en side hvor du kan søke fram socken: https://www.rotter.se/faktabanken/socken-sok/

 

Når du skal velge riktig kirkearkiv på SVAR, husk å bruke svenske bokstaver som ö og ä.

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

I en annen tråd du har i forumet, så jeg at du hadde aner som ble funnet i Göteborgs Karl Johans församling. Her er lenke til kirkebøkene herfra: 

 

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=Göteborgs+Karl+Johans&Lan=0&PageSize=100&Arkiv=SE%2fGLA%2f13186&tab=serie#tab

 

Fantastisk, Anne-Lise! Gode råd og ei direkt lenke til Karl Johans församlig. Så flott at kirkebøker nå er åpne for alle. Takk skal du ha 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg stille et oppfølgingsspørsmål? Er det slik at disse husförhörslängdene er den svenske utgaven av våre norske kirkebøker? At de ikke har kronologisk opptegnelser over døpte, viede ..., som oss? Jeg trodde längdene var et tillegg til kirkebøkene. Jeg forstår at huslförhörslängdene er årvise statusrapporter over en familie. Går man da bakover i längdene og finner døpte, viede ... der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kirkebøkene er som hos oss. Husforhörslängdene er noe særskilt svenskene har, hvor det er mulig å følge personer fram og tilbake i tid ved å gå til sidenummeret som er oppgitt for innflytting/utflytting mm. 

 

Kildene fra de store byene er litt annerledes enn andre kirkearkiv. (I byene må man i strørre grad lete i flyttelistene.) Her er f. eks Svarteborg i Bohus län (Nå: Västra Götaland)

 

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=svarteborg&Lan=0&PageSize=100&Arkiv=SE%2fGLA%2f13518&tab=serie#tab

 

Eller Västra Ny:

 

https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Arkivsok=Västra+Ny&Lan=0&Arkiv=SE%2fVALA%2f00448&Serie=0&PageSize=100&tab=serie#tab

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg er en nordmann fra vestlandet som har aner i Sverige og jakter på foreldrene til Johan Sjöholm född 19 jun 1837 i Hultsjö. Kan noen hjelpe? Jeg finner han i tellinger og i sok.riksarkivet.se men ikke i fødselsregistret for Hultsjö. Hvor burde jeg lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Född den 19 Augusti 1837, döpt den 20.; Johan; Föreldre Johan Håkansson och H. Johanna Jönsdotter

(Jönköping län, Hultsjö församling, Födelse och dopbok CI:3, 1793-1851, sida 287)

 

Dette finner du greit enten du ser på Riksarkivet.se eller ArkivDigital.se. Den som leter finner.

 

Etter at Johan ble født, finner du familien her, Johan med sine foreldre og to eldre søsken

(Hultsjö församling, Husförhörslängd AI:15, 1836-1840, sida 153)

- Bosted Tråsås Norrgård

- Johannes Håkansson, født 24/7 1804 i Ljunga

- H. Johanna Jönsdotter, født 24/6 1811 i Hultsjö

- S. Johan, født 19/8 1837 i Hultsjö

 

Når du går inn i senere husförhörslängder, ser du at Johan er skrevet med fødselsdag 19 Juni 1837. Det er ikke ofte, men heller uvanlig, å finne slike uforklarlige og uforståelige forandringer i innførsel av persondata gjennom en persons liv.

 

Mvh

Mads Jensen

 

Endret av Mads Rongen Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for svaret. Det som forundrer meg er at Johan får etternavnet "Sjöholm" jeg ville ha trodd det skulle ha vært "Johannesson eller Håkansson", og at

fødseldato forandres senere.

Men er det det en enkel forklaring her?

mvh

Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Thorbjørn Kjærstad skrev:

Hei og tusen takk for svaret. Det som forundrer meg er at Johan får etternavnet "Sjöholm" jeg ville ha trodd det skulle ha vært "Johannesson eller Håkansson", og at

fødseldato forandres senere.

Men er det det en enkel forklaring her?

mvh

Thorbjørn

Ifølge FamilySearch ligger det en gård i Hultsjö som heter Sjöholm. Kanskje familien har bodd der en periode, eller at han selv har flyttet dit, og så tatt navnet på gården som etternavn. Svenskene var tidligere ute enn oss med å ta i bruk arvelige etternavn. I min svenske familie brukes fremdeles et etternavn som i utgangspunktet var soldatnavnet til min 5xtippoldefar, som levde på første halvdel av 1700-tallet. I en annen gren av min svenske familie tok en av mine tippoldefedre farens patronym som arvelig etternavn. Dette var helt i begynnelsen av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så også at det var en gård med dette navnet, men jeg har ikke klart å knytte denne familien til denne gården. Takke for hjelpen,  og jeg leter videre.

 

Thorbjörn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Johan med familie flyttet fra Hultsjö til Stockaryd 1840,derfra til Hjälmseryd . Johan flyttet fra foreldrene til Vrigstad i okt.1866. Han står da utflyttet som bokholder Johan Sjöholm. I Sverige finnes også navn knyttet til yrker. Kan Sjöholm være et yrkesnavn knyttet til bokholder??

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

652A9E55-4E24-41E4-85AE-12DDDC1D2F2B-7111-000046163AE4531D.jpg.5c95d2991152f50802bc73db18e3f47a.jpg

Johan Kristian Hanssen

 

 

Hei, Kari og takk for hjelpen. 

 

jeg har forstått at det er flere i denne tråden som kjenner til Svensk slektsforskning og har en utfordring som jeg har slitt med lenge

 

Bakgrunn: Jeg har på min far side en slektning som ingen kan si hvor ble av. Han het Johan Kristian Hanssen født 28 aug 1864 i Bindal, Nordland.

I kirkeboken Solstad står det "Antages druknet" 24 april 1898, men ingen kropp ble funnet. Det sies at han ble observert på veg til Sverige like etter at hans båt ble funnet med kjølen i været. Det hevdes også at det kom et telegram fra Sverige til hans brør som forteller om han var død. Dette ble dysset ned fordi skammen var stor i familien fordi han hadde en gravid kone som ble sittende igjen da han dro.

 

Er det noen her som kan peke ut en farbar kurs for å finne denne personen og se om han har etterslekt. Jeg har tatt DNA test og får innimellom melding om Svenske treffe men ingen ledetråder der.

 

mvh 

 

Thorbjørn

 

Endret av Thorbjørn Kjærstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.